Seks fordeler med langsom tenkning

Hvorfor er det nyttig å tenke langsomt? I hvilke sammenhenger er det fordelaktig å behandle saker rolig? I denne artikkelen skal vi svare på disse og andre interessante spørsmål.
Seks fordeler med langsom tenkning

Siste oppdatering: 27 juni, 2022

Menneskesinnet har en tendens til å ta snarveier for å bestemme seg raskt, spare energi og øke sjansene for å overleve. Tenk deg for eksempel at du ikke raskt kan unngå en stump gjenstand som kommer mot deg. Faktisk er refleksene våre, som raske handlingsmekanismer, nødvendige for å overleve.

I dagens hektiske livsstil føler vi oss ofte stadig mer presset til å ta umiddelbare, raske og effektive beslutninger som lar oss møte kravene som stilles til oss. Forrangen til denne måten å handle på har en tendens til å henvise langsom tenkning til bakgrunnen.

Å tenke fort og tenke langsomt er to måter å ta avgjørelser på som du kan dra nytte av avhengig av situasjonen din. Det ene er ikke viktigere enn det andre, og begge er nødvendige. Imidlertid ser hastigheten ut til å ha større vekt og treghet mindre. Så, hvilke systemer er disse to måtene å behandle informasjon på basert på, og hva er fordelene med langsom tenkning?

sinn med mekanismer
Langsom tenkning krever mer innsats og energi, men det har sine fordeler.

System 1 og system 2

Fort tenkning er basert på det som er kjent som system 1. Dette gjør at raske, automatiske beslutninger kan tas med liten eller ingen innsats eller frivillig kontroll (Kahneman, 2012). Systemet er økonomisk, siden det krever lite energi, men det er ikke perfekt. Faktisk er denne behandlingsmetoden utsatt for biaser og systemiske feil som ender opp med å påvirke beslutningene du tar.

System 1 er effektivt og lar deg svare raskt med lite tilgjengelig informasjon. Dette systemet:

  • Leder deg mot kilden til en plutselig lyd.
  • Får deg til å føle deg uvel når du ser noe ubehagelig.
  • Lar deg kjøre eller gjøre aktiviteter på autopilot.
  • Lar deg forstå enkle setninger.
  • Hjelper deg å gjenkjenne objekter raskt.

På den annen side bestemmes langsom tenkning av system 2, som fremmer sakte, anstrengende og kontrollert beslutningstaking. Den fokuserer oppmerksomheten din på mentale aktiviteter som krever det, for eksempel komplekse beregninger, og er assosiert med opplevelsen av å handle, velge og konsentrere seg (Kanheman, 2012).

Dette behandlingssystemet kan ikke fungere uten fokusert og frivillig oppmerksomhet. Det krever mer innsats og investering av energi, så det blir slitsomt for deg å bruke det konstant i lange perioder. Noen eksempler er:

  • Se og vente på at trafikklysene skal endre seg.
  • Finne en bok på biblioteket.
  • Sammenligne to produkter for å finne ut hvilket som er best.
  • Kontrollere gyldigheten av et argument.
  • Observere atferd i en sosial situasjon.
  • Å lytte til en persons stemme blant omgivende støy.

For at du skal utføre hver av de nevnte aktivitetene riktig, må du kontrollere oppmerksomheten din og fokusere den på den objektive stimulansen. Det krever en bevisst og frivillig intervensjon fra din side.

Fordelene med langsom tenkning

Nedenfor vil vi se på noen av de viktigste fordelene med langsom tenkning.

1. Lar deg reflektere og vurdere alternativer og konsekvenser

Å tenke langsomt og behandle informasjon på en sakte og detaljert måte hjelper deg til bedre å reflektere over omstendighetene du er i, eventuelle tilknyttede problemer og løsningene du kan bruke for å løse dem. Faktisk gjør langsom tenkning det mulig for deg å bedre koble alternativer med deres respektive konsekvenser.

Med langsom og kritisk tenkning kan du sammenligne, forutsi og visualisere de primære eller sekundære effektene av beslutningene dine. Disse handlingene kan faktisk bare nås ved å reise langs langsomhetens vei.

Kritisk tenkning er direkte assosiert med en bremset måte å tenke på som involverer nøye analyse av ideer.

2. Administrerer logikk, matematikk og statistikk

Selv om det raskttenkende systemet 1 kan utføre grunnleggende matematiske beregninger, som 2+2=4, opplever det alvorlige vanskeligheter med å gjennomføre mer komplekse beregninger som krever dypere resonnement. Derfor, hvis du måtte analysere og løse et matematisk problem ved hjelp av forskjellige formler, ville fort tenkning komme til kort. Du vil være langt mer sannsynlig å lykkes med langsom tenkning.

På samme måte krever å løse statistiske problemer effektivt å tenke langsomt. System 1, den raske tenkeren, er ingen god statistiker. Det kan tilby automatiske og raske løsninger, men kan ikke garantere at svaret blir riktig.

3. Retter opp feil

For å rette opp feil trenger du en vedvarende oppmerksomhetsprosess som hjelper deg å finne hvor problemet er. Så, sammen med andre høyere mentale prosesser, kan du justere feilene dine. Følgelig, for dette, må du bruke langsom tenkning. Det hjelper deg å gjøre en detaljert, grundig og analytisk analyse av feilen.

For å løse feil må du utføre metakognitivt arbeid, som bare kan oppnås ved langsom tenkning. Metakognisjon som strategi lar deg planlegge, overvåke, kontrollere og evaluere resultatene du oppnår under utførelsen av en oppgave.

På samme måte lar det deg tenke på den kognitive prosessen du bruker, oppgaven du utfører og strategiene du bruker under hele prosessen.

4. Hjelper med å ta bevisste valg

Langsom tenkning lar deg ta bevisste avgjørelser. Automatiske og raske prosesser svekker bevisste valg, siden du ikke har tid til å stoppe opp og med vilje analysere alternativene dine før du velger et.

Når du langsomt tar en beslutning, har det en tendens til å være mer fornuftig, siden du har tenkt på relevansen og konsekvensene av de forskjellige alternativene som er tilgjengelige for deg. Følgelig velger du deg som passer best for situasjonen. Faktisk krever hvert bevisst, kontrollert, frivillig og bevisst valg at du tenker sakte.

mann tenker sakte
Langsom tenkning hjelper deg til bedre å reflektere over hva du skal gjøre og lar deg ta kontroll over handlingene dine.

5. Gjør det enkelt å følge regler

Langsom tenkning, som er sekvensiell, gjør det lettere for deg å følge regler. Når du tenker raskt, utelater du trinn-for-trinn-reglene, siden du søker hurtighet, men ikke effektivitet. Dermed hopper du fra et stadium til et annet for å oppnå umiddelbare resultater.

Men når du tenker langsomt, med vilje, bevisst og frivillig, finner du det lettere å følge reglene. Det er fordi du er i stand til å forstå dem ved å reflektere og lete etter betydningen deres. I tillegg lar langsom tenkning deg gjenkjenne hvordan de må brukes og hva som forventes når de implementeres.

6. Kontrollerer tanker og atferd

For å regulere dine tanker og handlinger, må du tenke sakte. Langsom tenkning gjør det lettere for deg å tenke på hva du gjør og hvilke kognitive prosesser du bruker. Ved å se, analysere og reflektere over dine egne tanker og atferd, kan du sette i gang handlingsplaner som hjelper deg til å bedre håndtere disse prosessene.

All kognitiv kontroll krever frivillig, viljestyrt og bevisst intervensjon. Den lar deg justere, regulere og evaluere eventuelle endringer og implikasjoner de kan ha, både for din mentale funksjon og for utviklingen av relasjonene dine.

Til slutt, å tenke fort og å tenke langsomt er like nyttige og fordelaktige prosesser. Det er best å ikke tenke på det ene som bedre eller verre enn det andre. Konsentrer deg i stedet om å bli kjent med når du skal velge det ene eller det andre, avhengig av omstendighetene dine.

Det kan interessere deg ...
Tankefeller: Hva de er og hvordan de kan oppdages
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Tankefeller: Hva de er og hvordan de kan oppdages

Tankefeller er orkestrert av dine kognitive forvrengninger. De er tilnærminger som gir næring til angst. Vi tar en titt på dem her.



  • Kahneman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio.Debate.
  • Krauzlis, R. J., Wang, L., Yu, G., & Katz, L. N. (2021). What is attention?. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, e1570.
  • Michel, J. B. (2020, January). Thinking fast and slow in medicine. In Baylor University Medical Center Proceedings (Vol. 33, No. 1, pp. 123-125). Taylor & Francis.
  • Sherwood, C. C., Subiaul, F., & Zawidzki, T. W. (2008). A natural history of the human mind: tracing evolutionary changes in brain and cognition. Journal of anatomy212(4), 426-454.