Hjernen din og mat: Å spise sunt er ikke så enkelt som det ser ut til

Å spise sunt er ikke lett. Faktisk formidler hjernen din hvilken type mat du velger å spise, avhengig av hvordan du føler deg.
Hjernen din og mat: Å spise sunt er ikke så enkelt som det ser ut til

Siste oppdatering: 16 oktober, 2021

Hjernen og mat har et direkte forhold. Imidlertid gir du ofte ikke denne koblingen den oppmerksomheten den fortjener. Dette til tross for at du lever i en tid der du blir bombardert med begreper som «ekte mat» eller «bevisst spising». Videre oppfordres du til å ta hensyn til kostholdet ditt for å oppfylle visse skjønnhetsstandarder. Eller å velge såkalt «supermat» for å ta mest mulig vare på helsen din.

Det er imidlertid noe viktig du bør vurdere. Faktisk bør du begynne å være mer oppmerksom på hvordan mat får deg til å føle deg fremfor hvordan det påvirker utseendet ditt. Fordi sannheten er at hjernen din modulerer typen mat du velger ut fra hvordan du føler deg. Likevel fungerer ikke dette alltid til din fordel.

I stedet for å være obs på å følge visse dietter eller velge produkter som ser ut til å være veldig sunne, vil du bli anbefalt å ta en annen tilnærming. Faktisk er det like viktig å regulere og håndtere følelsene dine som å velge hva du skal legge på tallerkenen din hver dag.

Kosthold påvirker følelsene dine. På sin side påvirker følelsene dine hvilken mat du velger å spise. Å spise bra avhenger av mange faktorer som du ikke alltid tar hensyn til.

kvinne som spiser smultring som representerer hjerne og mat

Hjernen og mat, hvordan er de relatert?

Hvis det er en ting hjernen elsker, er det fett, sukker og salt. For våre fjerne forfedre var det imidlertid vanskelig å få tilgang til disse ekstremt nyttige ressursene for å overleve. Av denne grunn ser det ut til at vi på en eller annen måte er programmert til å konsumere så mye vi kan av dem når de er innen rekkevidde. Faktisk aktiverer inntak av dem belønningskretsene. Følgelig kan vi si at de er ekstremt kraftige forsterkere.

Du finner sannsynligvis ut at når du går gjennom vanskelige tider og opplever oppturer og nedturer i humøret ditt, prøver du ofte å aktivere belønningskretsen din på denne måten. Junkfood, rik på fett, salt og sukker, tilfredsstiller hjernen din og gir deg umiddelbar glede. Den gleden er imidlertid kort og avhengighetsskapende. Videre fører det litt etter litt til spisestiler som er skadelige for din fysiske og psykiske helse.

Emosjonell spising og den «bedragerske» hjernen

Det ville være fantastisk å ha den typen hjerne som alltid ville motivere deg til å velge det sunneste kostalternativet. Likevel er måten du spiser på basert på utdannelse, kultur og biologi. Videre, hvis du skulle spørre deg selv hvilken faktor som mest betinger hvordan du spiser, ville svaret være enkelt: følelsene dine.

I tillegg hjelper ikke akkurat hjernen din deg med å opprettholde et riktig kosthold. I denne forbindelse har universitetet i Amsterdam gjort noen undersøkelser. Studien konkluderte med at mennesker som spiser emosjonelt bruker lengre tid på å føle seg mette. Det ser ut til at det oppstår et problem i stimuleringen av GLP-1-reseptoren forbundet med metthet.

Å være engstelig eller føle deg dårlig over problemene dine påvirker hvordan du spiser direkte. Hjernen og mat er nært beslektet. Følelser modulerer oppførselen din. De påvirker også hvordan du spiser.

Du er resultatet av dine gode (eller dårlige) vaner

Hjernen din er det sofistikerte resultatet av evolusjonen. Videre har kostholdet utvilsomt vært en faktor i menneskelig utvalg og fremgang. Faktisk var endringen fra primitiv jakt og høsting til det mye rikere, næringstette paleolitiske kostholdet en evolusjonær milepæl.

Hjernen din og kostholdet ditt påvirkes begge av din livsstil og vaner. På den måten har Dr. Bob Weinhold, ekspert i epigenetikk, utført en studie som sier at mange av dagens sykdommer i stor grad avhenger av de ytre faktorene som omgir oss.

Samfunn, utdanning, arbeid, stress, kultur … Alle disse faktorene påvirker hvordan du spiser. Faktisk påvirker disse elementene helsen din mer enn genene dine.

Hjernen din er formet av det du ser, føler og hva samfunnet overfører til deg. I dag tar det å spise bra tid, og dette er et element som alle mangler i dag. Det er fordi livet i dag er basert på dårlig tid, bekymring og press. Derfor blir du invitert til å mate følelsene dine, ikke kroppen din.

Trist mann som tenker på hjerne og mat

Hjernen og mat: følelser påvirker matvalget (og omvendt)

Følelsene dine oppfordrer deg til å velge noen produkter fremfor andre. I virkeligheten finnes det egentlig ikke noen «bra» og «dårlige» matvarer. Problemet oppstår i mengden du spiser og i vanskeligheten med å opprettholde et variert og balansert kosthold.

Hjernen og mat påvirker hverandre på to måter. For eksempel vet du at måten du føler på påvirker hvilke produkter du velger å spise til enhver tid og situasjon. Derfor betyr det du gir kroppen din også hvordan du føler deg.

Universitet i Foggia (Italia) gjennomførte forskning som indikerer at middelhavskosten har en positiv effekt på psykisk helse. På den annen side kan et kosthold (utelukkende) basert på et høyt innhold av mettet fett og kaloririk mat føre til depresjon.

Til slutt, prøv alltid å huske at, utover moter og diettguruer, ligger følelsene dine. Til syvende og sist krever et sunt kosthold å vite hvordan du håndterer stress, angst, selvfølelse og alle de aspektene som påvirker din psykiske balanse.

This might interest you...
Antidepressivt kosthold: Spis ordentlig, føl deg bedre
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Antidepressivt kosthold: Spis ordentlig, føl deg bedre

Et antidepressivt kosthold i seg selv kan ikke kurere psykologiske lidelser, men det kan bidra til å gjøre behandlingen vår så effektiv som mulig.



  • van Bloemendaal L, Veltman DJ, ten Kulve JS, Drent ML, Barkhof F, Diamant M, IJzerman RG. Emotional eating is associated with increased brain responses to food-cues and reduced sensitivity to GLP-1 receptor activation. Obesity (Silver Spring). 2015 Oct;23(10):2075-82. doi: 10.1002/oby.21200. Epub 2015 Aug 31. PMID: 26331843.
  • Ventriglio, A., Sancassiani, F., Contu, M. P., Latorre, M., Di Slavatore, M., Fornaro, M., & Bhugra, D. (2020). Mediterranean Diet and its Benefits on Health and Mental Health: A Literature Review. Clinical practice and epidemiology in mental health : CP & EMH16(Suppl-1), 156–164. https://doi.org/10.2174/1745017902016010156
  • Weinhold B. (2006). Epigenetics: the science of change. Environmental health perspectives114(3), A160–A167. https://doi.org/10.1289/ehp.114-a160