Fordelene ved en 10-dagers stille retreat

februar 25, 2019
I en stille retreat kommer ikke bare toppen av isfjellet til syne, men alt kommer ut. Bit for bit blir du klar over størrelsen: det er stort!

Jeg kunne skrive dusinvis av artikler om fordelene med en 10-dagers stille retreat. Jeg kunne tilbringe time etter time med å snakke om fordelene en åndelig tilbaketrekning kan gi deg. Det er mange ting jeg kan si… men jeg sier bare noen få. Jeg forteller deg bare om fordelene jeg kan dele med deg fordi de fleste er personlige og individuelle. De er så dype og ubeskrivelige at uansett hvor mange ord jeg skriver her, er de fortsatt umulige å formidle.

Da jeg ble ferdig med min første 7-dagers retreat for to år siden, var det første jeg ønsket å gjøre å snakke om det. I det øyeblikket skjønte jeg at ikke alle er forberedt på å forstå hvilken transformativ opplevelse det kan være. Siden da har jeg ikke snakket så mye om det med mindre noen spør meg.

Da jeg kom tilbake fra min siste tilflukt, var faktisk en av de første tingene noen sa til meg: «Ti dager uten å snakke med noen og uten å bruke mobiltelefonen din?» «Ja,» svarte jeg. «For en freak du er,» svarte de.

Hva er en retreat?

En retreat er i utgangspunktet en pause fra livet. Det høres litt dystert ut når du sier det på den måten, så la meg forklare det bedre.

I vårt daglige liv havner vi i situasjoner som gjør oss sinte og må håndtere mennesker som irriterer oss. Vi står også overfor situasjoner som gjør oss triste. I oppsummering må vi hele tiden møte situasjoner som forårsaker ubehag. På den annen side er vi offer for tilknytninger, som i ekstreme tilfeller kan klassifiseres som avhengighet.

Derfor består en retreat av å midlertidig trekke seg fra hva som helst som forårsaker ubehag. Som et resultat lærer du deg å være alene.

10-dagers stille retreat

De første øyeblikkene

Siden det var min tredje retreat, hadde jeg allerede litt erfaring. De første øyeblikkene var imidlertid forskjellige. Videre representerte denne retreten det siste jeg måtte gjøre for å bli instruktør i buddhistisk meditasjon. Så, selvfølgelig, følte jeg et stort ansvar.

Mellom tilbaketrekningene fortsetter livet og vi fortsetter å samle inn erfaring. Når du går inn i retreatsenteret, vet du at du vil være alene med tankene dine til tross for at du er med andre mennesker. Du har ingen mobiltelefon. Du har ingen kontakt med omverdenen.

I våre daglige liv unngår vi våre mest ubehagelige tanker. Vi tolererer ikke å tenke på hva som forårsaker smerte. Det er derfor vi vender oss til våre mobiltelefoner eller annen aktivitet som distraherer oss. I en stille retreat er du alene om å møte disse fryktene, sinnet ditt og tankene dine.

Meditasjon og tanker om en stille retreat

Meditasjon

Siden det var en stille retreat på slutten av et tibetansk meditasjonslederkurs, mediterte vi omtrent 5 eller 6 ganger om dagen for å øve. I tillegg kunne vi også meditere individuelt så mange ganger som vi ønsket. Vi deltok også i forelesninger. Lærerens ord noen få timer om dagen var vår eneste auditive stimulus. Resten av dagen var det stillhet.

Ved å meditere blir du oppmerksom på hvor mange tanker som går i hodet ditt igjen og igjen. Det er tanker du trodde du hadde overvunnet og andre som er nyere. Noen forblir i bakhodet. Du sitter med beina dine krysset og lar tankene dine invadere deg. Du observerer dem uten å dømme dem. De kommer tilbake når du er ferdig med å meditere.

Tanker

Disse tankene vi trodde vi hadde under kontroll, begynner å dukke opp. De bryter ut som lava, helt ute av kontroll. I vårt daglige liv, når toppen av en tanke dukker opp, prøver vi å få den til å forsvinne ved å trekke oss tilbake til internett.

I en stille retreat kommer ikke bare toppen av isfjellet til syne, men alt kommer ut. Bit for bit blir du klar over størrelsen: det er stort! Du skjønner at mange tanker er som isfjellet som senket Titanic. På utsiden tror du at de ikke påvirker deg så mye, men de hemmelighetene skader deg og ødelegger selvtilliten din. Gratulerer! Du begynner å møte demonene dine!

I en stille retreat synes hver forstyrrende tanke å bli til en voldsom drage.

10-dagers stille retreat

Det er derfor, til tross for det faktum at de på retreatsenteret kan føle seg lykksalige, det er vanlig at angstanfall, skjelvinger, svetting, gråting, hjertebank og hyperventilering manifesterer seg.

Jeg mener ikke å skremme deg med dette. Det er imidlertid viktig å vite alt som skjer når vi konfronterer vårt sinn. Dette viser hvor mye vi gjemmer oss selv. Og når vi må møte oss selv, så vet vi ikke hvor vi skal begynne.

På en eller annen måte kan vi forklare denne angsten som et tilbakeslagssyndrom i hverdagen. Vi er vant til en bestemt rutine og å gå fra ett sted til et annet, men i et stille retreatsenter har du en tidsplan å forholde deg til. Du har ikke tilgang til mobiltelefonen eller datamaskinen. Du kan ikke forlate rommet ditt midt på natten for å hente iskrem fra fryseren.

Hva er fordelene med en 10-dagers stille retreat?

Det morsomme er at du ikke begynner å føle fordelene med en stille retreat før du kommer tilbake til ditt daglige liv. Du føler deg rolig og fredelig mens du er på retreatsenteret. Når du går tilbake til ditt normale liv, innser du at tankene dine er mye roligere og at du ikke behøver å snakke. Du trenger heller ikke så mange eksterne simuleringer for å være lykkelig. Du er fornøyd med deg selv.

Du forlater retreatsenteret, og på vei hjem begynner all støy fra omgivelsene å invadere deg. Biler, folk som snakker og skriker… Du begynner å bli klar over alt det overdrevne støyet som omgir deg.

Det er derfor de fleste er stresset hele tiden, nesten på et ubevisst nivå. De som bor alene har en fordel. Men når du bor med flere mennesker hjemme, ser en på TV, en annen er på datamaskinen og en annen er på mobiltelefonen sin. Nesten alle av dem gjør noe som egentlig ikke bidrar til livene deres.

«Når vi gir oss selv sjansen til å gi slipp på all vår spenning, kan kroppens naturlige evne til å helbrede seg selv begynne å fungere.»

-Thich Nhat Hanh-

Når du begynner å samhandle med andre mennesker igjen, innser du at mange av samtalene vi har er rent sosiale. Med andre ord fyller de hull og bidrar ikke til noe viktig eller beriker deg. Etter ti intense dager dedikert til indre vekst, blir du oppmerksom på overflødig informasjon som kommer fra snakking.

Du lærer å sette pris på de enkle tingene som virkelig gir verdi i livet ditt. Når du er på et kjøpesenter, ser du bare forbrukerisme og materialisme. Du åpner øynene dine og innser at du siden barndommen har blitt lært å søke lykke fra utsiden. Selv om lykke faktisk finnes på innsiden, lærer vi ikke hvordan vi skal dyrke den.

Hulen, dalen og kirkegårdsfasene

Etter en stille retreat er det vanskelig å gå tilbake til det normale. Mange blir besatt av å snakke om bare det som hjelper dem med å vokse. Det er imidlertid best å oppnå balanse. Ikke sett dine venner og familie til siden, men ikke sett meditasjonene dine til side heller.

Rinchen Gyaltsenledet kurset i meditasjon og snakket alltid om de tre fasene av den åndelige banen:

  • Hulefasen
  • Dalfasen
  • Kirkegårdsfasen

Den første fasen består av å trekke seg fra alt som påvirker deg negativt eller skaper tilknytninger og forbereder deg. Det er en type mental trening.

Når vi tror vi er klare, går vi ned i dalen for å håndtere det daglige livet og se hvor langt vi har utviklet oss.

Kirkegårdsfasen kan virke utdatert. I India pleide råtne kropper å bli plassert på kirkegårder der de kunne bli sett. Således ble det sagt at hvis en meditator kunne meditere på en kirkegård, var han klar for alt.

Heldigvis trenger vi ikke å meditere på en kirkegård i dag, men hvis vi gjør det, er det ingen organer i sikte. Vi kan gå fra hulefasen til dalfasen.

Når mange mennesker forlater retreatsenteret, vil de at alt skal forbli så rolig som det var i «hulen». Men dette er veldig vanskelig og ofte urealistisk. Hver dag bombarderer hundrevis av stimuli oss, og vi må møte ulike situasjoner og tilbakeslag.

Men det er heller ikke sunt eller fornuftig å bli båret av den vanvittige og ekstremt materialistiske virvelen i dalfasen. Det beste vi kan gjøre er å vite hvordan vi skal samhandle med miljøet mens vi opprettholder fred og ikke setter vår personlige praksis til side.

10-dagers stille retreat

Anbefalinger for en stille retreat

Først og fremst er det anbefalt å starte med en kort 2-3 dagers guidet stille retreat. De tre stille retreat-ene jeg har gått til (7 dager, 3 dager og 10 dager) har alle vært guidet. Jeg startet direkte med en 7-dagers stille retreat som forandret livet mitt. Men for mange mennesker kan det være utmattende å være på en lang stille retreat.

På den annen side er det viktig å kjenne til retreatsenteret du skal til. Med andre ord, se etter referanser, prøv å møte folk som har gått dit, besøk nettsiden deres og se hvem lærerne er. Denne informasjonen vil få deg til å føle deg mer komfortabel og selvsikker.

Et annet viktig aspekt du bør vite om er at ikke alle retreatsentrene er stille. Mange har meditasjonspraksis, men krever ikke stillhet.

Det er også viktig å vite at hvis du foretar en stille retreat, kan du føle deg engstelig i noen dager. Dette er veldig vanlig. Hvis du ikke vet hvordan du skal håndtere angsten din, er det best å konsultere med din lærer eller veileder. De vil gi deg instruksjoner for å hjelpe deg. Viktigst av alt må du huske på at du ikke har noe å frykte.

Siste kommentarer

Mange forteller meg at de aldri ville gått på en stille retreat. Likevel vil jeg definitivt anbefale denne opplevelsen. Vi bruker mye penger på innfall og investerer mye tid på tomme oppgaver. Derfor bør vi også investere litt tid og penger på noe så gunstig som personlig utvikling.