Sju grunner til hvorfor sjømat er godt for hjernen

09 februar, 2021
Sjømat er deilig, men visste du at det også kan hjelpe til med å holde hjernen frisk, og forhindre sykdommer som Alzheimers? Les mer for å lære hvorfor du bør la sjømat være en større del av kostholdet ditt.

De siste årene har forskere slått fast at kostholdet ditt har en betydelig påvirkning på hvordan hjernen din virker. I denne sammenhengen fant man også ut at det å spise sjømat er godt for hjernen, og at det har en rekke fordeler.

Ernæringsfysiologer anbefaler å inkludere sjømat i kostholdet ditt fordi det har mange fordeler for hjernens helse både på kort og lang sikt. Sjømat er også et perfekt valg for personer som forsøker å gå ned i vekt, fordi det inneholder lite fett.

Nylige studier av sunne dietter støtter påstanden om at sjømat er sunt. Sjømat kan dekke omtrent 80 % av ernæringsbehovet ditt, uavhengig av aldersgruppe. Det meste av sjømat inneholder tilsvarende næringsstoffer og proteiner som hvit fisk.

Å gjøre sjømat til en del av kostholdet ditt vil hjelpe til med å holde deg sunn og frisk. Men det har ikke så mye å si hva slags sjømat du spiser. Bare velg din favoritt!

Å spise sjømat styrker hukommelsen

Jevnlig inntak av sjømat har en direkte effekt på konsentrasjonen, hukommelsen og intellektuell aktivitet, fordi det inneholder en moderate nivåer av mangan. Dette er et av næringsstoffene kroppen din ikke kan produsere selv. Derfor må du få i deg mangan gjennom maten, så nervecellene dine kan arbeide så effektivt som mulig.

Vitaminer, mineraler og fett i sjømat er viktige for optimal hjerneutvikling. Et rikt sammensatt sjømatkosthold vil forbedre hukommelsen og din mentale smidighet.

Sjømat bedrer selvfølelsen

Sjømat kan til og med påvirke selvfølelsen din, grunnet innholdet av tryptofan. Tryptofan er en av de åtte essensielle aminosyrene. Den er den metabolske forløperen til serotonin, hormonet som overfører signaler mellom nerveceller og direkte påvirker humøret ditt.

Prøver du å gå ned i vekt kan sjømat også hjelpe. Som nevnt tidligere, har sjømat lite fett og mye proteiner, så du føler deg mett lengre.

Sjømat styrker nevrologisk utvikling

Forskere ved Universitetet i Amsterdam oppdaget at babyer og små barn med mødre som hadde spist sjømat under svangerskapet viste bedre nevrologisk utvikling.

Sjømat reduserer intellektuell tretthet

Sjømat inneholder mye sink, et mineral som hjelper hjernen med å holde seg oppmerksom, og som også kan redusere stress og angst.

Fordi sjømat inneholder middels med kalorier, er det enkelt å fordøye. På tross av dette viser studier at sjømat likevel gir deg nok energi til alle dine daglige aktiviteter. Hvis du er en fysisk og psykisk aktiv person, kan sjømat være et godt valg for deg.

Forbedrer humøret ditt

Psykologer og nevropsykologer anbefaler å få i seg nok vitamin B12, for å forhindre depresjon. Femti gram sjømat i uka er nok til å dekke hele behovet for vitamin B12.

Sjømat inneholder mye antioksidanter

Sjømat inneholder selen, et av næringsstoffene kroppen trenger for å forhindre oksidering. Oksygen er kanskje et livsviktig stoff for oss, men den kjemiske prosessen oksidering kan vi ofte klare oss uten. Hvis du ikke passer på kostholdet og får i deg nok antioksidanter vil kroppen raskere eldes og bli syk. Antioksidanter som selen forhindrer nemlig de negative virkningene som oksidering kan føre til.

Å spise sjømat er godt for hjernen

Beskytter mot Alzheimers

I en nylig studie publisert av Journal of the American Medical Association (JAMA), har forskere oppdaget at å ha sjømat som en del av kostholdet kan redusere risikoen for Alzheimers med 47 %.

Forskerne studerte kosthold og matvaner hos 286 deltakere. Etter at deltakerne døde, ble hjernene deres analysert for å forsøksvis finne en sammenheng mellom kostholdet, hukommelse og aldring. Ingen av deltakerne hadde diagnosen Alzheimers når forsøket begynte, men av de som jevnlig spiste sjømat var det færre som utviklet denne nevrodegenerative sykdommen.

En annen grunn til hvorfor sjømat er godt for hjernen, er at det reduserer risikoen for Alzheimers.

Som konklusjon kan man si at det å ha et variert kosthold med frukt og grønt, karbohydrater, korn, brød, fullkornspasta, brun ris, meieriprodukter, fisk og sjømat vil hjelpe til med å holde deg frisk og rask både på kort og lang sikt.