Emosjonelle kvaler: den paralyserende overveldende frykten

august 10, 2018 i Følelser 0 delt
Emosjonell angst: Den paralyserende overveldende frykten

Emosjonelle kvaler er som en virvelstrøm som fanger alt. De fanger oss innenfra og fyller oss med frykt, engstelse, rastløshet og til og med overveldende tristhet. De er et kaleidoskop av negative, nedbrytende følelser.

Byung-Chui Han, en velkjent syd-koreansk filosof og ekspert i kulturstudier, definerer vår verden i dag som «det utbrente samfunnet». Hvis det er noe vi alle har til felles, er det engstelse og emosjonelle kvaler. Ifølge Han ligger årsaken til alt dette i vår prestasjonskultur, hvor vi prøver å lede barna våre til å arbeide for suksess i alle aspekter av deres eksistens.

Derfor opplever vi press fra samfunnet for å skille oss ut og oppnå suksess. I tillegg lever vi i en kultur av multitasking som er introdusert til oss i en tidlig alder. Man må gjøre mange ting samtidig og på kort tid. Det er jungelens lov hvor ikke alle kan overleve eller integreres effektivt, der det er vanlig å bli fanget i «kvaler», av norrønt kvǫl som er beslektet med kvalme, kvele, og som betyr påkjenning, stress, sterk sjelelig smerte eller lidelse.

«Angst, som enhver annen psykisk lidelse som får en person til å føle tristhet og skyld, utgjør en normativ kamp i en vesentlig menneskelig orden.»

– Mario Benedetti –

kvinne med emosjonelle kvaler

Emosjonelle kvaler: Hva er galt med meg?

Når vi snakker om emosjonelle kvaler, oppstår det samme spørsmålet alltid – er kvaler det samme som angst? Eller er de to forskjellig psykologiske tilstander? Inntil nylig forlot vi begrepet kvaler i den filosofiske verden, og skiller det fra kliniske forhold. Søren Kierkegaard for eksempel definerte dette som frykten vi opplever når vi innser at vår fremtid er usikker. Derfor vil kvaliteten på livet vårt avhenge av valgene vi gjør.

Sigmund Freud, derimot, differensierte «angstnevrose» fra «ekte angst», sistnevnte er en patologisk tilstand. Det er forskjellig fra de rent filosofiske refleksjonene. Vi kan si at det i hovedsak er to typer angst, en som kalles eksistensiell og den andre som er definert av Diagnostisk og Statistisk Manual for Psykiske lidelser (DSM-V) som ofte viser til symptomer på mange psykiske lidelser.

Kjennetegn på emosjonelle kvaler

Emosjonelle kvaler lammer oss. Mens kvaler vanligvis har en nervøs utløsningsfaktor, er angst som en pute i tider med usikkerhet, mot noe som vi ikke kan kontrollere eller forutse.

Når denne usikkerheten oppstår, øker bekymringen. Besatte, katastrofale tanker og bekymringer oppstår. Ting som f.eks. å stå overfor en eksamen, ta et valg, vente på et svar, eller til og med å møte noe som vi føler at vi ikke er i stand til å håndtere, generer vanligvis engstelse. Det er også studier som viser at det er mennesker som er mer utsatt for å oppleve engstelse. Dette skyldes at de nevrokjemiske reaksjonene produseres av hormoner og nevrotransmittere. Derfor gjør en økning i adrenalin eller reduksjon av gamma-aminosmørsyre (GABA) oss mer eller mindre predisponert for vonde følelser.

Emosjonelle kvaler har mange fysiske symptomer som svimmelhet, fordøyelsesproblemer, trykk i brystet, tretthet og muskelspenning.

en utstresset mann

Hvordan kan mine emosjonelle kvaler behandles?

Diktere, forfattere og malere kanaliserer sine kvaler gjennom kunst. De fleste av dem har opplevd eksistensielle kvaler. Dette er en tilbakevendende følelse hos mennesker fordi vi nesten aldri helt kan frigjøre oss selv fra denne forståelige følelsen av tomhet når vi ser på oss selv og vår fremtid. Men vi må gjøre noe når den følelsen blokkerer oss og skyver oss inn i hjørnet av hjelpeløshet.

Igjen, Byung-Shul Hans idé minner oss om at vi eksisterer sammen med usikkerhet. Og usikkerhet er den direkte utløseren av emosjonelle kvaler. Derfor, alle som mener at denne tilstanden kan løses med psykiatriske legemidler, tar feil (så lenge det ikke er en alvorlig tilstand). Det vi trenger å gjøre er å lære å håndtere oppturer og nedturer i livet, å bedre kunne håndtere det uforutsigbare og håndtere de tingene som ligger langt unna vår kontroll.

Vi har en annen tilnærming til å løse problemet. Kognitiv atferdsterapi, aksept– og oppmerksomhet-basert kognitiv terapi (MBCT) kan hjelpe på mange måter. På den ene siden kan de bidra til å redusere og håndtere vår angst, negative tanker og negative følelser. På den annen side kan de også bidra til å peke på årsaken til problemet. La oss endre vår holdning til å føle oss mer autorisert og ta ansvar for oss selv i denne stadig komplekse og krevende verden.

FRA NETTET