Nevroketoterapi: Bruk av ketose for å behandle nevrologiske lidelser

Mat er en av variablene som har størst innvirkning på kroppen og hjernen. Av denne grunn blir mat i økende grad tatt i betraktning innen terapeutiske intervensjoner.
Nevroketoterapi: Bruk av ketose for å behandle nevrologiske lidelser
José Padilla

Skrevet og verifisert av psykologen José Padilla.

Siste oppdatering: 25 september, 2022

Nevroketoterapi er basert på den ketogene eller keto-dietten. Denne spiseplanen innebærer inntak av en minimum andel karbohydrater (fem prosent), normalt inntak av protein (15 prosent) og et høyt inntak av sunt fett (80 prosent) (Tillery et al., 2021).

Den ketogene dietten søker å utløse en prosess som kalles ketose. Begrensningen av karbohydrater aktiverer lipolyse, og skaper ketoner som kan brukes som den primære energikilden i stedet for glukose. Derfor får denne dietten kroppen til å forbrenne fett i stedet for karbohydrater for energi.

Selv om den for tiden brukes som en konvensjonell metode for vekttap, ble den opprinnelig utviklet for å kontrollere anfall hos personer med epilepsi. Faktisk ser keto-dietten ut til å ha gunstige effekter ikke bare for vekttap og epilepsi, men også for migrene og Alzheimers. Videre er det knyttet til betydelige og betydelige forbedringer i symptomer på depresjon og psykose samt metabolsk helse.

Matvarer som danner ordet keto
Ketonlegemer har nevrobeskyttende egenskaper.

Nevroketoterapi og psykiske lidelser

Nevroketoterapi består av anvendelsen av den ketogene dietten for behandling av psykiatriske eller nevrologiske lidelser. Dette burde egentlig ikke overraske oss eller virke rart, ettersom en av variablene som har størst innvirkning på hvordan vi føler oss, er hva vi spiser.

Nevroketoterapi har positive effekter på ulike psykiske lidelser. Virkningen av den ketogene dietten endrer balansen mellom gamma-aminosmørsyre (GABA) og glutamat, og gagner GABA. Økningen i denne nevrotransmitteren kan bidra til å kompensere for dens mangel hos pasienter med schizofreni og lindre hallusinasjoner og vrangforestillinger.

I tillegg anses det at den ketogene dietten reduserer reaktive oksygenarter og øker nivåene av adenosintrifosfat og fosfokreatin. Dette øker effektiviteten av metabolsk aktivitet. Videre bidrar det til å redusere hjernebetennelse og gir lindring for flere nevrodegenerative lidelser, inkludert Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom.

Påvirkningen av det ketogene kostholdet på psykiatriske tilstander skyldes delvis det faktum at ketose begrenser apoptose (programmert celledød) og eksitabiliteten til nevroner. Det forklarer suksessen til disse diettene hos personer med epilepsi (Maalouf et al., 2009; Ułamek-Kozio et al., 2019). Endringer i metabolsk aktivitet relatert til reduksjoner i anfall hos epileptikere har også positive effekter hos pasienter med autismespekterforstyrrelse (ASD). Dette skyldes gunstige endringer i tarmmikrobiomet.

Nevroketoterapi har også blitt brukt i behandlingen av bipolar lidelse. Virkningen på denne lidelsen skyldes det faktum at surt plasma stabiliserer humøret ved å redusere intracellulært natrium og kalsium (Tillery et al., 2021). Det har også blitt brukt på pasienter som lider av narkolepsi. Faktisk ser det ut til at keto-dietten øker aktiveringen av nevroner som skiller ut oreksin, noe som forbedrer vår tilstand av aktivering på dagtid.

Andre fordeler med ketogene dietter

Ketogene dietter kan lette produksjonen av adenosintrifosfat (ATP) hos personer med mitokondriell dysfunksjon (Vidali et al., 2015). Denne energigivende forbindelsen har vært assosiert med depresjon på lave nivåer.

Nevroketoterapi kan bidra til å redusere oksidativt stress, som er assosiert med forskjellige medisinske tilstander. Derfor forbedrer det å spise en ketogen diett oksidativt stress, og hjelper til med å reversere noe av skaden det kan forårsake. Dette kan forbedre symptomer på depresjon (Greco et al., 2016).

I tillegg har den ketogene dietten en positiv innvirkning på insulinnivået. Det er fordi det begrenser inntaket av sukker og stivelse. I tillegg holder det blodsukkernivået stabilt. Keto-dietten forbedrer også betennelse, fordi bruk av ketoner som energikilde produserer færre pro-inflammatoriske forbindelser.

Nevroketoterapi og ernæring

Videre vil vi vurdere hva du kan og ikke kan spise mens du er på en ketogen diett, ifølge Mawer (2020). Vi anbefaler imidlertid at du ikke endrer spiseplanen din uten først å konsultere en ernæringsfysiolog. På samme måte må du huske på at nevroketoterapi må utføres av en spesialisert helsepersonell. Ikke prøv å starte den på egen hånd.

Mat du ikke kan spise på keto-dietten

  • Sukkerholdig mat. Brus, fruktjuicer, smoothies, kaker, is, godteri, etc.
  • Korn eller stivelse. Produkter basert på hvete, ris, pasta, frokostblandinger, etc.
  • Bønner eller belgfrukter. Erter, bønner, linser, kikerter, etc.
  • Knoller. Poteter, søtpoteter, gulrøtter, pastinakk osv.
  • Produkter med lavt fettinnhold eller lettprodukter. Majones med lavt fettinnhold, salatdressinger.
  • Noen krydder eller sauser. Barbecuesaus, sennep, honning, teriyakisaus, ketchup, etc.
  • Usunt fett. Bearbeidede vegetabilske oljer, majones, etc.
  • Alkohol. Øl, vin, brennevin, blandede drinker.
  • Sukkerfri diettmat. Sukkerfrie godteri, sirup, puddinger, søtningsmidler, desserter, etc.

Mat du kan spise på keto-dietten

  • Kjøtt. Rødt kjøtt, biff, skinke, pølse, bacon, kylling og kalkun.
  • Fisk. Laks, ørret, tunfisk.
  • Egg. Økologiske egg.
  • Ubearbeidede oster. Cheddar, geitost, kremost, muggost eller mozzarella.
  • Nøtter og frø. Mandler, valnøtter, linfrø, gresskarfrø, chiafrø, etc.
  • Sunne oljer. Extra virgin olivenolje og avokadoolje.
  • Avokado.
  • Lavkarbo grønnsaker. Salater, tomater, løk, paprika, etc.
  • Krydderier. Salt, pepper, urter, krydder.
Salat
Forskning er økende angående effekten av det ketogene kostholdet på enkelte psykiske lidelser.

Nevroketoterapi

Til slutt viser det faktum at nevroketoterapi er en behandlingsform for psykiatriske lidelser at en av de beste medisinene for kropp og sinn er mat. Å være forsiktig med hva du spiser og kjenne til det helbredende potensialet til visse dietter og matvarer er en av de mest grunnleggende måtene å forbedre livskvaliteten din på.

Redaksjonell merknad: Selv om nevroketoterapi kan brytes ned til nevroketo+terapi, snakker vi ikke om en form for terapi som sådan, men om en diett som kan komme godt med hvis dine interesser er de som er beskrevet i artikkelen. Før du gjør noen av disse endringene i kostholdet ditt, bør du imidlertid konsultere en ernæringsfysiolog eller fastlegen din.

Det kan interessere deg ...
De psykiske fordelene med periodisk faste
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
De psykiske fordelene med periodisk faste

Hva er involvert i praksis med periodisk faste? Hva er de fysiologiske, psykologiske og kognitive fordelene? Les videre for å lære mer!



  • Bansal, Y., & Kuhad, A. (2016). Mitochondrial dysfunction in depression. Current neuropharmacology14(6), 610-618.
  • Brietzke, E., Mansur, R. B., Subramaniapillai, M., Balanzá-Martínez, V., Vinberg, M., González-Pinto, A., … & McIntyre, R. S. (2018). Ketogenic diet as a metabolic therapy for mood disorders: evidence and developments. Neuroscience & Biobehavioral Reviews94, 11-16.
  • Danan, A., Westman, E. C., Saslow, L. R., & Ede, G. (2022). The Ketogenic Diet for Refractory Mental Illness: A Retrospective Analysis of 31 Inpatients. Frontiers in Psychiatry, 1421.
  • Gasior, M., Rogawski, M. A., & Hartman, A. L. (2006). Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet. Behavioural pharmacology17(5-6), 431.
  • Greco, T., Glenn, T. C., Hovda, D. A., & Prins, M. L. (2016). Ketogenic diet decreases oxidative stress and improves mitochondrial respiratory complex activity. Journal of Cerebral Blood Flow & Metabolism36(9), 1603-1613.
  • Lee, R. W., Corley, M. J., Pang, A., Arakaki, G., Abbott, L., Nishimoto, M., … & Wong, M. (2018). A modified ketogenic gluten-free diet with MCT improves behavior in children with autism spectrum disorder. Physiology & behavior188, 205-211.
  • Maalouf, M., Rho, J. M., & Mattson, M. P. (2009). The neuroprotective properties of calorie restriction, the ketogenic diet, and ketone bodies. Brain research reviews59(2), 293-315.
  • Masino, S. A., & Ruskin, D. N. (2013). Ketogenic diets and pain. Journal of child neurology28(8), 993-1001.
  • Mawer, R. (2020, 22 de octubre). The ketogenic diet: a detailed beginner’s guide to keto. https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#other-benefits
  • Phelps, J. R., Siemers, S. V., & El-Mallakh, R. S. (2013). The ketogenic diet for type II bipolar disorder. Neurocase19(5), 423-426.
  • Shoemaker, S. (2020, 20 de julio). Does the keto diet cause or relieve depression? https://www.healthline.com/nutrition/keto-depression
  • Tillery, E. E., Ellis, K. D., Threatt, T. B., Reyes, H. A., Plummer, C. S., & Barney, L. R. (2021). The use of the ketogenic diet in the treatment of psychiatric disorders. Mental Health Clinician11(3), 211-219.
  • Ułamek-Kozioł, M., Czuczwar, S. J., Januszewski, S., & Pluta, R. (2019). Ketogenic diet and epilepsy. Nutrients11(10), 2510.
  • Vidali, S., Aminzadeh, S., Lambert, B., Rutherford, T., Sperl, W., Kofler, B., & Feichtinger, R. G. (2015). Mitochondria: The ketogenic diet—A metabolism-based therapy. The international journal of biochemistry & cell biology63, 55-59.
  • Włodarczyk, A., Wiglusz, M. S., & Cubała, W. J. (2018). Ketogenic diet for schizophrenia: nutritional approach to antipsychotic treatment. Medical hypotheses118, 74-77.