Hvorfor burde de som ikke er idrettsfolk bry seg om sportspsykologi?

mai 2, 2018 i Psykologi 0 delt
Løping: En utmerket form for meditasjon

Fysisk aktivitet krever innsats både fysisk og mentalt. Det hjelper barn å vokse opp på en sunn måte og voksne til å holde seg i form, både når det gjelder kropp og sinn. Imidlertid kan det være tungt å finne motivasjon, og det er her sportspsykologi kommer inn.

Du trenger ikke være en olympisk medaljevinner som Michael Phelps for forstå at «du kan ikke sette en grense på noe. Desto mer du drømmer, jo lengre kommer du.»

Enten du gjør det for å føle deg bedre om deg selv, fordi du liker det eller fordi du trenger det, er trening viktig gjennom hele livet ditt.

Hvorfor lære om sportspsykologi?

Det å lære om sportspyskologi virker forståelig når det kommer til profesjonelle utøvere, men disse redskapene kan brukes i andre deler av livet også. Du vil snart forstå hvor verdifulle de kan være, selv om du ikke spiller noen typer sport.

Men først må vi skille mellom indre og ytre motivasjon. Da vil vi kunne anvende de ulike konseptene på en mer effektiv måte.

Indre motivasjon

Indre motivasjon, ifølge Sànchez-Oliva et al (2010, Universitet i Extremadura), kan bli definert som engasjementet av personens egne initiativ i en aktivitet. Med andre ord, du gjør det kun for tilfredstillelsen man føler ved å delta i en aktivitet.

Kvinne jogger utendørs

På samme linje, i «Training Children in Soccer» (2000, Paidotribo), foreslår Sans og Frattarola at indre og intern motivasjon er nyttig for å forbedre prestasjon. Når motivasjonen kommer fra inne i oss, tilfredsstiller det trangen til å jage et mål.

Logisk sett trenger man spesifikk kunnskap for å vite når og hvordan man oppmuntrer indre motivasjon i mennesker. Hva rører dem? Hva er deres interesser? På den måten kan du tilpasse oppgaven til det de trenger.

Ekstern motivasjon

Nå, la oss gå tilbake til Sànchez-Oliva et al (2010) for å beskrive ekstern motivasjon.

Denne typen motivasjon oppstår når personen søker en type fordel som vil hjelpe med personlig vekst. Imidlertid er grunnen til at de utfører aktiviteten at de vil oppnå en ekstern belønning, som å unngå skyldfølelse.

For eksempel, noen mennesker trener sport fordi de er påvirket av andre mennesker. Prestasjon, holdning og motivasjon varierer blant spillerne og trenerne.

Alle disse faktorene har en dramatisk effekt på forbedringen av atletisk ferdighet. Det er det Cruz Feliu forklarer i Psychological Advice to Coaches: Experience in Children’s Basketball (1994).

Denne typen motivasjon kommer fra utsiden av en person, påtvunget av andre mennesker. Disse kan være venner, familiemedlemmer, lagspillere, trenere, osv.

10 grunner til å bruke sportspsykologi i dagliglivet

Psykolog og personlig trener Johathan Garcìa-Allen har 10 grunner til hvorfor du burde bruke sportspsykologi i dagliglivet ditt. Se hva de er og oppdag fordelene med dem nedenfor.

Ideell mentaltilstand

Sportspsykologi lar deg oppnå en ideell mentaltilstand. I tillegg til å være i form trenger du også mentale forberedelser for å anstrenge deg selv fysisk, spesielt når du konkurrerer. Dette er i psykologifeltet kjent som det optimale nivået av funksjon.

Hvordan våre feil kan føre til suksess

Forsterkning

Positiv forsterkning forbedrer selvtilliten. Det er også et grunnleggende prinsipp i læring av psykologiske teknikker og ferdigheter.

Mål

Du kan bruke sportspsykologi til å nå målene dine. Med ordentlig planlegging og realistiske mål er det mye enklere å ta skrittene du trenger for å nå dem. Dette gir deg også selvtillit og selvfølelse.

Gruppesamarbeid

Gruppesamarbeid er en fordel i en lag- eller gruppesport fordi det hjelper gruppene til å jobbe bedre sammen. Hvis laget er forent, vil det bli bedre. Det forbedrer atletisk prestasjon og reduserer indre problemer. 

Selvinstruksjon

Selvinstruksjon kan øke motivasjonen din og forbedre dine evner. I følge Garcìa-Allen kan det hjelpe deg med å bli kvitt uvaner. Det er også ideelt for å forbedre mentalt fokus, fokus på målet ditt, forbedring av prestasjon, og for å håndtere utmattelsen som trening medfører.

Visualisering

En annen god grunn til å implementere sportspyskologi i livet ditt er visualiseringÅ trene tankegangen din hjelper deg med alle slags typer angst og kan faktisk gjøre deg friskere. 

Håndtering av stress

Å spille sport er en utmerket måte å håndtere stress på. Mens den egentlige konkurransedelen involverer stressende situasjoner, er en aktiv livsstil mye sunnere generelt sett.

Det hjelper deg til å få utført dine «må gjøre»-oppgaver på en mer effektiv måte og det er stresslindrende. Det hjelper deg med å reagere bedre på komplekse situasjoner og til å nå målene i alle deler av livet ditt.

Forbedret fokus

Sportspyskologi er en utmerket måte å forbedre fokuset ditt og prestasjonen din på. Alt du trenger er ordentlig emosjonell regulering, sterk konsentrasjon og optimal læring. Bare da vil du kunne overvinne de vanskeligste delene involvert med sport.

Mer produktive følelser

Fysisk aktivitet fostrer også opp mer produktive følelser. Dette er fordi din mentale tilstand er en avgjørende faktor i hvordan din prestasjon i konkurranser er.

Derfor er det viktig å frembringe produktive følelser som vil hjelpe deg med å gjøre ditt beste. For å nå dette må du holde deg unna sinne, skuffelse og redsel. I stedet, må du la positivitet ta over tankegangen din under fysisk aktivitet.

Sportspsykologi

Bedringsbistand

Sportspsykologi kan støtte idrettsmenn når de er på bedringens vei etter en skade. Det er veldig viktig at idrettsutøvere aksepterer skaden og det faktum at de er satt på sidelinja. Profesjonelle driver med mye motivasjonsarbeid når det kommer til dette. Resultatet er raskere bedring, både fysisk og psykologisk.

Arbeidet til sportspsykologi

Legg merke til at det tar mye arbeid for å innlemme sportspsykologi i dagliglivet ditt. Men det er hjelpsomt hvis du vil gjøre ditt beste, enten du er profesjonell eller en «helgekriger». Når det er sagt, er ordentlig fysisk trening også nødvendig for å oppnå dine atletiske mål.

Selv om fysiske ferdigheter er veldig viktige, kommer du ikke langt hvis de ikke er fulgt av emosjonell, teknisk, strategisk og psykologisk trening. 

Mental spenst fokusert i riktig retning er også en veldig viktig del av atletisk interesse, noe som er grunnen til at sportspsykologi er så praktisk.

«Hvis du ikke har selvtillit, vil du alltid finne en måte å ikke vinne på.»

-Carl Lewis-

FRA NETTET