Hvis du sover dårlig, spiser du sannsynligvis dårlig, hevder forskning

Har du noen gang hatt en søvnløs natt og våknet om morgenen med lyst på søtsaker? Du er ikke den eneste. Ifølge nyere forskning forverrer dårlig søvn kvaliteten på kostholdet vårt.
Hvis du sover dårlig, spiser du sannsynligvis dårlig, hevder forskning
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 06 oktober, 2022

Vi vet alle hvor viktig det er å sove godt. Å nyte en dyp, vedvarende og forfriskende natts søvn lar oss komme 100 prosent gjennom dagen med våre evner i toppform. På den annen side stenger søvnløshet ikke bare alle spor av energi, men det fører også til at vi spiser impulsivt og usunt.

Ingen tvil om at det har skjedd deg. De nettene du ikke klarer å sove, har du sannsynligvis en tendens til å ligge våken og føle deg sulten. Men det er du egentlig ikke. Du bare har lyst på de bearbeidede snacksene og alt søtt du kan finne på kjøkkenet. Jo mer sukker, jo bedre.

Det faktum at kostholdsvalgene dine når du lider av søvnløshet ikke er de sunneste, er ikke tilfeldig. Faktisk er det hjernen din som oppildner deg og vekker dette ønsket og behovet for å spise mat med et høyere glukoseinnhold. Dessuten gjør den det av en bestemt grunn. La oss finne ut mer.

Kvinne som spiser om natten viser at hvis du sover dårlig er du mer sulten
Søvnmangel kan påvirke appetitt og matvalg.

Hvis du sover dårlig, endres kostholdet ditt

Data tyder på at personer med kroniske problemer med å få en god natts søvn har høyere risiko for å bli overvektige. Det er fordi, hvis du har dårlig søvn, varierer kostholdet ditt til det punktet at det endrer reguleringen av hormonene dine. Dessuten har forskere oppdaget at til og med endringer i hjernens funksjon vises.

Sannheten er at koblingen mellom mat og søvn er tydelig toveis. Hva du spiser kan påvirke søvnkvaliteten din, det samme gjør for eksempel store, ekstremt krydrede middager og stimulerende drinker. På den annen side har vitenskapen i noen år advart oss om hvor lite søvn kan forverre kostholdet vårt.

Mangel på søvn og redusert leptin

Leptin er et hormon som er ansvarlig for å regulere matinntaket. Det gjør dette ved å sende et signal til hjernen som informerer den om at du allerede har fått nok energi. Det er takket være dette elementet at du klarer å føle deg mett og slutte å spise. Men hva ville skje hvis dette hormonet ikke var tilstede i tilstrekkelige nivåer i kroppen din?

Faktisk er det nettopp dette som skjer hvis du sover dårlig. En studie utført av University of Kumamoto Prefecture (Japan) fant at mangel på søvn senker leptinnivået og øker ghrelinnivået. Dette siste hormonet, ghrelin, stimulerer sultfølelsen.

Derfor, hvis du går i flere uker uten å sove ordentlig, føler du deg mer sulten. Dessuten tar det lengre tid før du føler deg mett. Dette skjer fordi hjernen din trenger at du oppnår dyp søvn for å utføre rense- og hormonreguleringsoppgavene. Hvis du bare sover i tre til fem timer, vil den ikke kunne fullføre arbeidet.

Forskning hevder at når ungdommer sover seks og en halv time per natt (i stedet for ni og en halv), velger de et høyere forbruk av tilsatt sukker og karbohydrater.

Forvirret tenåring som tenker at hvis du sover dårlig, går alt galt
Når unge sover dårlig, har det en alvorlig innvirkning på kostholdet deres.

Karbohydrater og sukker

Sover du dårlig tar det ikke bare lengre tid før du føler deg mett. Som om det ikke var nok å lide av konsekvensene av søvnløshet, endres også kostholdspreferansene dine. Dette kan virke rart for deg. Tross alt, hvorfor skulle redusert søvn føre til at du opplever et større behov for å innta sukkerholdige produkter?

I en studie publisert i tidsskriftet Sleep, ledet av Dr. Kara McRae Duraccio, ble det hevdet at å være oppe sent fører til at tenåringer utvikler usunne matvaner. De føler et mer intenst behov for å spise mat med høyere glykemisk belastning.

Studien hevder at lite søvn får hjernen til å oppleve et glukoseunderskudd og oppfordrer oss til å få det. De sier at å sove mindre enn syv timer er nok for oss til å gi avkall på mat som frukt og grønnsaker, og gå mot karbohydrater, bakverk, søtsaker osv. i stedet.

Sørg for å sove godt for å ta vare på hjernen og spisevanene dine

Søvnmangel eller det enkle faktum å sove mindre enn åtte timer om natten har konsekvenser for hjernen. Imidlertid legger vi ikke alltid vekt på denne virkeligheten. Ny teknologi får for eksempel unge mennesker til å sove dårlig og i kortere tid. Forskning forklarer til og med hvordan dårlig søvn endrer hjerneaktiviteten i pannelappen.

Alt dette fører til å ta dårligere beslutninger, miste evnen til refleksjon og øke impulsiviteten. Dette belyser også hvorfor vi lar oss rive med av ønsket om å spise mat som ikke akkurat er bra for helsen vår. Søtsug, fråtsing og impulsivitet påvirker vår selvkontroll, evne til å resonnere og ønske om å spise sunt.

Hvis du sover dårlig, vil alt i din daglige rutine ha en tendens til å gå galt. Sørg derfor for at du behandler søvnen din med den respekten og betydningen den fortjener. Forbedre vanene dine og sørg for at nattehvilen din er hellig. Bare på denne måten vil du tillate hjernen din å utføre sine oppgaver.

Tross alt er søvn, som Sofokles sa, den eneste effektive medisinen for alt.

Det kan interessere deg ...
Oreksins rolle i blant annet søvn og spising
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Oreksins rolle i blant annet søvn og spising

Oreksins rolle er viktig på grunn av innflytelsen de har på flere funksjoner av en organisme. Hovedfunksjon er å bringe tarmresponsene til hjernen.



  • Greer SM, Goldstein AN, Walker MP. The impact of sleep deprivation on food desire in the human brain. Nat Commun. 2013;4:2259. doi: 10.1038/ncomms3259. PMID: 23922121; PMCID: PMC3763921.
  • Tajiri E, Yoshimura E, Hatamoto Y, Shiratsuchi H, Tanaka S, Shimoda S. Acute Sleep Curtailment Increases Sweet Taste Preference, Appetite and Food Intake in Healthy Young Adults: A Randomized Crossover Trial. Behav Sci (Basel). 2020 Feb 1;10(2):47. doi: 10.3390/bs10020047. PMID: 32024073; PMCID: PMC7071396.
  • Kara McRae Duraccio, Catharine Whitacre, Kendra N Krietsch, Nanhua Zhang, Suzanne Summer, Morgan Price, Brian E Saelens, Dean W Beebe, Losing sleep by staying up late leads adolescents to consume more carbohydrates and a higher glycemic load, Sleep, Volume 45, Issue 3, March 2022, zsab269, https://doi.org/10.1093/sleep/zsab269