Viktigheten av å trene oss selv til å holde ut

desember 2, 2019
Er det å trene oss selv til å holde ut et uoppnåelig mål? Det tror ikke vi! Les videre for å finne ut hvorfor.

Å trene oss selv til å holde ut er noe som vil hjelpe oss med å møte alle utfordringene som kommer vår vei. Takket være denne psykologiske styrken, vil vi nå våre mål, takle motgang og styrke vår karakter til å aldri gi opp.

Kanskje det å trene oss selv til å holde ut ikke vil hjelpe oss med å oppnå lykken vi har drømt om. Det vil imidlertid hjelpe oss med å oppnå noe som er enda kraftigere: å være stolte av oss selv.

Det vil la oss være de menneskene som tør å møte utfordringene i hverdagen, som skaper sin egen flaks, og som ikke forstår hva det betyr å gi opp, og de som vil reise seg opp om og om igjen hver gang de faller.

Laozi sa at utholdenhet er grunnlaget for alle handlinger. Det er imidlertid noe vi må innse: Ingen lærer oss hvordan vi får denne ferdigheten eller hvordan den blir sterkere.

Inspirasjonen vår

Vi forstår ikke hvordan denne delen av personligheten vår utvikler seg og hjelper oss med å oppnå våre livs største mål. Vi får den ofte fra dem nærmest oss: våre fedre og mødre. De, sammen med andre viktige mennesker i livene våre, inspirerer oss med sine holdninger, atferd og personlige fokus.

Det ville uten tvil være fantastisk hvis vi alle kom inn i denne verden med denne evnen allerede skrevet inn i genene våre.

Svært ny forskning kan fortelle oss at utholdenhet fungerer som en eksepsjonell psykologisk motstandsøvelse som hjelper oss med å gjøre mer enn å bare oppnå målene våre. Å være i stand til å holde ut er knyttet til en lavere risiko for depresjon og er en svært nyttig strategi for å kontrollere angst.

Dette er en del av psyken vår som det uten tvil er verdt å maksimere til det fulleste.

«Ved å kjenne trær, forstår jeg betydningen av tålmodighet. Ved å kjenne gress, kan jeg sette pris på utholdenhet.»

-Hal Borland-

Person og lyslenke

Å trene oss selv til å holde ut: En pilar av resiliens i hverdagen

For ikke lenge siden publiserte Journal of Abnormal Psychiatry en studie som var svært interessant i området av psykologi og personlig vekst. Forskningen ble utført ved University of Pennsylvania over en periode på to tiår og har gitt oss mye interessant informasjon.

Det første funnet var at de mest utholdende menneskene – de som setter seg mål og streber etter å oppnå dem – har en mye lavere risiko for å oppleve panikkanfall, angst og depresjon.

Å trene seg selv til å holde ut, hjalp ifølge denne studien rundt 3300 menn og kvinner med å utvikle et mer resilient tankesett.

Utholdende mennesker blir mindre påvirket av alle problemene sine. De blir ikke besatt av negative situasjoner, men drar heller nytte av en kognitiv tilnærming basert på problemløsning, kreativitet og positiv refleksjon.

Det finnes også veldig motstandsdyktige mennesker som er fast bestemt på å vokse, på å ikke stagnere. I tillegg til det, holder de sine mål, drømmer og ønsker i fremste rekke hver dag. Alt dette vil virkelig motivere dem uten å gi plass til frykt, og skyggen av hjelpeløshet og negative tanker vil ikke slippe inn.

Å trene oss selv til å holde ut – hvordan gjør man det?

Forskere innen nevrovitenskap oppdaget for flere år siden at dopamin er knyttet til utholdenhet og proaktiv atferd. Dr. Joe Z. Tsien, meddirektør ved Georgia State University’s Neuroscience Institute, påpeker at vi alle kan fremme frigjøring av denne nevrotransmitteren ved å skape nye vaner, sette klare mål og holde oss motivert.

Her er de psykologiske tilnærmingene du må lære deg for å fortsette å holde ut dag for dag:

Sett deg klare mål

Uten klare mål, kommer du ikke noe sted. Uten et formål er det ikke noe håp. Vi må være klar over at sinnet lever av drømmer, og hvis disse ikke materialiseres som veldefinerte og realistiske mål, vil man ikke ha noen motivasjon.

Selvkontroll

Når vi setter et mål i vår personlige horisont, er det for sent å snu. Vi må kombinere vår innsats og våre ideer for å strebe mot nettopp dette målet. For å gjøre dette, må vi effektivt håndtere områder som motløshet, frustrasjon, angst og stress. Selvkontroll er derfor svært viktig for å trene oss selv til å holde ut.

Gutt ser på lys

En positiv tilnærming

Positivitet, følelsen av effektivitet, selvtillit og godt humør er også grunnleggende elementer som hjelper oss å nå målene våre. Videre går utholdenhet hånd i hånd med en positiv tilnærming som ikke lar negative eller restriktive følelser komme inn.

Å ikke la oss selv gi opp

Å nå en drøm. Å overvinne depresjon. Å trene til en konkurranse eller lære en ny ferdighet. Vær stolt av deg selv … Alle disse områdene krever et bestemt aspekt over noe annet: å ikke gi opp. Det er imidlertid noe vi kan gjøre, og det er å ta et skritt tilbake for å sette nye mål og ta større springfart.

Vi kan også ta en pause et øyeblikk for å reflektere og få et nytt perspektiv på ting. Det vi imidlertid aldri bør gjøre, er å stå stille, omringet av motløshet og overgivelse. Å trene oss selv til å holde ut er derfor en kraftig praksis for både motivasjonen og helsa vår.

Vi kan alle forbedre dette aspektet for å sikre at ressursene våre og potensialet vårt jobber i vår favør. Velværet vårt vil forbedres og vi vil være motivert til å bevege oss fremover litt etter litt, hver dag.

  • Nur Hani Zainal and Michelle G. Newman. “Relation Between Cognitive and Behavioral Strategies and Future Change in Common Mental Health Problems Across 18 years.” Journal of Abnormal Psychology (First published online: May 2, 2019) DOI: 10.1037/abn0000428