Fobi for å begå impulsive handlinger: Hva det er og hvordan behandle det?

juni 5, 2018 i Psykologi 0 delt
Fobi for å begå impulsive handlinger: Hva det er og hvordan behandle det

Fobi for å begå impulsive handlinger er den ekstreme frykten for å følge en impuls, miste kontroll og skade deg selv eller andre. Noen diagnostiske klassifikasjoner ser til og med fobien om å begå impulsive handlinger som en form for tvangslidelse (OCD), fordi det er en slags invasiv tanke som kaprer tankene dine.

Til slutt får det deg til å gjennomføre en form for handling eller tanke (tvang) for å redusere angsten som den invasive tanken får deg til å føle. Nå forteller vi deg hvordan du identifiserer det og hvordan du kan behandle det.

Hvordan identifiserer du en fobi for å begå impulsive handlinger?

Fra et faglig synspunkt er fobi for å begå impulsive handlinger en form for OCD. Og uansett om vi ser på det som en slags OCD eller som sin egen fobi, er det en tilstand som innebærer en intens frykt for dine egne impulser.

De viktigste kliniske egenskapene til denne lidelsen er:

  • Å bli invadert av tanker som omhandler å følge en impuls og miste kontroll.
  • At innholdet i disse tankene alle har noe å gjøre med å forutse en «aggresjon». Det kan være mot deg selv eller mot andre mennesker.
  • Følelse av intens frykt bare fra det faktum at du har slike tanker.
  • Opptre på en måte som du tror vil forhindre at slike tanker blir til virkelighet.

fobi for å begå impulsive handlinger

Hva er de vanligste impulsene?

Folk som går til en profesjonell og blir diagnostisert med fobi for å begå impulsive handlinger, kan vanligvis identifisere tankene som gjør dem mest redd: skade sine kjære, hoppe fra en balkong, svinge på motorveien, eller hoppe foran et tog. I alle disse tilfellene har pasienten en slags tanke-handling-fusjon.

Måten som fobi for å begå impulsive handlinger utvikler seg på, er:

  • Først har man en tanke eller et mentalt bilde hvor man «ser» seg selv følge en impuls og miste kontroll. De ser det bildet eller den tanken som katastrofal.
  • Deretter bruker de alle de psykiske ressursene de har for å «slette» de bildene eller tankene. Men siden å fokusere på tankene deres er den gale strategien, blir angsten enda verre og deres forventninger blir enda sterkere.
  • Siden de ikke kan kontrollere hva de tenker på (ingen kan det), forsterker de kraften i ideen om at de vil miste kontroll. Og det vil gjøre deres følelse av frykt enda sterkere.

Folk som går til en psykolog for fobi for å begå impulsive handlinger, sier vanligvis at tankene som gjør dem mest redde, er de om å skade sine kjære.

De vanligste konsekvensene av fobi for å begå impulsive handlinger

Enhver form for OCD eller fobi (hvis det de er redd for er til stede hver dag) vil føre til en stor reduksjon i en persons livskvalitet. Dette skjer fordi de jobber hardt for å kontrollere sin frykt og unngå situasjoner som gjør dem engstelige. Så litt etter litt, uten å innse det, ender de opp med å miste deler av sitt personlige liv og kaster bor mye energi for å kontrollere deres frykt.

En annen ting som skjer er at du gjør deg selv til fienden. Siden det er en ego-dystonisk lidelse, er ditt krav til deg selv for å kontrollere disse tankene ekstremt høy. (Ego-dystonisk er når det er en manglende sammenheng mellom det du tenker og hva du vil.) Samtidig føler du også at du kjemper mot deg selv.

Det vil si at besettelse og frykt vil ta over personens oppmerksomhet. Men de tror at siden den er utenforliggende, kan de kontrollere den. Når de ikke kan det, føler de at det er dem som forårsaker besettelsen. Derfor føler de at de kjemper mot hva deres tanker forteller dem. Hvis det vedvarer, vil denne indre kampen føre dem til angst og depresjon, som kanskje også trenger terapi.

Hva er behandlingen for fobi for å begå impulsive handlinger?

Behandling av fobi for å begå impulsive handlinger, uansett hva besettelse er – enten det handler om å skade deg selv eller andre – vil alltid være psykologisk. Men hvis en pasient har ekstrem angst, er terapi og reseptbelagte medisiner ofte passende. Generelt behandles det med terapi liknende behandling for personer med OCD.

Det må alltid være en psykologisk behandling fordi psykologer er de eneste som har treningen og erfaringen som trengs. Behandlingen inkluderer å:

  • Forstå hvordan de fikk dette problemet, og hvordan det påvirker dem nå.
  • Evaluere og identifisere de forskjellige måtene de har prøvd og mislyktes i å håndtere deres lidelse.
  • Utvikle de tingene de prøvde som fungerte.
  • Forstå hvordan deres sinn og lidelse fungerer. På den måten kan de ta kontroll over hva som skjer med dem.
  • Fjerne seg fra sine tanker. Dette betyr at å tenke noe ikke betyr å gjøre det eller være i stand til det. Det gjør det heller ikke mer sannsynlig.
  • Komme tilbake til verdifulle deler av livet som de har forsømt.
  • Forhindre tilbakefall og styrke de psykologiske verktøyene de har lært.

Psykologisk behandling

Til slutt vil vi nevne at selv om det finnes forskjellige psykologiske tilnærminger for å behandle fobi for å begå impulsive handlinger, er de eneste med forskning bak seg kognitive atferdsstrategier.

Det betyr ikke at andre tilnærminger ikke er gyldige. Det betyr bare at de fortsatt ikke har bevist vitenskapelig om de fungerer eller ikke. Dette er sannsynligvis fordi de ikke gjør mange studier på andre terapeutiske modeller som er vanskeligere å standardisere. Kort strategisk terapi er et eksempel.

Hvis du identifiserer deg som en person med fobi for å begå impulsive handlinger, husk at det er et psykisk problem. Jo før du konfronterer det, desto raskere finner du lindring. Psykologer er dine største allierte! Så slutt å utsette det, og hvis du trenger det, ta det steget: be om hjelp.

FRA NETTET