Slik kan du slutte å fokusere på feilene dine

En av de vanligste formene for selvmishandling er å gi feilene dine unødig fremtreden. Dette er på grunn av den overdrevne oppmerksomheten du gir til feilene dine. I denne artikkelen gir vi deg noen nyttige strategier.
Slik kan du slutte å fokusere på feilene dine

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 17 februar, 2023

Å fokusere på feilene dine er ikke en handling av ærlighet eller en måte å være mer bevisst på hvem du er på. Selv om selvevaluering er viktig slik at du kan lære av feilene dine, er det en lang vei fra å fokusere på dem, bygge på dem og kritisere deg selv nådeløst.

Innenfor menneskehjernens store kapasitet finnes det å kunne se vår egen aktivitet nesten “utenfra” i det øyeblikket vi utfører den. Med andre ord, vi observerer oss selv mens vi handler og bedømmer hva vi gjør.

Dessverre blir denne evnen noen ganger for skarp. Det betyr at vi overdrevent fokuserer på feilene våre. Derfor, i stedet for sunn selvkritikk, plager vi oss selv og ender opp med å forringe oss selv. Hvorfor skjer dette? Er det noen måte å overvinne det på? La oss finne det ut.

«Du trenger ikke være så hard mot deg selv eller straffe deg selv. Du må utvise selvmedfølelse og tro på vitenskapen og studiene som viser at det å behandle oss selv godt når vi gjør en feil ikke påvirker resultatene våre negativt.»

– Celia Antonini –

Kvinne ser i speilet med frykt
Å fokusere på feil og mangler kan være ekstremt ødeleggende.

Hvorfor fokuserer du så mye på feilene dine?

Overdrevent fokus på feilene dine er en øvelse som du mesteparten av tiden utfører uten å legge merke til det. Du har sannsynligvis adoptert det som en vane uten å være klar over det. Du kan til og med vurdere det som en positiv handling siden du tror at det er en måte å forbedre deg selv på.

Du har imidlertid en tendens til ikke å ta hensyn til at overdreven selvkritikk langt fra er en vei til vekst. Det å fokusere på feilene dine forbedrer deg ikke, men det gjør deg faktisk vondt. Det er en form for selvskading som ender opp med å begrense handlingene dine samtidig som du øker usikkerheten din.

Hvorfor gjør du det? Det er to mulige årsaker:

  • Oppdragelsesmønster. Du hadde en barndom der kritikk spilte hovedrollen. Derfor internaliserte du ideen om at det var hensiktsmessig å alltid påpeke og innse dine feil. Følgelig er det i samsvar med denne ideen å fokusere for mye på dine egne feil.
  • Den ubevisste følelsen av skyld. Det er noe i livet ditt du føler deg skamfull eller skyldig over, men du er ikke klar over det. Du har kanskje gjort eller ønsket å gjøre noe du anså som kritikkverdig. Følgelig er alvorlig selvkritikk en måte å kontinuerlig straffe deg selv på.

Tegn på overdreven selvkritikk

Å fokusere for mye på dine egne feil kan være noe du anser som helt normalt. Du innser ikke engang at du gjør det ofte. Så, hvordan vet du om du faller i fellen av et selvdestruktivt mønster eller bare ønsker å være klar over dine feil?

Følgende er tegn på at du er for kritisk til deg selv:

  • Latent skyldfølelse. Når noe negativt skjer, tror du at du kunne ha gjort noe for å forhindre det.
  • Du generaliserer din egen oppførsel. Du tar deg selv i å si ting som «Jeg er ikke i stand til å gjøre noe bra» eller «Situasjoner går alltid ut av kontroll» osv.
  • Store selvkrav. For at du skal vurdere at noe du gjorde er riktig, må det faktisk være perfekt. Hvis det ikke er det, anser du det som en fiasko.
  • Du gratulerer ikke deg selv. Hvis du gjør en feil, plager du deg selv. På den annen side, hvis du gjør noe riktig, lar du det bare gå som om det ikke var noe.
  • Dikotom tenkning. Alt er enten svart eller hvitt. Hvis du ikke oppnådde alt, føler du at du ikke oppnådde noe.
  • Du sammenligner deg med andre. Dette betyr at du ender opp med å tape.
  • Du frykter risiko.
  • Du tror at det å tilgi deg selv er nedlatende og uakseptabelt.
bekymret kvinne tenker
Overdreven selvkritikk er full av biaser, som illusjonen om å gjøre ting perfekt for å føle seg bedre.

Selvmedfølelse er veien ut

Selvmedfølelse er ikke det samme som selvmedlidenhet. Det er nesten en plikt å være medfølende med deg selv. Det betyr å vise solidaritet med deg selv, innta en forståelsesfull holdning til dine feil, og tilgi deg selv med spontanitet og glede.

Selvmedfølelse betyr ikke at du er mer overbærende med det du gjør. Faktisk er det helt motsatt. Hvis du styrker bildet du har av deg selv og, i stedet for å fokusere for mye på dine egne feil, bestemmer deg for å bare la deg være, er det høyst sannsynlig at du vil oppnå større prestasjoner i alle aspekter av livet ditt.

Selvmedfølelse motiverer og fremmer positive endringer i deg spontant. På den andre siden ødelegger og reduserer alvorlig og overdreven selvkritikk bare sjansene dine for å gå fremover. Derfor, ved å lære å være en god venn for deg selv, får du mye mer enn når du oppfører deg som din egen bøddel.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Arrebola-Domínguez, M. (2018). La autocompasión.
  • I Massó, A. G. (2009). El cerebro como máquina para aprender, recordar y olvidar. Arbor, 185(736), 451-469.
  • López Cavada, C. (2020). Tratamiento de la Autocrítica a través de la Terapia Focalizada en la Emoción.

Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.