Seks farlige ord som begrenser deg

22 september, 2020
Språk er grunnlaget for tanken. Dette er grunnen til at du bør være klar over effekten ordene du bruker hver dag har på livet ditt.

Å analysere språk fra et nevrolingvistisk programmeringsperspektiv kan hjelpe deg med å forstå hvilken innvirkning det har på tankene dine, samt hvordan ordene du bruker faktisk programmerer deg til å oppleve din virkelighet på en spesiell måte. I dag skal vi snakke om seks farlige ord som begrenser deg.

Noen hverdagsuttrykk er konseptuelt tunge og ikke veldig positive. Siden du sannsynligvis ikke er klar over effekten av dem, fortsetter du å bruke dem. La oss se på hva de er og hvordan de påvirker psyken din.

Innvirkningen av farlige ord.

Seks farlige ord som begrenser deg

Ikke

Dette begrepet er paradoksalt fordi det har en tendens til å flytte deg nærmere det du prøver å komme deg bort fra. Det er et tvetydig ord som sinnet ofte ikke registrerer. Hvis jeg for eksempel sier til deg “Ikke tenk på rosa elefanter”, er det akkurat det bildet som kommer til tankene dine.

Når du bruker slike uttrykk oppstår det ofte noe interessant. I underbevisstheten har du en tendens til å fullstendig stryke over “ikke” og fokusere på hva som kommer videre. Når du for eksempel sier til deg selv “Ikke vær nervøs” eller “Jeg vil ikke bli syk”, programmerer du deg selv til å være nervøs og syk. Dermed er det mye bedre å si positive bekreftelser som “Hold deg rolig” eller “Jeg vil være frisk”.

Farlige ord: Jeg må

Når du sier at du “må” gjøre noe, bekrefter du bare at det kommer til å bli ubehagelig og vanskelig. For eksempel “Jeg må jobbe”, “Jeg må være mer sosial”, eller “Jeg må gå ned i vekt”. Når du uttrykker ting på denne måten blir de automatisk negative og vanskelige.

Det er bedre for din mentale helse å bruke setninger som “Jeg vil” eller “Jeg skal”. Å si “Jeg vil være mer sosial” er et eksempel på et positivt alternativ. “Jeg skal jobbe” motsier hvordan du faktisk føler det, du kan prøve “Jeg vil jobbe”. Å snu uttalelsene dine på denne måten hjelper med å programmere hjernen din til å forvente at ting skal være ganske enkle og greie.

Men

Når du bruker ordet “men” for å sette sammen to ideer, devaluerer du den første tanken umiddelbart. Følgelig er meldingen som oppfattes den negative som du legger til på slutten. “Jeg elsker deg, men vi krangler for mye” eller “Jeg fikk en god karakter, men jeg kunne ha gjort det bedre”.

En måte å unngå dette på er å erstatte “men” med “imidlertid” eller et annet lignende ord. På den måten forblir hovedmeldingen intakt, selv om du legger til tilleggsinformasjon. Du kan også snu på ordene. For eksempel: “Vi krangler for mye, men jeg elsker deg”. Den beskjeden er mye mer positiv!

Farlige ord: Stakkars

Dette er et vanlig hverdagsuttrykk som folk bruker for å uttrykke empati og medfølelse overfor andre mennesker og seg selv. For eksempel “De sparket deg, stakkars deg” eller “Stakkars deg, partneren din forlot deg”.

Selv om du sannsynligvis sier dette med god intensjon, gir ikke dette uttrykket mottakeren noen fordel. Du programmerer egentlig den andre personen (eller deg selv) til å føle seg som et hjelpeløst offer. Prøv å bruke et annet begrep, et som styrker deg og minner deg (eller den andre personen) om evnen til å gå videre.

Aldri, alltid, ingen eller alle

Når du bruker et av disse ordene avgir du en erklæring og oppmuntrer til en slags stiv og dikotom måte å tenke på. “Du gjør alltid alt galt“, “Ingen elsker meg“, eller “Jeg vil aldri bli lykkelig“. Denne typen tenkning og slike uttalelser er veldig skadelige og forutsetter at du fortsetter å oppleve mer av det samme.

Du bør prøve å bruke mer realistiske uttrykk i stedet. Velg fremfor alt uttrykk som favoriserer endring og forbedring. For eksempel “Jeg gjorde ikke dette riktig” eller “Jeg føler meg ikke lykkelig akkurat nå“. Å uttrykke tankene dine på denne måten setter fokus på virkelige hendelser og gir deg muligheten til å endre dem.

Tre med to ansikter.

Farlige ord: Senere, i morgen, og en dag

Disse ordene antyder en tvetydighet om tid som ofte kommer i veien for handling. De gjør det enkelt å utsette alt på ubestemt tid. “Jeg skal studere senere.” Når er senere? Senere kommer aldri. “En dag begynner jeg å spise sunnere.” Hvilken dag da?

Hvis du faktisk vil oppnå dine mål bør du unngå å bruke disse ordene. Angi i stedet en dato eller et nøyaktig tidspunkt for å komme i gang!

Til slutt, husk alltid at språk er grunnlaget for tankene dine og kommunikasjonen med deg selv og andre. Når du resonerer, filtrerer du alt gjennom ordene du sier. Som et resultat blir ordene du bestemmer deg for å bruke slik du ser verden.

  • Balordi, E. S. (2005). Modos de divulgación de los principios básicos de la psicología cognitivacomportamental y de la Programación Neurolingüística orientados al cambio lingüístico. Quaderns de Filologia-Estudis Lingüístics10, 293-309.
  • Bavister, S., & Vickers, A. (2012). Programación neurolingüística (PNL). Editorial AMAT.