Høsten er årets søndag: hvordan takle høstdepresjon?

· august 19, 2018

Mesteparten av tiden glemmer vi at en endring i årstidene betyr at kroppene våre må gjøre noen viktige tilpasninger. Mindre sollys i høst- og vintersesonger har for eksempel en direkte påvirkning på humøret ditt og kan føre til høstdepresjon. Føler du at du har mer eller mindre energi etter ei uke med grå himmel og regn? Hvordan kan man takle høstdepresjon?

I tillegg har høsten noen andre egenskaper som bringer sinnstilstanden ned. Den viktigste av dem er definitivt din holdning når det gjelder å håndtere overgangen til vinteren. Så hvordan kan du klare deg til den kaldeste delen av året på ditt 100% beste?

Høstens påvirkning på trivselen

Når høsten starter, enten på den nordlige halvkulen (oktober) eller den sørlige (mars), går vi gjennom mange endringer i humøret vårt. Vi kan også oppleve dem annerledes og på forskjellige nivåer. Men på begynnelsen av høsten betyr det som regel apati, anhedoni og/eller tretthet.

Om sommeren er dagene lengre, og det virker lettere å dra nytte av tiden din. I tillegg, da du vanligvis har noen uker med ferie å hvile og tilbringe tid med familien, er du mer rolig og avslappet. Du husker at du har mindre ansvar enn resten av året, ikke trenger skynde deg, og ikke trenger gå gjennom arbeidsukas konstante monotoni og stress.

Men alt dette endres helt når høsten kommer. Dagene blir kortere og kortere, nettene blir lengre, det er mindre timer med lys, og regn og kulde erstatter sommerens pene vær og du må takle høstdepresjon.

September gjør deg enten sliten eller bygger deg opp

De lavere temperaturene er som en invitasjon til å holde seg inne og bruke mindre tid utendørs. Du kan til og med isolere deg sosialt. Og denne forandringen i været kan gjøre at du blir forkjølet og føler deg svakere og mer sårbar. Å se bladene falle fra tærne og samle seg på bakken vil også få deg til å føle deg nostalgisk og trist.

Mange mennesker gjør klesskapet sitt til en personifikasjon av sine vanskeligheter. Så du slutter å bruke livlige, lyse klær og bytter til et mye mørkere, dystrere fargespektrum.

Den hormonelle forandringen

Disse eksterne faktorene, spesielt det skiftende været og mindre sollys, vil føre til en rekke hormonelle forandringer. Disse hormonelle endringene vil gjøre energien din betraktelig mindre stabil gjennom hele dagen. La oss ta en titt på dem:

  • Økt melatoninproduksjon: ettersom det er mer melatonin i blodet, vil du alltid føle deg litt sliten og ha mer lyst til å sove eller bare legge deg ned.
  • Redusert serotoninproduksjon: dette skjer med økningen av melatonin, fordi det får deg til å mangle balansen i søvn, humør og sinnstilstand.
  • Redusert dopaminproduksjon: dette medfører mangel på oppmerksomhet og generell mangel på interesse.
Høstdepresjon

«Høstdepresjon»

Hvis reduksjonen i humøret er intens og langvarig, kan du oppleve noe som kalles «høstdepresjon» eller «vinterdepresjon». Men hold deg rolig! Det er bare en midlertidig situasjon som du kan unngå hvis du følger de riktige skrittene for å takle høstdepresjon.

Depresjonens symptomer er en stor mangel på energi og interesse for alt, apati, irritabilitet og dårlig humør, problemer med å sove, og problemer med å konsentrere seg. I noen tilfeller kan folk til og med oppleve sterke følelser av ensomhet, selv om de ikke er virkelige.

Hvordan takle høstdepresjon

Du bør se en spesialist om slike typer humørforstyrrelser, men det er noen måter du kan håndtere symptomene på. Hvis du gjør noen små endringer i kostholdet ditt og gjør noen daglige aktiviteter, kan det være til en stor hjelp for å takle høstdepresjon.

På kostholdsnivået er det en god idé å sørge for at du får i deg mye vitamin B og C, sammen med mineraler som kalsium og magnesium (de er nødvendige for nevrotransmitterproduksjon). Du kan også bruke legevendelrot og lilla pasjonsblomst for å slappe av og forbedre kvaliteten på søvnen din.

Noen ganger setter du deg fast og tenker at når ferien er slutt, så er det også slutt på tiden du kan bruke til deg selv. Men det er egentlig ikke sant. Du bør fortsette å finne de stundene av fritid og underholdning og fylle opp livet ditt med morsomme aktiviteter. For eksempel å drive med sport. Og hvis du ikke har tid til å gjøre det utendørs, er innendørstrening fortsatt en fin måte å få en positiv holdning og holde fast i den.

Foruten kroppen din, kan du også hjelpe sinnet ditt ved å lese, gå på teater, kino eller museer. Du kan høre på musikk, ha en fin samtale med venner, eller tilbringe spesiell kvalitetstid med partneren eller barna dine.

Når du plutselig slutter å gjøre alle de små aktivitetene som gjør deg glad, betyr det at du mister energi og begynner å føle deg mer apatisk. Til slutt vil det få humøret ditt ned og også gi deg høyere nivå av stress.

Høstdepresjon er ikke alltid etter-ferie-syndrom

Etter-ferie-depresjon er tilstanden en arbeidende person befinner seg i når han eller hun ikke tilpasser seg riktig til arbeidslivet når ferien tar slutt.

Symptomene er svært like høstdepresjon. Men der er også noen andre viktige fysiske problemer som muskelsmerte, som vil føre til redusert jobbprestasjon.

Dette syndromet kan også dukke opp når som helst på året, når du kommer tilbake fra ferien. Så hvis du av en eller annen grunn utsetter ferien til november, vil etter-feriesyndrom dukke opp etterpå.

Høstdepresjon følger alltid med en bestemt del av året: slutten av sommeren og begynnelsen av sesongen etter. Etter-feriesyndrom påvirker også mest unge mennesker, spesielt personer under 45 år. Samtidig er voksne over denne alderen mest utsatt for høstdepresjon.

Som du har sett, er det mange faktorer i løpet av høsten som kan sette din fysisk og psykisk trivsel i fare. Men dette trenger ikke hindre den i å være den beste sesongen i året. Du må bare lære å få mest mulig nyte ut av den!