Mestringsressurser for å håndtere konflikter

oktober 13, 2019
Du trenger ikke å følge disse mestringsressursene etter boken. De er fleksible, akkurat som oss. Med riktig rådgivning og psykologisk støtte, kan vi bruke dem til å håndtere stresset vårt vellykket.

Folk har en tendens til å bruke ulike strategier for å håndtere problemer. Disse konfronterende strategiene er kjent som mestringsressurser. De kan være bevisste eller ufrivillige. De hjelper oss med å møte de kravene og konfliktene som er tilstede i våre liv.

På grunn av våre erfaringer og hva vi har lært, har hver av oss en ulik evne til å takle ulike utfordringer eller situasjoner. Vi har også forskjellige strategier som vi bruker for å lykkes med å overvinne hindringer som disse utfordringene utgjør.

Disse ressursene er viktige fordi jo rikere og mer varierte de er, jo bedre er vi i stand når det kommer til å møte vanskeligheter og hindringer i vår vei.

«Følelser er resultatet av en prosess med kognitiv vurdering av situasjonen, mestringsressurser og hva som skjer hvis vi bruker disse mestringsressursene.»

-Lazarus og Folkman, 1986-

Lazarus forklaring

Når et sett med miljø- eller situasjonskrav dukker opp (for eksempel en travel arbeidsperiode som varer i uker), må personen reagere på en måte som gjør at de kan tilpasse seg situasjonen. Med andre ord, personen må tilpasse seg disse kravene ved å bruke noen mestringsressurser.

Mestringsressurser

Så, for eksempel når vi står overfor en situasjon som forårsaker stress eller angst, setter vi våre håndteringsmekanismer i spill for å motstå. Dette er grunnen til at Lazarus mener at stress er en bred prosess for tilpasning til miljøet. Vi kunne ikke leve uten disse tilpasningene.

Positiv eller negativ bruk av mestringsressurser

Når vi står overfor en uventet situasjon, er det to mulige utfall. Den første er at vi bruker håndteringsmekanismer som tillater oss å komme gjennom situasjonen. I så fall tilpasser vi oss til våre forhold, og vi er derfor i stand til å gjøre normal bruk av ressursene våre. Det er imidlertid et annet scenario som kan utspille seg. I dette scenariet krever miljøet mer enn vi kan håndtere.

Mestringsressurser lar oss tilpasse oss ulike situasjoner i vårt miljø.

I denne andre omstendigheten, ser individet at det er en ubalanse mellom hva som kreves for å løse problemet, og ferdighetene, evnene eller talentene som de har for å møte det. Derfor kan denne store etterspørselen skape to forskjellige typer reaksjoner hos en person.

På den ene siden er det en fysiologisk reaksjon. Denne reaksjonen inkluderer økt puls, svette, økt blodtrykk eller utvidelse av pulsen. På den annen side kan det oppstå en følelsesmessig reaksjon. Symptomer på en følelsesmessig reaksjon inkluderer negativ valens, sammen med stress, angst, sinne og depresjon.

Dobbel verdivurdering og mestringsressurser

Tenk deg at partneren din forteller deg at de må reise utenlands for arbeidsrelaterte grunner. For det første, ifølge Lazarus, ville personen foreta en primær vurdering av situasjonen. Det vil si at de ville analysere om denne hendelsen var positiv eller negativ. De ville også prøve å se hva konsekvensene av hendelsen kunne være og hvordan det ville påvirke dem.

Senere ville de foreta en ny vurdering. I denne vurderingen, i stedet for å fokusere på selve arrangementet, ville de fokusere på personen. På dette tidspunktet ville de tenke på ferdighetene eller verktøyene de trenger for å møte denne nye situasjonen eller den nye virkeligheten. Det vil si, de ville prøve å samle alle deres mestringsressurser og gjøre nytte av dem. Avhengig av denne siste vurderingen vil personen (eller vil ikke) begynne å generere en stressreaksjon.

Stress

Mestringsstrategier

Tradisjonelt er det et stort utvalg av disse strategiene som alle tar hensyn til ulike aspekter. Alle tar imidlertid hensyn til måten vi vurderer hendelsen på og følelsene som den utløser. Derfor, på grunnlag av disse egenskapene, deler fagpersoner vanligvis mestringsressurser i to grupper:

Strategier fokusert på problemet

Denne typen ressurser er ment for å hjelpe personen med å møte situasjonen. De er ment til å gi mening og tillate personen å forstå problemene for hånden. Disse strategiene er basert på søket etter løsninger for å gjenopprette den kognitive ubalansen som er forårsaket, og på å løse eller endre problemet. De refererer til konfrontasjon og søket etter sosial støtte og løsninger.

Normalt bruker vi dem når vi ser den stressende hendelsen som kontrollerbar. For eksempel, si at vi må utføre mange oppgaver på en dag. Dette skaper uro og stress i livene våre. Hvordan tilpasser vi oss til denne situasjonen? Hvis vi bruker denne typen strategi der vi ser oss selv som dyktige, kan vi fullføre alle oppgavene.

Strategier fokusert på følelser

I motsetning til tidligere mestringsstrategier, bruker vi vanligvis disse når situasjonen er så stressende at vi oppfatter den som utenfor vår kontroll. Derfor er det vi leter etter ikke lenger fokusert på problemet, men på følelsene som denne hendelsen utløser. Først etter at vi har styrt følelsene våre, kan vi endelig slappe av. Disse strategiene er ment å gjenopprette vår følelsesmessige balanse.

Følelser

Disse strategiene inkluderer selvkontroll, distansering, positiv reevaluering, selvinkriminering og flukt/unnvikelse. Når det gjelder denne siste typen atferd, er mestringsressurser basert på å  søke etter å midlertidig komme seg bort fra problemet. Ved hjelp av denne ressursen, vil personen prøve å unnslippe problemene sine ved å gjøre en annen type aktivitet. De ønsker å komme så langt unna som mulig fra kilden til stress. Men så snart aktiviteten er over, må de møte den situasjonen igjen.

Du trenger ikke å følge disse mestringsressursene etter boken. De er fleksible, akkurat som oss. Med riktig rådgivning og psykologisk støtte, kan vi bruke dem til å håndtere stresset vårt vellykket.