Mindfulness og tenåringer

Hvordan henger mindfulness og tenåringer sammen? I denne artikkelen finner du informasjon som sannsynligvis vil overraske deg.
Mindfulness og tenåringer
José Padilla

Skrevet og verifisert av psykologen José Padilla.

Siste oppdatering: 15 oktober, 2022

Mindfulness er et nyttig verktøy for å fokusere på her og nå, da det krever veiledet trening i nåtidsbevissthet med en mild og aksepterende holdning. I stedet for å dvele ved fortiden eller bekymre oss for fremtiden, fokuserer mindfulness oss på hva som skjer til enhver tid uten å dømme.

Denne måten å leve og være i verden på har gradvis blitt innlemmet i klasserommet, takket være dens evne til å redusere stress, depresjon og angst. Det forbedrer også kognitiv prosessering, følelsesregulering og eksekutivkontroll. Imidlertid diskuteres det vitenskapelige beviset på effektiviteten i skoleprogrammer som bruker mindfulness i læreplanene.

Noe forskning har funnet at undervisning i mindfulness i utdanningsinstitusjoner kan ha en positiv innvirkning på barns og unges mentale velvære og resiliens. På den annen side fant en nylig studie utført med 8 376 studenter at selv om mindfulness har visse fordeler, kan det faktisk ikke forbedre det mentale velværet til ungdom.

Tenåring med lukkede øyne
Ifølge noen studier hjelper mindfulness med å regulere følelser.

Forskning om mindfulness og tenåringer

Resultater fra et mindfulness-treningsprogram med ungdom indikerte at mindfulness er assosiert med forbedret psykisk velvære og oppmerksomhet. Det antydet også at denne forbedringen er relatert til visse personlighetsvariabler. For eksempel føyelighet og emosjonell stabilitet.

En annen studie fant at ungdommer som deltok i en mindfulness-fokusert skoleintervensjon rapporterte færre depressive symptomer etter intervensjonen og ved oppfølging. De rapporterte også om mindre stress og større velvære. Videre viste funnene at i hvilken grad elevene praktiserte mindfulness var assosiert med høyere trivsel og lavere stress ved en tre måneders oppfølging.

Andre forskningsresultater bekreftet også at ungdommens oppmerksomhet fungerer som et beskyttende middel mot depresjon, angst og stress. Forskerne hevdet at disse funnene ga innsikt i den mulige underliggende mekanismen mellom ungdommens oppmerksomhet og psykiske plager.

I en annen undersøkelse, der effektiviteten av et program basert på mindfulness ble evaluert, ble det funnet lavere nivåer av stress og psykosomatiske plager og bedre emosjonelle reguleringsferdigheter. Disse inkluderte emosjonell bevissthet, tilgang til reguleringsstrategier og emosjonell klarhet.

Som du ser er det mange studier som tyder på at mindfulness og ungdom har et positivt forhold. En ny studie ser imidlertid på forholdet fra et noe mindre oppmuntrende perspektiv.

Mindfulnesstrening på skolen

For denne studien målte forskere depresjonsrisiko, sosial, emosjonell og atferdsmessig funksjon og velvære. De målte det ved baseline, etter intervensjon og i løpet av ett års oppfølging.

Resultatene viste dårligere skår i depresjon og trivsel hos de elevene som var i faresonen for å lide av psykiske problemer, både etter intervensjonen og i løpet av oppfølgingsåret. Når det er sagt, var forskjellene små og ikke klinisk relevante.

Det ser ut til at selv om mindfulness som undervises på skoler kan trekke oppmerksomhet til psykiske helseproblemer, kan det hende at det ikke gir den nødvendige støtten for elevene til å håndtere problemene sine.

Til tross for disse nye funnene, er det viktig å huske på at studien så på mindfulness som undervises i en skolesetting. Derfor, kanskje med ulike treningsmetoder, kan mindfulness ha ulike effekter på den mentale helsen til ungdom.

Tenåringer som gjør mindfulness-øvelser
Å undervise i mindfulness i utdanningsmiljøer ser ikke ut til å være spesielt effektivt for ungdom.

Fungerer mindfulness?

En grunn til at mindfulness og ungdom kanskje ikke passer godt sammen, er at de trenger ulike tilnærminger til psykisk helse. De yngste har for eksempel ikke evnen til å selvregulere følelsene sine og bruke mindfulnessferdigheter på en korrekt og disiplinert måte.

Det er også viktig å merke seg at mindfulness må praktiseres fortløpende, og noen tenåringer kan ha vanskelig for å holde seg til programmet. I tillegg kan de ha høye forventninger til suksess. Denne typen ideal kan ha en negativ innvirkning på læring. Det er fordi det går imot hele konseptet med oppmerksomhet, som er fokusert på nåtiden.

Avslutningsvis vil vi ikke påstå at mindfulness og tenåringer ikke har et godt forhold. Vi vil heller ikke foreslå at mindfulness ikke fungerer. Faktisk viste denne studien bare at mindfulness praktisert i et klasserom ikke var til fordel for ungdommens mentale velvære som forventet. Videre viste det seg å være enda mindre effektivt hos de som har høy risiko for å lide av psykiske problemer.

Det kan interessere deg ...
Mindfulnessteknikker og -strategier
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Mindfulnessteknikker og -strategier

Å bruke mindfulnessteknikker kan hjelpe deg med å bli mer fleksibel, kontrollere oppmerksomheten din bedre, og håndtere enhver situasjon som kommer...



  • Berger, E. (2022, 30 de agosto). Mindfulness may not Benefit mental well-being in children and adolescentes. Verywellmind. https://www.verywellmind.com/mindfulness-may-not-benefit-mental-well-being-in-children-teens-6273993
  • Huppert, F. A., & Johnson, D. M. (2010). A controlled trial of mindfulness training in schools: The importance of practice for an impact on well-being. The Journal of Positive Psychology5(4), 264-274.
  • Kabat-Zinn, J. (2009). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hachette Books.
  • Kuyken, W., Weare, K., Ukoumunne, O. C., Vicary, R., Motton, N., Burnett, R., … & Huppert, F. (2013). Effectiveness of the Mindfulness in Schools Programme: non-randomised controlled feasibility study. The British Journal of Psychiatry203(2), 126-131.
  • Ma, Y., & Fang, S. (2019). Adolescents’ mindfulness and psychological distress: The mediating role of emotion regulation. Frontiers in psychology10, 1358.
  • Metz, S. M., Frank, J. L., Reibel, D., Cantrell, T., Sanders, R., & Broderick, P. C. (2013). The effectiveness of the learning to BREATHE program on adolescent emotion regulation. Research in Human Development10(3), 252-272.
  • Montero-Marin, J., Allwood, M., Ball, S., Crane, C., De Wilde, K., Hinze, V., … & MYRIAD Team. (2022). School-based mindfulness training in early adolescence: what works, for whom and how in the MYRIAD trial?. Evidence-based mental health25(3), 117-124.
  • Nelson, L., Roots, K., Dunn, T. J., Rees, A., Hull, D. D., & Van Gordon, W. (2022). Effects of a regional school-based mindfulness programme on students’ levels of Wellbeing and resiliency. International Journal of Spa and Wellness5(1), 1-15.
  • Sanger, K. L., & Dorjee, D. (2016). Mindfulness training with adolescents enhances metacognition and the inhibition of irrelevant stimuli: Evidence from event-related brain potentials. Trends in Neuroscience and Education5(1), 1-11.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.