Somatisk intelligens: Forbindelsen med deg selv

Mye av din lidelse, stress og angst er lagret i kroppen din. Somatisk intelligens er kompetansen som lar oss koble sammen og forstå alt som skjer i kroppen vår og, følgelig, i vårt sinn.
Somatisk intelligens: Forbindelsen med deg selv

Siste oppdatering: 01 august, 2022

Somatisk intelligens er en mental velværekompetanse som vi alle bør utvikle. Det er relatert til interosepsjon, evnen til å ta kontakt med informasjonen som kroppen våe sender oss om hva som skjer inni den. Det innebærer også kunsten å vite hvordan vi skal leve i konvolutten som inneholder oss, som vi ofte forsømmer så mye.

Følelsene våre manifesteres for eksempel gjennom en fysiologisk forbindelse. Det vi føler dukker opp mye tidligere i magen, muskler, hud og hjerter enn i hjernen vår, i form av tanker. Disse reaksjonene er kraftige og avslørende, men i denne fartsfylte verdenen full av ytre stimuli har vi knapt tid til å lytte til somatiske meldinger.

Men å gjøre det og koble til med vår egen kropp, tillater oss å utvikle ekte bevissthet. Det favoriserer den nødvendige foreningen mellom våre kropper og sinn. Dette utvikler somatisk intelligens som bidrar så mye til vårt velvære. Fordi å vite hva som skjer i kroppen vår betyr å forstå hva følelsene våre ønsker å fortelle oss.

«Kroppen din er et tempel for naturen og den guddommelige ånd. Hold den sunn; respekter den; studere den; gi den dens rettigheter.»

– Henri-Frédéric Amiel –

Tenåringsjente ser seg i speilet og tenker på å utvikle sin somatiske intelligens
Angst, stress og traumer genererer interoseptive signaler i kroppene våre som vi ikke alltid vet hvordan vi skal forstå.

Den somatiske intelligens: sannheten er i kroppen din

Somatisk intelligens eller somatisk IQ er ikke et nytt konsept, men det får stadig større relevans i dag. Det er integrert i perspektivene som søker å fremme en dypere forståelse av selvet. Det fremmer troen på at kroppen, sinnet og følelsene utgjør en uatskillelig og åpenbarende enhet.

Vestlig kultur fokuserer overdrevent på alt relatert til intellektet. Vi tar det for gitt at, som mennesker, er vår beste kompetanse intelligens. Det er det som gjør forskjellen, det er det som gjør at vi kan nå langt i livet og løse nesten alle typer problemer.

Når det er sagt, som vi godt vet, er emosjonell kompetanse også relevant og konfigurerer en annen kraftig markør for intelligens. Nå er det en tredje variabel, den som refererer til interosepsjon, til den intime forbindelsen med alt som skjer i organismen.

Selv om vi alltid er fokusert på hva som skjer i hodet vårt, lever vi i virkeligheten i kropper som vi ofte ikke tar vare på som de fortjener.

Fremveksten av somatiske terapier

Somatiske tilnærminger har fått større betydning de siste årene. For eksempel ble somatisk opplevelsesterapi utviklet av Dr. Peter Levine. Den er rettet mot å behandle psykiske traumer. Målet er å sette fokus på de kroppslige følelsene knyttet til smertefulle hendelser og følelser fra fortiden som personen må gjenkjenne og adressere.

Forskning utført av det hebraiske universitetet i Jerusalem og International Institute for Trauma Healing støtter nytten av denne strategien. Målet er å fremme ideen om at somatisk intelligens er i stand til å fremme kroppsbevissthet og emosjonelle selvreguleringsmekanismer.

Vi bør også fremheve den terapeutiske metoden skapt av filosofen og psykoterapeuten Eugene Gendlin. Han var en disippel av Carl Rogers. Dens formål var å fremme kroppslig visdom, for å integrere følelser og fornuft i en dyp dialog. Det er basert på prinsippet om at bare når vi favoriserer en selverkjennelse om hva som skjer med oss fysisk og følelsesmessig, klarer vi å finne ut hva vi trenger.

Først når vi klarer å få kontakt med kroppen vår, forstår vi hva følelsene våre forteller oss. Det er utgangspunktet for all helbredelse og en bro til personlig vekst.

Kom deg ut av hodet for å komme inn i kroppen din

Jon Kabat Zinn, professoren i medisin som populariserte meditasjonspraksis i vestlig vitenskap, hevdet at vi må komme oss ut av hodet for å koble oss til kroppene våre ved å puste. Dette, insisterte han, vil tillate oss å føle oss mer tilstede og også fokusert på våre behov.

For å utvikle en ekte somatisk intelligens, må vi gjøre det samme: “komme ut” av sinnet oftere. Å etablere en viss avstand fra mental støy, bekymringer og negativiteter ville gjøre det lettere for oss å flykte fra psyken og gå inn i vår fysiske kropp som har så mye å forklare oss.

Par som driver med mindfulness
Å skanne kroppen din, vite hvilke sansinger som griper den, er en måte å utvikle somatisk intelligens på.

Hvordan utvikle din somatiske intelligens

Sjansen er stor for at hver gang du har hodepine eller muskelsmerter, tar du en smertestillende og prøver å hvile. Ikke noe mer. Du stopper ikke alltid opp et øyeblikk for å spørre deg selv hva kroppen din vil fortelle deg. Faktisk roper den på deg, men du hører ikke etter. Du hører ikke den fortelle deg at det ofte, bak dine mindre smerter, ligger stress, tristhet, bekymring og angst.

Derfor er det på tide å gjøre endringer og utvikle din somatiske intelligens litt mer. Her er noen enkle nøkler for å hjelpe deg:

  • Bli bevisst hvor spenningen bygges opp i hver del av kroppen din. Det finnes dager hvor det parasympatiske systemet ditt er mer reaktivt og du merker større ubehag i magen, musklene og pusten. Prøv å finne ut hva som forårsaker disse følelsene. Det kan godt være en følelsesmessig forbindelse bak dem.
  • Sinnet ditt er ofte som en svingende ape. Prøv å få slutt på dens uopphørlige bevegelse og be den stoppe. Deretter fokuserer du på hver fysisk følelse du oppfatter, i hodet, nakken, brystet, magen, bena … i pusten din … Dette vil tillate deg å slappe av.
  • “Skann” kroppen din hver gang du skal ta en avgjørelse. Prøv å slappe av. Først da vil du oppnå en tilstand av ro som er ideell for å utarbeide bedre ideer og handlingsstrategier.

Sist men ikke minst, gå en tur hver dag. Bruk den tiden til å meditere, for å sikre at sinn og kropp er i harmoni, koblet sammen og beveger seg. Livet ser mye klarere ut når du føler deg knyttet til alle områder av ditt vesen: ditt intellekt, følelser og kropp.

Det kan interessere deg ...
Tror du at du er intelligent? Slik finner du det ut
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Tror du at du er intelligent? Slik finner du det ut

Ulike tegn indikerer om du er intelligent. For eksempel å være empatisk, vite hvordan man løser problemer og nyte å være alene.



  • Craig, A. D. (2003). Interoception: The sense of the physiological condition of the body. Current Opinion in Neurobiology. https://doi.org/10.1016/S0959-4388(03)00090-4
  •  Risa F. Kaparo (2009) Awakening Somatic Intelligence: The Art and Practice of Embodied Mindfulness. North Atlantic Books