Hjernen din og motivasjonen din til å overleve

Noen ganger finner du på en eller annen måte motivasjonen til å fortsette, selv om du føler at du har nådd grensen. Hvor kommer dette fra?
Hjernen din og motivasjonen din til å overleve

Siste oppdatering: 21 august, 2021

Under andre verdenskrig skapte japanerne begrepet bura-bura. De brukte dette ordet for å beskrive den mentale tilstanden til de fangene som hadde mistet alt håp, helt gitt opp og til slutt døde. Dette stiller spørsmålet, hvor får hjernen din motivasjonen og lysten til å leve fra? Videre, hvorfor er det sånn at noen mennesker bare mister ånden og viljen til å leve?

Dette emnet har interessert eksperter og lekmenn i flere tiår. Nick Moloney, en av verdens største seilere, snakker om vannskilleøyeblikk. De gangene det er langt lettere å gi opp og dø enn å leve videre. Faktisk befant han seg faktisk i de ekstreme situasjonene, der han hadde så store smerter at mangelen på adrenalin stoppet ham fra å seile.

En gang ble han såret, ble liggende å drive og mistet livsviljen fullstendig. Dette er det verste psykiske scenariet noen noensinne kunne befinne seg i, når de har mistet alt håp og bare ikke vil fortsette. For å overvinne denne følelsen må de gjøre en siste innsats, en som går langt utover det fysiske. En som faktisk stiller store krav til deres følelsesmessige reserver.

Hva skjer i disse øyeblikkene? Hvordan klarer folk å slå på motivasjonen når de er helt tomme?

En mann som ser ut mot havet.

Hvor får hjernen din motivasjonen til å fortsette?

En av de største ekspertene innen psykisk utholdenhet og overlevelse var Dr. Al Siebert ved University of Michigan. Blant hans mest kjente bøker var The Survivor Personality: Why Some People are Stronger, Smarter, and More Skillful at Handling Life’s Difficulties…and How You Can Be, Too. I denne boken forklarte han mange tilfeller av overlevelse og tap.

En av hans mest slående beretninger var den for et 18-personers kanadisk militærfly som styrtet veldig nær en kanadisk arktisk base. Av de 18 ombord klarte 13 å gå i fire dager til militærbasen. Av resten døde tre på stedet. Ytterligere to, som var uskadd, ble igjen, men døde deretter av frostskader.

Dr. Siebert forklarte at i denne regionen, til tross for det harde klimaet, klarte urbefolkningen å leve ganske lykkelig og oppdra familiene sine. De to mennene som døde var militære, godt trente og hadde restene av flyet til å søke ly i. Men som de overlevende fortalte, valgte de å bli igjen fordi de ganske enkelt hadde gitt opp.

Al Siebert kaller dette fenomenet for psykogen død. Det betyr at enkeltpersoner bare gir opp og lar seg selv dø. Tilsynelatende er dette mer vanlig enn du kanskje tror. Videre fremmer det et åpenbart spørsmål. Hvor får hjernen din motivasjonen til å fortsette?

Motivasjonen din handler ikke bare om dopamin

Nevrovitenskap tyder på at dopamin slippes ut i Nucleus accumbens, som kalles hjernens nytelsessenter. Faktisk er dopamin nevrotransmitteren som driver atferden som gir en følelse av velvære. For eksempel å spise, sosialisere, ha det gøy, ha sex, osv. Overlevelse er også drevet av dette elementet.

Studier utført av nevrovitenskapelig avdeling ved universitetet i Köln (Tyskland) hevder imidlertid at dyr (mus) med utarmet dopaminnivå fortsatt viser motiverende atferd som garanterer deres overlevelse.

Enda viktigere er at vi vet at mennesker med Parkinsons sykdom (som skyldes mangel på dopamin i hjernen) ikke mister interessen for å spise, sosialisere og andre atferder som garanterer deres overlevelse. Dette antyder at det er mer ved overlevelsesinstinktet enn bare det nevrokjemiske aspektet.

Hjernen.

Sunne vaner, mål og et rikt og aktivt sosialt liv er viktig for motivasjonen til hjernen din

Hvor får hjernen din motivasjonen og viljen til å leve? Inntil for ikke lenge siden trodde vi at det hele bare var avhengig av den nevrologiske verden av dopamin, serotonin og endorfiner. Imidlertid er det nå kjent at hjernen ikke bare skiller ut disse kjemikaliene uansett. De vises i blodet ditt fordi noe favoriserer frigjøring.

Å overleve krever innsats og motiver

Tilbake til saken om de militære overlevende i det kanadiske arktiske området, hadde de 13 personene håp. De visste faktisk at det å gå etter hjelp var bedre enn å gi opp. Faktisk favoriserer den enkle handlingen å ha et formål faktisk frigjøring av nevrotransmittere. Akkurat som den sårede sjømannen, da han følte at han ikke hadde mye motivasjon eller styrke til å fortsette. Han gjorde det fordi han husket familien sin, menneskene som elsket ham.

Fordi, når du husker årsakene til å leve, tenner det en gnist av motivasjon til å holde seg i live og kjempe for overlevelse. Dette er også relevant når det gjelder vanene dine og den vanlige atferden din. For eksempel vil ingen stå opp klokken 06.00 for å løpe. Å presse deg selv til å opprettholde rutinene dine fører deg imidlertid til å fortsette med disse sunne vanene.

Til slutt, hvis du lurer på hvor hjernen din får motivasjonen fra, husk en ting. Som vi har påpekt, krever motivasjon “grunner” for at den skal aktiveres. Disse årsakene kan være et aktivt liv, sosial kontakt, vellykkede relasjoner, osv. Ja, ønsket ditt om å leve kommer ikke ferdiglagd. Du må oppdage det daglig. Du gjør dette ved å sette mål for deg selv, nyte omgivelsene og pleie dine ønsker.

Det kan interessere deg ...
Hvordan hjelpe et barn med å komme seg fra traumer
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Hvordan hjelpe et barn med å komme seg fra traumer

Hvordan hjelper du et barn med å komme seg fra traumer? Før vi svarer på dette spørsmålet, la oss se på definisjonen av traumer.



  • Michely, J., Viswanathan, S., Hauser, T.U. et al. The role of dopamine in dynamic effort-reward integration. Neuropsychopharmacol. 45, 1448–1453 (2020). https://doi.org/10.1038/s41386-020-0669-0
  • Richards, R. & McEwan, M. (1989). The survival factor. Tunbridge Wells: DJ Costello.
  • Sarter, M., Givens, B. & Bruno, J.P. (2001). The cognitive neuroscience of sustained attention: Where top-down meets bottom-up. Brain Research Reviews, 35, 146–160.
  • Scott, C. (2004, 14 November). The best of times, worst of times: Nick Moloney. Sunday Times Magazine, p.17.
  • Siebert, A. (2001). The survivor personality. New York: Putnam.
  • Simpson, J. (1988). Touching the void. London: Jonathon Cape.
  • Kim S. I. (2013). Neuroscientific model of motivational process. Frontiers in psychology4, 98. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00098