Sinne og stillhet: Du er sannsynligvis mer sint enn du tror

Sinne er ofte kamuflert bak vennlighet. Det er ofte de mest imøtekommende personlighetene som også har de fleste problemer med å håndtere energien sin og visse meldinger som bærer følelser. Dette ender ofte opp med å gjøre dem mye skade. Det kan imidlertid iverksettes tiltak.
Sinne og stillhet: Du er sannsynligvis mer sint enn du tror
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 26 september, 2022

Du møter ofte søte, snille og hensynsfulle mennesker. Men selv om det er vanskelig å tro, er noen av dem frustrerte og sinte på innsiden. Faktisk er de vennligste menneskene ofte de som ikke vet hvordan de skal håndtere visse følelser, for eksempel sinne. De samler opp energien sin og insisterer på å ignorere visse meldinger, og dermed hindre dem fra å ha noen effekt.

Denne psyko-emosjonelle virkeligheten der de velger å svelge og skjule sine vanskelige følelser er mer vanlig enn du sannsynligvis tror. Det er fordi vi alle har en tendens til å mangle utdanning i disse sakene. Det er nesten som om det er en stilltiende avtale om å fornekte sinne eller skjule det bak stillhet.

Beskjeder som “Ikke bli sint, du oppfører deg latterlig” har fått oss til å integrere denne typen fortellinger i livene våre siden vi var barn. Det betyr å ikke bli sint åpenlyst, gi slipp på ting og ikke reagere når vi blir såret av urettferdighet. Likevel har stillhet i møte med det som gjør vondt og er uverdig en kostnad. Spesielt hvis den dårlige vanen fortsetter i årevis.

Sinne er den følelsen som genererer den største fysiologiske aktiveringen og som innebærer endringer i tankeprosessene våre. Å undertrykke sinne og late som det ikke er der har en betydelig kostnad.

Gutt tenker på sinne og stillhet
Å trene oss selv i å håndtere negative følelser kan forbedre livskvaliteten vår.

Sinne og stillhet: underlaget for mye psykisk ubehag

Hva pleier du å gjøre når du blir sint? Hvilken strategi bruker du når noen krysser grensene dine og sårer eller fornærmer deg? Konfronterer du dem? Noen av oss gjør det. Faktisk er noen av oss i stand til å bruke tilstrekkelige mestringsverktøy og en trygg, direkte og selvhevdende dialog.

Andre kan velge å lufte sitt sinne på sosiale medier. De skriver meldinger på Facebook eller Instagram, deler sine erfaringer og får utløp for raseriet. Andre kan oppsøke en venn, partner eller et familiemedlem som de kan snakke med om sin dårlige opplevelse.

På den annen side er det de som velger å tie. Ikke bare reagerer de ikke på personen som har skadet dem, men i noen timer eller til og med dager går de gjennom hva som skjedde, og vrir og vender på det gjentatte ganger i tankene sine. De forestiller seg hva de kunne ha sagt eller gjort, men i virkeligheten gjør de ingenting.

I lang tid har vi blitt ført til å tro at noen følelser er upassende. Sinne er en av dem.

Kompliserte følelser: er de virkelig farlige?

Når vi tenker på emosjonelle tilstander som sinne eller raseri, visualiserer vi øyeblikkelig et rødt uttrykksikon med sammenbitte tenner og røyk som kommer ut av ørene. Vår utdanning og kultur har gitt oss ideen om at følelser med negativ valens er farlige. Ikke bare mener vi at vi ikke bør uttrykke dem, men vi mener også at vi bør flytte dem til bakgrunnen og tie dem helt.

Vi har en tendens til å assosiere sinne med skrik og aggresjon, og også med voldelig oppførsel. Når i virkeligheten alle følelser, inkludert de med negativ valens, fyller en viktig rolle. Faktisk er det bare feilregulering som forårsaker problemer. En studie fra 2004 utført av Berkowitz og Harmon-Jones hevdet at ingenting er så vanlig som å bli sint (i det minste mildt) flere ganger i uken.

Hva vil konsekvensene være hvis vi velger å permanent svelge enhver irritasjon, indignasjon og handling som gjør oss sinte? Mazandaran Medical University (Iran) gjennomførte en studie som fant at primær hypertensjon hos et betydelig antall pasienter var forårsaket av at de kontinuerlig stilnet sinne.

Hypertensjon er en veldig vanlig psykosomatisk effekt blant de som viser dårlig emosjonell regulering.

Sinne og stillhet hos kvinner: en kostnad for helsen deres

Hvis det er en del av befolkningen som forstår sinne og stillhet, så er det kvinner. Spesielt hvis vi ser tilbake til generasjonene til våre mødre og bestemødre. Fordi, på den tiden, hvis en kvinne våget å vise sin frustrasjon og sinne over en urettferdighet, ble hun stemplet som gal. Derfor var det best å ikke protestere, og bare gi etter og holde kjeft.

Følgelig har kvinner tradisjonelt følt frykt for misbilligelse, latterliggjøring og avvisning for å uttrykke sinne. Så mye at vi egentlig ikke kan forestille oss hvor sinte bestemødrene våre må ha vært på mange av urettferdighetene de opplevde på daglig basis. Når det er sagt, mens deres indre sydet av indignasjon, var de på utsiden de snilleste og mest kjærlige skikkelsene i verden.

Som vi nå vet, har denne typen atferd en kostnad for helsen vår. Alt som er fortiet i måneder og år, ender opp med tap av fysisk og mentalt velvære.

jente som lider av sinne og stillhet
Å velge stillhet og ikke legge vekt på skadelige eller voldelige holdninger går imot oss.

Opplæring i sinnemestring

Å føle sinne betyr ikke å starte en brann. Det er faktisk brannalarmen, signalet som varsler deg om at noe er galt. Det advarer deg om at noen har krenket dine rettigheter eller verdier, og du kan ende opp med å bli såret.

Sinne og stillhet utgjør ikke et godt partnerskap. Det er fordi å ikke adressere signalet som følelsene dine sender deg betyr at du handler mot deg selv.

Så hva bør du gjøre når du føler deg sint?

1. Forstå hva sinnet ditt vil ha fra deg

Sinne er den eneste følelsen som inviterer til handling og endring. Dette forklarer den fysiske spenningen og den enorme innvirkningen den har på kroppen din. Den vil at du skal handle for å forsvare deg selv eller for å håndtere det som tar fra deg velvære. Dette betyr ikke at du skal være aggressiv. Å la seg rive med av vold i noen av dens former er et resultat av dårlig håndtering av følelser.

Det mest passende er å gi deg selv litt tid før du handler. Da vil du kunne gjøre det på en avmålt og begrunnet måte. Det kan være lurt å skrive ned hvordan du har det. Eller du kan ta en tur eller trene for å hjelpe til med å slippe spenningen du føler. Målet ligger i å ikke opptre impulsivt, men rolig, og når du har hatt tid til å reflektere.

Akkumulert sinne som ikke blir møtt ender opp med å endre karakteren din. Direkte og selvhevdende kommunikasjon er din beste venn for å redusere en negativ byrde du har dratt rundt på i årevis.

2. Opptre selvhevdende og selvsikkert

Du må handle i møte med det som river bort din verdighet. Du må ikke gjemme deg bak stillhet og passivitet. Faktisk bør du bruke en tilnærming basert på selvhevdelse, forhandlinger og å sette grenser. Følelsen av hjelpeløshet vil reduseres når du reagerer bestemt, og gjør det klart hva som har såret deg og hva du ikke vil skal skje igjen.

Til slutt er det sant at sinne er en intens følelse, men sannheten er at den kan kontrolleres. Når du gjør dette, når du regulerer det og utnytter det godt, vil livet ditt bli bedre.

Det kan interessere deg ...
Når jeg blir sint mister jeg kontrollen – hva er i veien med meg?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Når jeg blir sint mister jeg kontrollen – hva er i veien med meg?

Mister du kontrollen? Hvorfor skjer dette? Hva ligger bak sinne som du har så mye problemer med å håndtere? Fortsett å lese!



    • Berkowitz, L., & Harmon-Jones, E. (2004). Toward an understanding of the determinants of anger. Emotion, 4(2), 107.
    • Carver, C. S., & Harmon-Jones, E. (2009). Anger is an approach-related affect: evidence and implications. Psychological bulletin, 135(2), 183.
    • ​Fives, C. J., Kong, G., Fuller, J. R., & DiGiuseppe, R. (2011). Anger, aggression, and irrational beliefs in adolescents. Cognitive therapy and research, 35(3), 199-208.
    • Thomas, S., Smucker, C., & Droppleman, P. (1998). It hurts most around the heart: A phenomenological exploration of women’s anger. Journal of Advanced Nursing, 28(2), 311-322