Stresslaxing: Når avslapping forårsaker stress

Har du noen gang bestemt deg for å ta ettermiddagen fri og endt opp med mer stress enn du startet dagen med? Dette har et navn og her forteller vi deg om det.
Stresslaxing: Når avslapping forårsaker stress
Sara González Juárez

Skrevet og verifisert av psykologen Sara González Juárez.

Siste oppdatering: 23 januar, 2023

Du avslutter en lang dag på jobb og setter deg på en fullstappet T-banevogn for å reise hjem. Når du kommer dit tar du med hunden ut. Natten faller på, og du vil sette på en serie og slappe av, men i det øyeblikket du setter deg i sofaen dukker alle dagens negative tanker opp igjen og du føler deg enda mer overveldet. Hvis dette ringer en bjelle, kan du oppleve stresslaxing (stresslapping).

Dette nylig skapte ordet refererer til angsten indusert ved å prøve å slappe av. Selv om det virker motstridende, lider 30-50 prosent av folk som prøver å trene seg i avspenningsteknikker av flere symptomer på stress. Derfor er det ikke et så uvanlig fenomen. Noen pasienter rapporterte til og med at de hadde fysiske symptomer, som hjertebank og svette.

Livet i dag er aggressivt og svimlende og påvirker kroppens naturlige rytmer. Som du kan forestille deg (og kanskje oppleve), er det ikke lett å gå fra 100 til 0 midt i denne typen malstrøm. I denne artikkelen skal vi forklare litt mer om stresslaxing og hva du kan gjøre for å unngå det.

stresset kvinne
Selv om det virker som en selvmotsigelse, kan selvkrav hindre deg i å slappe av og fritiden din blir en forpliktelse.

Hva ligger bak stresslaxing?

Hvis du blir stresset når du prøver å slappe av, må du tenke over situasjonen på nytt. Nedenfor er noen av de mulige årsakene til stresslaxing og dens effekter.

1. Fornektelse

Fornektelse av stress er en av de vanligste rømningsveiene, men en av de minst effektive. Selv om det i korte perioder hjelper deg å slå følelsene dine til ro og ordne dem naturlig (som ved døden til noen nære), er det virkelig skadelig å bruke det på en gjentakende basis.

Noen ganger benekter du følelsene av stress. Det er ikke en frivillig bekreftelse, men en ubevisst måte å gå videre på. Du skaper følelsen av at den beste måten å få slutt på stresset på er å fullføre alle oppgavene som forårsaker det. Disse oppgavene tar imidlertid aldri slutt, så du havner i en ond sirkel.

2. Fysiologisk aktivering

Som du kanskje allerede vet, er stress en naturlig reaksjon på en farlig situasjon. Takket være det sympatiske nervesystemet reagerer kroppen din på trusselen. Mens det parasympatiske nervesystemet returnerer deg til din normale tilstand (homeostase). Men når stress er langvarig, er fysiologisk aktivering også det, og forårsaker helseproblemer.

Derfor slapper ikke kroppen din automatisk av når du har litt fritid. Hvis normen for deg er å stresse for å fullføre alle dine daglige oppgaver, ser kroppen din avslapning som enda en oppgave. Du sier til deg selv at du må slappe av siden du har så mye arbeid i morgen, men på den annen side, hvis du slapper av, vil du bare ende opp med å måtte gjøre dobbelt arbeid. Høres dette kjent ut for deg?

3. Selvkrav

Angst og stress venter rett rundt hjørnet hvis du krever mer enn du kan gi. Hvis du jobber når du er sykmeldt, sjekker e-postene dine på ferie eller går ut med partneren din til tross for at du er desperat sliten, er du et offer for deg selv. Det er på grunn av den ubevisste ideen om at du må gi alt til enhver tid.

Når du endelig innser at øyeblikk med avslapning er nødvendige, ender de opp med å bli nok en forpliktelse. Dermed fortsetter sinnet og kroppen å strebe etter å nå “målet” om å slappe av, og stresslaxing dukker opp.

4. Sosialt press og stresslaxing

Sosialt press er selvmotsigende. Du oppfordres til å ta vare på helsen din, men også å være produktiv maksimalt og være den lykkeligste, vakreste og mest engasjerte personen i verden.

Du vet imidlertid at det er umulig å overholde alt dette. Dette er ikke bare på grunn av dens iboende motsetning, men også fordi det er fysisk umulig å jobbe 12 timer i døgnet, gå på treningsstudio, ta vare på barna, være frivillig og holde huset ditt rimelig ryddig. I hvert fall ikke uten å eksplodere.

Disse kravene kan gjøre fritid til bare nok en oppgave. Dessuten, hvis du ikke har et øyeblikk for deg selv, er du en arbeidsnarkoman. Du må finne et øyeblikk til å slappe av og prøve å balansere livet ditt.

stresset jente
Andres mening, selv om den ikke bevisst påvirker oss, kan få oss til å konfigurere miljøet vårt på en undertrykkende måte.

Hva du skal gjøre hvis du er skyldig i stresslaxing

Når selv avslapping forårsaker stress, er det på tide å oppsøke en psykolog. Der vil du kunne ta en pause og utforske dine egne årsaker til stresslaxing, samt skaffe deg ressurser for å bekjempe det. Løsningene kan variere fra å bytte jobb til å utvikle en egenomsorgsrutine, opplæring i avspenningsteknikker eller medisinsk behandling.

Til slutt kan bekymringen for å frigjøre deg selv fra stress bli enda en grunn til følelsen av kvaler. For å klare det, midt i vanviddet som er pålagt deg, må du bli fullstendig bevisst på deg selv, men også lære å stole på andre.

“I en verden der vi er utpekt som de eneste arkitektene for vår skjebne, la oss slutte å være øyer.”

– Anonym –

Det kan interessere deg ...
Hvordan slappe av uten å føle skyld
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan slappe av uten å føle skyld

I denne artikkelen diskuterer vi noen skadelige ideer som er vanlige i samfunnet i dag. De vil hjelpe deg å slappe av uten å føle skyld.



  • Heide, F. J., & Borkovec, T. D. (1983). Relaxation-induced anxiety: Paradoxical anxiety enhancement due to relaxation training. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(2), 171–182. https://doi.org/10.1037/0022-006X.51.2.171
  • Dijkstra, M. T., & Homan, A. C. (2016). Engaging in rather than disengaging from stress: Effective coping and perceived control. Frontiers in psychology7, 1415.
  • Dalpé, J., Demers, M., Verner-Filion, J., & Vallerand, R. J. (2019). From personality to passion: The role of the Big Five factors. Personality and Individual Differences138, 280-285.
  • de Bruin, W. B., Parker, A. M., & Strough, J. BRIEF REPORT Choosing to be happy? Age differences in ‘maximizing’decision strategies and experienced emotional well-being.
  • Oró Palau, P. (2016). Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina (Doctoral dissertation, Universitat de Lleida).
  • Kim, H., & Newman, M. G. (2019). The paradox of relaxation training: Relaxation induced anxiety and mediation effects of negative contrast sensitivity in generalized anxiety disorder and major depressive disorder. Journal of affective disorders259, 271-278.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.