De mange forskjellige typene av stress

Noen mennesker lider av og til av stress, mens andre alltid lider av det. Å kjenne til de forskjellige typene av stress vil gi oss muligheten til å skape mer vellykkede terapeutiske strategier.
De mange forskjellige typene av stress

Siste oppdatering: 24 mai, 2021

Muskelsmerter, søvnløshet, migrene, konsentrasjonsproblemer … Dette er forskjellige typer av stress og det manifesterer seg på forskjellige måter. Å kjenne til hver enkelt av dem kan hjelpe oss med å takle dem på en mer vellykket måte.

Selv om vi noen ganger opplever alle disse fysiske og psykiske opplevelsene samtidig, har hver av dem sin egen spesifikke utløser.

Denne psykiske tilstanden er veldig vanlig. Selv om de fleste av oss har opplevd følelsen av stress på bestemte tidspunkter, oppstår problemet når vi ikke håndterer det effektivt. Når stress begynner å slå rot og trekker ut i flere uker, måneder eller til og med år, kan det påvirke helsen din.

Vitenskapelig litteratur advarer oss om risikoen for kronisk stress på kardiovaskulær helse. For eksempel viser forskning som denne, som ble utført ved University of California, San Diego av Dr. Joel Dismale, at mange mennesker går til en spesialist på grunn av stressrelaterte problemer. De leter etter lettelse fra vedvarende hodepine, trykket de føler i brystet og søvnproblemene.

Hvis disse situasjonene imidlertid blir kroniske og personen ikke implementerer egnede strategier for stresshåndtering, kan det påvirke kardiovaskulær helse. Derfor gir dette oss en klar indikasjon på behovet for å være mye mer følsomme for disse harde realitetene.

Stresset mann.

Hva er de forskjellige typer stress?

Vi er sikre på at du har sagt ordene “Jeg er så stresset” ganske regelmessig. Men selv om presset og  effektene det har på kroppen din er ganske ubehagelig, er det noe du må leve med. Stress er et normalt svar på “unormale” situasjoner.

Det vi sier her er at mennesker, akkurat som andre dyr, trenger denne psykofysiologiske responsen for å kunne respondere på trusler, fare og endringer i omgivelsene. Stresshormoner som adrenalin og kortisol hjelper til med å aktivere endringer som gjør at du blant annet kan løse arbeidsproblemer eller overvinne vanskeligheter i livet ditt.

Imidlertid er det tilfeller der følelsen av stress slutter å være positivt og nyttig og faktisk blir bekymringsfullt. Dette negative stresset får deg i ubalanse og kaster deg inn i en følelse av hjelpeløshet som kan være med deg lenge. Å kjenne til de forskjellige typene av stress vil hjelpe deg med å forstå hva du går gjennom mye bedre.

Typene av stress: Akutt stress når du virkelig føler presset

Akutt stress er vanligvis kortvarig. Det er veldig vanlig. Å ha arbeidsproblemer eller en stor diskusjon med noen, å være bekymret for en medisinsk avtale, eller vært utsatt for tyveri eller vært vitne til en ulykke er alle eksempler på denne typen stress.

Som vi nevnte er dette den vanligste typen stress og er definert av en mental tilnærming som bare fokuserer på den negative siden og er besatt av den aktuelle situasjonen.

For å diagnostisere det riktig, kan vi følge kriteriene i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

  • Symptomer på inntrengende tanker. Personen kan ikke slutte å bekymre seg for problemet. Men litt etter litt mister det intensiteten.
  • Symptomer forbundet med sinnstilstanden. Blant annet kvaler, frykt og rastløshet.
  • Symptomer på uro. Hodepine, problemer med å sove og konsentrere seg, og vanskeligheter med å ta beslutninger.

Som vi har påpekt er akutt stress den vanligste av alle de forskjellige typene av stress. I disse tilfellene forenkler kognitiv atferdsterapi, som kognitive omstruktureringsstrategier, avslapningsteknikker eller imaginær eksponering, fremgang hos mange av disse pasientene.

Episodisk akutt stress eller kriseutsatt personlighet

Episodisk akutt stress er knyttet til en veldig spesifikk personlighetsprofil. Vi viser til type A personlighet som amerikanske kardiologer Meyer Friedman og Raymond Rosenman definerte på 1950-tallet. Disse menneskene er generelt veldig kompetitive.

På samme måte skaper denne typen stress en psykisk tilstand med høy slitasje som kommer og går. På bestemte tidspunkter ser det ut til å forsvinne i noen måneder, og så kommer det plutselig tilbake igjen. La oss se på de vanligste kjennetegnene:

  • Emosjonelt ubehag. Dette har en tendens til å føre til sinne eller irritabilitet, utålmodighet, dårlig humør og konstant spenning. Det er alltid en følelse av hastverk. De tror også at de alltid må være forberedt på en ukjent forestående oppgave de må gjøre.
  • Kognitivt ubehag. Mennesker med type A personlighet er veldig krevende. Dette betyr at de er klar over flere stimuli samtidig. Å leve i flere måneder med dette stressnivået vil imidlertid til slutt føre til hukommelsesproblemer og mental utmattelse.
  • Problematiske mellommenneskelige forhold.
  • De lider av ubehag i muskler, hodepine, ryggsmerter og kjeveplager.
  • Mage- og tarmlidelser.
  • Gjentatt episodisk stress er knyttet til kardiovaskulære problemer.
Stresset kvinne.

Typer av stress: Kronisk stress eller lidelse som ikke endrer seg over tid

Å ha tilbrakt mange år i et skadelig arbeidsmiljø der du ble trakassert. Å holde ut en traumatisk barndom. Å miste en kjær og ikke være i stand til å komme seg fra tapet og alt det innebærer. Å lide på ufattelige måter bare for å dekke lånet ditt. Å være en del av et familiemiljø fullt av konflikt, krav og kritikk.

Disse og mange andre situasjoner gir kronisk stress, en av de mest problematiske og svekkende psykiske tilstandene på alle nivåer. Konstant lidelse og uro blir en slik del av personens liv at det forandrer dem fullstendig og de blir slaver av disse omstendighetene.

  • Dette er en av de typer stress som kan oppstå sammen med andre psykiske problemer, for eksempel depresjon.
  • Mennesker som lider av det viser usikkerhet og ervervet hjelpeløshet. Dette betyr at uansett hvor mye de gjør, tror de at situasjonen aldri vil endre seg.
  • De lider av søvnløshet, tretthet, fordøyelsesproblemer, ubehag i muskler, takykardi, konsentrasjonsproblemer, osv.

Den terapeutiske tilnærmingen for disse pasientene bør alltid være en individualisert som ivaretar alle spesielle behov. Imidlertid er følgende teknikker i gjennomsnitt veldig nyttige:

  • Oppmuntre personen til å forstå hva stress er
  • Følelsesmessige styringsstrategier
  • Fysiologiske deaktiveringsteknikker (for eksempel diafragmatisk pusting, progressiv muskelavslapping og tematisk fantasi)
  • Kognitiv restrukturering
  • Assertivitetsteknikker
  • Teknikker for å løse problemer og overvinne vanskelige og stressende tider

Avslutningsvis kan hver av disse typene stress behandles. Det viktige er å søke profesjonell hjelp så snart som mulig for å forhindre at en slik lidelse blir et konstant problem.

Det kan interessere deg ...
Når du bør stole på intuisjonen din
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Når du bør stole på intuisjonen din

Å lære å stole på intuisjonen din, krever praksis, engasjement og dedikasjon. Men frykt aldri, da prosessen er enklere enn du tror.



  • Dimsdale, J. E. (2008, April 1). Psychological Stress and Cardiovascular Disease. Journal of the American College of Cardiology. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2007.12.024
  • Hüther, Gerald (2012). Biología del miedo. El estrés y los sentimientos. Barcelona: Plataforma Editorial.