Nevrovitenskapen bak det å være lykkelig

· april 6, 2019
Evnen til å opprettholde positive følelser er en viktig komponent i psykologisk velvære. Les videre for å lære mer!

I de senere år har flere studier om nevrovitenskapen bak det å være lykkelig blitt utført. Faktisk har nevrologer og psykologer undersøkt hjernetilstandene knyttet til følelsen av lykke. På samme måte undersøker forskerne også deres forhold til trivsel.

I mange år har forskning vist at våre erfaringer omformer hjernen vår. I tillegg kan de også forandre nervesystemet.

Foreløpig fokuserer forskere på nevrovitenskapen bak hvordan vi kan utnytte hjernens plastisitet. Spesielt vil de finne ut hvordan man kan dyrke og opprettholde positive følelser.

Positive følelser er nøklene til å være lykkelig

Evnen til å opprettholde positive følelser er en viktig komponent i psykologisk velvære. Fordelene med positive følelser er godt dokumentert. For eksempel har studier vist at positive følelser kan forbedre fysisk helse og fremme tillit og medfølelse. På samme måte kan de kompensere og / eller dempe depressive symptomer.

Forskere har også funnet at positive følelser hjelper folk å komme seg fra stress. Videre kan de til og med motvirke effekten av negative følelser. Følgelig fremmer positive følelser en bedre sosial tilknytning.

Manglende evne til å opprettholde positive følelser over tid er et kjennetegn på depresjon og andre psykopatologier. Men inntil svært nylig forsto vi svært lite om mekanismene som tillater oss å opprettholde positive følelsesmessige responser.

En kvinne som ligger ved siden av blomster og smiler

En studie som ble publisert i Journal of Neuroscience i juli 2015, oppdaget at langvarig aktivering av ventral striatum, en hjernegruppe, er direkte relatert til opprettholdelsen av positive følelser og belønninger.

Den gode nyheten er at vi kan kontrollere aktiveringen av ventral striatum. Med andre ord er det i våre hender å oppleve positive følelser.

Neurovitenskapen av å være lykkelig

Ifølge studien som vi nevnte, viser personer med høyere nivå av vedvarende ventral striatumaktivitet høyere psykologiske velværenivåer og lavere kortisolnivåer.

Forskerne fra en tidligere studie identifiserte at det å nyte ting som en vakker solnedgang og de positive følelsene rundt det kan bidra til å forbedre trivsel. De ønsket å identifisere hvordan og hvorfor noen mennesker er i stand til å opprettholde positive følelser.

Det er mange gode fordeler med å identifisere en bestemt region i hjernen som er knyttet til vedlikehold av positive følelser. For eksempel forenkler det visualiseringen av hva som kan være en bryter som gjør at vi kan aktivere denne regionen bevisst.

I denne nye studien analyserte forskerne nevrovitenskapen av å være lykkelig, som studerer vedlikehold av positive følelser. For å gjøre det, gjennomførte de to eksperimenter på mennesker. Først satte de opp en oppgave med belønningsresponser som et funksjonelt magnetisk resonansapparat overvåket.

Det andre eksperimentet besto av en prøveoppgave som målte de følelsesmessige responsene av å få en belønning. Forsøkene forutsa varigheten av de positive følelsesmessige responsene i den virkelige verden riktig.

Varigheten av positive følelser er viktig

En nærmere titt på disse dynamikkene viser en bedre forståelse av hjernens atferdsforbindelser. I dette henseende bør vi merke oss at det ifølge flere forfattere er viktig å ikke bare vurdere hvor mange følelser du opplever, men også hvor lenge disse følelsene varer.

Den eksakte mekanismen som skaper emosjonelle forekomster i hjernen når det gjelder sekunder, minutter og timer forblir et mysterium. Men forskere sier at disse funnene tyder på at varigheten av aktiviteten i bestemte hjernekretser, selv i relativt korte perioder, kan forutsi persistensen av en persons positive følelser bare minutter eller timer senere.

En kvinne som nyter sollyset og føler seg lykkelig

Aktivering av ventral striatum

Resultatene av denne studien bidrar til en bedre forståelse av hvordan psykiske lidelser som depresjon manifesterer seg i hjernen. På samme måte kan funnene også bidra til å forklare hvorfor noen mennesker er mer kyniske enn andre. På den annen side kan det også forklare hvorfor noen mennesker har en tendens til å se glasset halvfullt.

Ifølge forfatteren av studien forutså det nevrale mønsteret de observerte, spesielt i ventral striatum, også høyere nivåer av velvære i andre studier. Ifølge dem kan vennlighet og medfølelse mot andre bidra til å øke ens evne til å nyte positive følelser. På samme måte har vennlighet og medfølelse som mål å dyrke visse former for positiv følelse.

På den annen side, ifølge forfatterne, kan metodologiske nyvinninger av denne studien brukes for å undersøke om virkningen av enkle former for meditasjon kan forbedre vedvarende positive følelser i virkelige sammenhenger, samt vedvarende aktivering av ventral striatum målt i laboratoriet ved hjelp av hjernedimensjonsteknologi. I alle fall kan de bidra til å utvikle vår forståelse av nevrovitenskapen av å være lykkelig.

  • Dunn, J. R., & Schweitzer, M. E. (2005). Feeling and Believing: The Influence of Emotion on Trust. Journal of Personality and Social Psychology, 88(5), 736-748.
  • L. Fredrickson, B. y Levenson, R. (1998). Positive Emotions Speed Recovery from the Cardiovascular Sequelae of Negative Emotions. Cognition and Emotion, 12(2), pp.191-220.
  • Heller, A., Fox, A., Wing, E., McQuisition, K., Vack, N. y Davidson, R. (2015). The Neurodynamics of Affect in the Laboratory Predicts Persistence of Real-World Emotional Responses. Journal of Neuroscience, 35(29), pp.10503-10509.
  • Kringelbach, M. L., & Berridge, K. C. (2010). The Neuroscience of Happiness and Pleasure. Social research77(2), 659-678.
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
  • Ryan T. Howell Ph.D., Margaret L. Kern & Sonja Lyubomirsky (2007) Health benefits: Meta-analytically determining the impact of well-being on objective health outcomes, Health Psychology Review, 1:1, 83-136