Kroppspsykoterapi: kroppssentrerte teknikker

Personer som lider av psykologiske traumer, angst eller depresjon kan dra nytte av kroppssentrerte psykoterapier. Det finnes nyttige teknikker for å jobbe gjennom emosjonell smerte. Du kan oppdage de ulike typene i denne artikkelen.
Kroppspsykoterapi: kroppssentrerte teknikker
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 25 juni, 2023

Det er en lang tradisjon for kroppspsykoterapi i kliniske omgivelser. Det letter foreningen mellom sinn og kropp, og tillater kontakt med følelser og oppfatninger. Den «fysiske konvolutten» er mer enn en fantastisk struktur som inneholder mennesket. Det er en uttrykkskanal og til og med et lerret som lidelse er tegnet på.

Terapi som EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) og den somatiske opplevelsestilnærmingen, utviklet av psykiater Peter A. Levine, er to kroppssentrerte intervensjoner. De anses å være effektive i behandling av angstlidelser.

Kroppssentrerte intervensjoner eller kroppspsykoterapi må utføres av en profesjonell, ellers vil det ikke være nyttig.

Kroppspsykoterapi

Den østerrikske legen og psykoanalytikeren, Wilhelm Reich (1897–1957), ble ansett for å være kroppspsykoterapiens far. Han var klar over at mennesker internaliserer emosjonell lidelse i form av somatisering. Han brukte denne ideen som grunnlag for sine terapeutiske tilnærminger. Somatisering viser seg gjennom hodepine, muskel- og skjelettsmerter og fordøyelsesproblemer.

Fra 1930 og frem til i dag har det blitt gjort forsøk på å forbedre denne tilnærmingen. Kroppspsykoterapi tar sikte på å behandle følelser som er vanskelige å akseptere og opplevelsene som følger med dem. Den søker også å fremme selvbevissthet. For eksempel blir kroppsbevegelse og til og med øyebevegelse sett på som gyldige metoder for intervensjon.

Antonio Damasio fremhevet rollen til disse ressursene i håndteringen av traumer. Imidlertid understreker en studie publisert i Frontiers in Psychology i 2019 behovet for bedre organisering og analyse av disse teknikkene. Selv om fordelene deres er kjent, er ikke alle av dem støttet av vitenskapelig bevis.

Typer kroppssentrerte teknikker

I de siste tiårene har det vært en større bevissthet om hvordan vi behandler helsen vår på en mer helhetlig måte. Det er nå akseptert at vi ikke kan ta vare på kroppen vår og forsømme sinnet vårt. Og vice versa. Dette har ført til at mer kroppssentrerte teknikker nå er tilgjengelige i psykologien.

De terapeutiske sinn-kropp-modellene basert på nevrovitenskap er noen av de mest betydningsfulle. University of Virginia (USA) påpeker at det er en direkte sammenheng mellom visse nevrale regioner og musklene som regulerer følelsen av stress. Kunnskapen om disse dataene legger til rette for et bredere syn ved utvikling av terapier. Vi skal utforske alternativene i dette feltet nedenfor, og undersøke nytten deres.

Personer som er utsatt for overdreven eller utmattende tenkning, viser ofte større psykosomatiske problemer. I disse tilfellene kan kroppssentrerte terapier være til nytte.

Terapeut som anvender en av kroppsteknikkene i psykologi
EMDR-terapi er et eksempel på en kroppssentrert intervensjon i psykologi.

1. Jacobsons progressive avspenning

En av de mest brukte kroppssentrerte teknikkene er Jacobsons progressive avspenning. Den ble opprettet i 1920. I dag finnes det bevis for å støtte dens effektivitet mot angst. Det er en avslappingspraksis med mål om å øke bevisstheten om kroppslige opplevelser. Det åpner for at pasienten kan gjøre en bevisst tolkning av dem.

For å gjøre dette bruker pasienten en teknikk som involverer hender, nakke, mage, rygg og føtter. De skaper først spenning og slipper den derretter. Denne kroppslige spenningen og dens påfølgende avspenning forbinder dem med utviklingen av deres psykofysiske opplevelser.

2. Den somatiske opplevelsesteknikken (SE) av Peter A. Levine

Den somatiske opplevelsesteknikken er en ressurs for behandling av posttraumatisk stress. Psykiateren, Peter A. Levine, indikerer at stressende og ugunstige opplevelser endrer nervesystemet. Fra det øyeblikket slutter individet å bearbeide sine opplevelser på en balansert og sunn måte.

Hensikten med denne ressursen er at pasienten skal integrere det de har levd gjennom og gjenopprette kontakt med seg selv og åpne opp for miljøet på en mer funksjonell og lykkeligere måte. Det er en psykosomatisk metode der terapeuten veileder pasienten til å gjenkjenne hva som skjer i kroppen og måten følelsene deres vanligvis manifesterer seg på.

3. Nevrofeedback

Blant de kroppssentrerte teknikkene i psykologi er de som involverer elektrofysiologisk hjerneaktivitet ekstremt viktige. For eksempel brukes nevrofeedback i behandlingen av angst, søvnløshet, depresjon, schizofreni og hyperkinetisk lidelse (ASD). Denne behandlingen utføres som følger:

  • Elektroder plasseres på pasienten for å identifisere deres nevrale funksjon i sanntid.
  • Spesialisert programvare identifiserer hvilket hjernemønster som forårsaker problemer.
  • Pasienten samhandler med spill eller animasjoner for å regulere hjernebølgene.
  • Målet er å oppnå en mer optimal funksjon av hjernen og bedre konsentrasjon gjennom trening.
  • Dette er en ikke-invasiv teknikk. Den opererer på sentralnervesystemet slik at hjernen gradvis kan selvregulere seg.

4. EMDR

EMDR-terapi eller eye movement desensitization and reprocessing-terapi er en av de mest fremragende kroppssentrerte teknikkene innen psykologi. Det er en tilnærming støttet av vitenskapelig bevis og godkjent av Verdens helseorganisasjon. Den ble utviklet på 1980-tallet for å behandle traumer.

Denne terapien har gjennomgått en rekke kliniske studier som har vist at den gir raskere resultater enn andre terapier. EMDR består av at pasienten utfører en øyebevegelse veiledet av terapeuten mens de behandler den traumatiske hendelsen.

5. Autogen trening

Denne metoden ble opprettet av psykiateren Johannes Schulz på 1930-tallet, og er både enkel og praktisk for å håndtere ekstreme angsttopper. Autogen trening er en autosuggesjonsøvelse som fremmer konsentrasjon om kroppslige opplevelser som et middel til å lede pasienten til følelser av ro og velvære.

Pasienten blir guidet gjennom fremkallingen av en følelse av tyngde og senere varme, i ulike kroppsområder. Målet er at de skal lindre spenningen og oppnå en tilstand av ro som er uforenlig med noen form for stress.

6. Bevegelsesteknikker

Blant de kroppssentrerte teknikkene som er mest brukt i psykologi finner vi bevegelsesteknikker. Gjennom en rekke stillinger, uttrykk, holdninger og til og med dans, uttrykker kroppen det den føler innvendig på en annen måte.

Bevegelsesterapi er en ressurs som utfyller tradisjonell terapi. Det gir friere, mer dynamiske og rendyrkende kommunikasjonskanaler.

7. Teknikken for jording

Med jording forankrer individet seg i eller fokuserer på nåtiden, for å redusere belastningen av smertefulle tanker. De utfører følgende sansestimulerende øvelser.

  • Lukt. De lukter avslappende dufter.
  • Syn. De ser på noe hyggelig. De kan for eksempel gå en tur eller lese.
  • Hørsel. De hører på musikk eller snakker med noen.
  • Ta på. De kjærtegner behagelige teksturer eller gjør en slags håndverk. De kan også klemme andre.
  • Smak. De får kontakt med her og nå gjennom å smake og smake på mat som de liker.

8. Pusteteknikker

Pusteteknikker er kroppslige verktøy par excellence og gode allierte i den terapeutiske prosessen. De tillater frigjøring av stress og angst, regulerer hjertefrekvensen og reduserer kortisolnivået.

Det finnes ulike former for pusteøvelser. En av de mest interessante er abdominal eller diafragmatisk pust. Individet legger den ene hånden på brystet og den andre på magen, mens de inhalerer dypt gjennom nesen. De legger merke til hvordan mellomgulvet deres utvider seg. Å gjenta det flere ganger gir en følelse av velvære.

Jordingsteknikken er et kroppssentrert psykologiverktøy som bruker de fem sansene. Individet fokuserer på nåtiden for å lindre sin emosjonelle smerte.

Kvinne med lukkede øyne praktiserer en av kroppsteknikkene i psykologi
Dyp pusting er en veldig nyttig kroppssentrert teknikk innen psykologi.

Kroppssentrerte terapier er uvurderlige

Det finnes flere kroppssentrerte terapier enn vi har nevnt i denne artikkelen. For eksempel yoga og biofeedback. Vi har imidlertid listet opp de som støttes av et stort volum av forskning. Du bør ikke nøle med å anvende dem ved å få hjelp fra de relevante spesialistene.

Til slutt utgjør sinnet og kroppen en helhet. Som regel kan de ikke skilles. Det er med mindre du går gjennom følsomme omstendigheter som traumer eller angst.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Ancoli, S., Peper, E., Quinn, M.  (2011). Mind/body integration: Essential readings in biofeedback. Berlin, Germany: Springer Science & Business Media. https://books.google.fm/books?id=K_YxBwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_vpt_reviews#v=onepage&q&f=false
  • Nummenmaa, L., Glerean, E., Hari, R., & Hietanen, J. K. (2014). Bodily maps of emotions. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America111(2), 646–651. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24379370/
  • Tarsha, M. S., Park, S., & Tortora, S. (2020). Body-Centered Interventions for Psychopathological Conditions: A Review. Frontiers in psychology10, 2907. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6993757/
  • Taylor, A. G., Goehler, L. E., Galper, D. I., Innes, K. E., & Bourguignon, C. (2010). Top-down and bottom-up mechanisms in mind-body medicine: development of an integrative framework for psychophysiological research. Explore (New York, N.Y.)6(1), 29–41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2818254/

Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.