3 vaner for å forhindre depresjon

november 12, 2017

Mye har blitt sagt om depresjon og hvordan det manifesterer seg, samt hvordan man skal håndtere symptomene. Likevel tror jeg at det ikke er lagt vekt på et avgjørende aspekt av depresjon: at det kan forebygges. Det er faktisk vaner for å forhindre depresjon.

Det er ingen hemmelighet at depresjon er økende over hele verden. Det er hundrevis av studier som støtter denne påstanden. Faktisk er det til og med blitt noe som mange snakker om som om det var helt normalt. Folk sier «jeg våknet deprimert» og det er det. Som om det var noe som ikke fortjente oppmerksomhet.

«For et fantastisk liv jeg har levd. Hvis bare jeg hadde skjønt det før.»

– Colette –

Til tross for å være et vanlig samtaleemne, er mange mennesker ikke klare på forskjellen mellom tristhet og depresjon. Sistnevnte er ikke en normal tilstand, men en tilstand som varer i en periode og krever betimelig tiltak for å overvinne det. Tristhet er en følelse, depresjon er en sykdom. Og som med en hvilken som helst sykdom, hvis de riktige tiltakene blir tatt i tide, er det mulig å forhindre det.

Kjenn dine egne følelser for å forhindre depresjon

Folk beskriver ofte følelsene sine uklart. Dette er ikke et språkproblem, men et tankeproblem. Mange av oss gjør ikke nok innsats for å identifisere og definere hva vi virkelig føler.

Hjerte i en flaske

Sannheten er at å navngi og definere følelser ikke er lett. Det kan bare oppnås med kontinuerlig innsats. Det hjelper å prøve og beskrive hver følelse skriftlig for å spesifisere dens natur. Føler du deg sint eller frustrert? Er du glad, eller vil det bli bedre beskrevet som euforisk? Noen ganger er forskjellene subtile, men relevante.

Hvis du lærer å gjenkjenne dine egne følelser, tar du et stort skritt mot forebygging av depresjon. Gjenkjennelse bidrar til å etablere orden i tankene dine. Som en konsekvens kan du lettere forstå problemer og visualisere løsninger.

Øk empati

En viktig faktor for å forebygge depresjon er å utvikle empati. Det er en evne som gjør at du kan forstå andres følelser og sette deg i deres sted. Dette bidrar igjen til å forstå virkeligheten fra noen andres perspektiv: noen i forskjellige situasjoner, med ulike interesser og under påvirkning av ulike tanker.

Deprimert kvinne i svart-hvitt

Hvorfor hjelper empati å forhindre depresjon? Praksisen av å forstå en annen person øker også medfølelsen du har for deg selv. Det lar deg komme ut av ditt eget hode og se verden fra et annet perspektiv. Og selvfølgelig gjør det forhold til andre mye lettere.

Empatiske mennesker er mindre ensomme og mer fleksible. Dette betyr også at de er mer tolerante og dermed mindre vanskelige. En person med velutviklet empati har ikke like stor sannsynlighet for å falle ned i depresjonens kløfter.

Lær selvhevdende kommunikasjon

Måten du kommuniserer med verden på, bestemmer hvordan du forholder deg til verden. Det er ingen annen måte å vite hva noen tenker eller hvordan de føler seg, bortsett fra måten de kommuniserer på. Det kan være med en gest, med ord eller til og med med stillhet. Kunstnerisk uttrykk er en annen form for kommunikasjon. Med andre ord, mennesker kommuniserer hele tiden.

Følelser

Kvaliteten på båndene du danner er avhengig av hva du kommuniserer, selv om det er utilsiktet. Å være stille når du har noe å si, vil resultere i forvirring, ikke forståelse. Å si hva du har å si uten å tenke på hvordan du sier det, resulterer i reaksjoner på råhet og aggressivitet, ikke forståelse av meldingen din.

Selvhevdende kommunikasjon har å gjøre med å uttrykke hva du tenker og føler på en måte som andre virkelig kan forstå. Å oppnå dette krever konstant trening. Du kan heller ikke alltid kontrollere hva andre forstår. Likevel må du kommunisere på en klar, rolig og rettidig måte. Hvis du gjør det, er oddsene for at du vil bli forstått høyere.

Å gjenkjenne dine følelser, empati og selvhevdende kommunikasjon er nært knyttet til hverandre. Disse tre evnene bidrar avgjørende til å forebygge depresjon. De vil ikke vises på egenhånd, de er ferdigheter du må dyrke. Det er definitivt ikke lett, men det er verdt det. Din innsats vil gjenspeiles i bedre mental helse og en bedre livskvalitet.