Kan kroppen din komme seg tilbake etter at du slutter å røyke?

· oktober 6, 2017

Alle vet at røyking er dårlig for helsen. Røyking dreper, men likevel er det tusenvis av mennesker som ikke kan eller ikke vil slutte. De fleste bruker unnskyldningen som sier at de negative bivirkningene ved å slutte veier opp for fordelene.

I denne artikkelen vil jeg forsøke å forklare fordelene og bivirkningene som oppstår når du slutter å røyke og motbevise myter som du hører hele tiden. Så hvis du tenker på å slutte, kan du lære mer om fordelene og ulempene du vil oppleve.

Fordelene med å slutte å røyke

Når du slutter å røyke, vil mange endringer skje i kroppen din, og helsen din vil begynne å bli bedre i løpet av minutter etter at du har sluttet. Disse fordelene øker med hvert år som du går uten å røyke.

  • Minutter etter at du har sluttet, vil blodtrykket og hjertefrekvensen din synke, noe som øker blodgjennomstrømningen og forbedrer blodsirkulasjonen.
  • Omtrent 8 timer etter at du har sluttet, reduseres nivået av karbonmonoksid i blodet, og oksygennivået går tilbake til normalt.
  • I de første 24-48 timene uten røyking begynner sansene for lukt og smak å gå tilbake til det normale. Dårlig ånde forårsaket av røyking forsvinner, og det samme gjør de gulaktige flekkene på fingrene dine.
  • Etter 2-3 uker øker sirkulasjonen, og det å gå er lettere fordi lungefunksjonen øker med ca. 5%. Fysiske abstinenssymptomer begynner å forsvinne, og du kan gå i flere timer uten å tenke på røyking.
Kan kroppen din komme seg tilbake etter at du slutter å røyke? Brekk sigaretten

  • Etter 1-9 måneder, vil symptomer som hoste, tett nese, utmattelse og pustevansker forbedre seg. Forkjølelser og astmaanfall vil også forekomme sjeldnere.
  • Ett år etter du har sluttet, er risikoen for hjertesykdom halvparten av det den er hos dem som fortsatt røyker.
  • Etter 5 år uten å røyke, reduseres risikoen for å lide av kreft i munn, hals, spiserør, livmorhals og blære med halvparten. Etter 10 år er risikoen for å dø av lungekreft nesten halvparten av det den er hos røykere.
  • Huden forbedres også fordi aldringsprosessen bremser ned. Sædkvaliteten øker, og å gjenopprettes etter en operasjon tar mindre tid takket være forbedringen i blodsirkulasjonen og oksygenering av vevet.

På toppen av alle disse helsemessige fordelene er det også økonomiske fordeler, både på grunn av pengene du sparer fra å ikke kjøpe sigaretter, samt pengene du sparer på medisinering og andre sekundære utgifter knyttet til helsen din.

Negative bivirkninger av å slutte

Likevel, som ethvert avhengighetsskapende stoff, er det også sekundære effekter og abstinenssymptomer knyttet til å slutte, både fysisk og psykologisk, som gjør prosessen ubehagelig. La oss utforske dem.

En økning i angst er et av symptomene som forårsaker mest bekymring. De som røyker pleier å si at røyking får dem til å slappe av, men dette er faktisk ikke sant, fordi hovedstoffet som finnes i sigaretter er nikotin, noe som er en stimulant.

Så hvorfor er røyking avslappende? Fordi røyking innebærer dyp pusting som ligner den typen som brukes i forskjellige avslapningsteknikker. Så hvis du ikke vil føle deg engstelig, praktiser avslapningsteknikker etter at du har sluttet.

Engstelig kvinne

En annen bivirkning er frykten for vektøkning. Å slutte å røyke innebærer ikke nødvendigvis å gå opp i vekt. Folk har en tendens til å gå opp i vekt av tre grunner:

  • Fordi de føler angst, som kan løses ved å bruke pusteteknikker
  • Fordi de har en tendens til å røyke etter hvert måltid, så når de slutter, spiser de mer fordi de ikke har etablert en annen ettermiddagsvane.
  • Fordi stoffskiftet bremser ned ved fraværet av stimulansen fra nikotin.

Et enkelt kosthold som etablerer en klar slutt på måltider og begrenser mengden mat som konsumeres, forhindrer både at du går opp i vekt og at du går sulten.

Den tredje bivirkningen er relatert til endringer i humør. Humørsvingninger og irritabilitet er svært vanlige i avsluttingsprosessen. Disse symptomene er midlertidige, og er kun til stede i maksimalt 3 måneder etter man har sluttet å røyke.

Avslappingsteknikker og mosjon kan hjelpe deg med å stresse ned. I tillegg er kommunikasjon og problemløsende strategier sentrale for å unngå argumenter når du føler deg irritabel.

Den fjerde effekten innebærer en rekke fysiske symptomer. Disse inkluderer forstoppelse, kvalme, hoste og hodepine. Disse symptomene er midlertidige og manifesterer seg mest i den første måneden. De oppstår fordi kroppen renser seg selv av giftene som introduseres ved røyking.

Hoste og kvalme har en tendens til å forekomme om morgenen og er en del av å rense luftveiene. Forstoppelse og hodepine oppstår fordi fordøyelsesfunksjonen minsker etter hvert som stoffskiftet reduseres og blodstrømmen og oksygennivået i hjernen øker.

Hvis du tenker på det, oppveier fordelene med å slutte de negative bivirkningene, som er midlertidige og til og med kan unngås med riktig kosthold og psykologiske teknikker som dyp pusting, problemløsing og sosiale ferdigheter. Så ikke vent lenger, din helse er i fare!