3 enkle måter å praktisere mindfulness på i ditt daglige liv

· januar 25, 2018

Begynn å praktisere mindfulness og du tar et skritt mot et bedre liv. Nå er det ikke alltid lett å få denne gamle filosofien til å fungere i moderne tid. Men det er mange forskjellige strategier vi kan bruke: Alt vi trenger å gjøre er å finne den som passer best til våre behov, vårt daglige liv.

For å være ærlig er de fleste av oss tiltrukket av mindfulness, og ikke fordi det er populært nå, ikke fordi noen fortalte oss om det, eller fordi vi ser ut til å komme over det i hver bok, magasin og selvhjelpsartikkel i dag. Det interesserer oss og til og med forfører oss fordi det inviterer oss til å se verden fra et mer levende, høyere, men nærmere perspektiv. Det er en oppvekker og, viktigst av alt, nyttig.

«Følelser kommer og går som skyer på en vindfull himmel. Bevisst pust er mitt anker»

– Thich Nhat Hanh –

Men våre dager trekker oss ned med våre forpliktelser, strikte tidsskjemaer og travle utsikt på livet. Vi kan ikke skape flere timer i døgnet. Vi kan ikke finne tid vi ikke har. Og det er derfor vi sier til oss selv at meditasjon definitivt ikke er for oss.

Men vi tar feil. Mindfulness er mer tilgjengelig enn noensinne. Noen starter i eget hjem, veiledet av en bok eller til og med et nettkurs. Og så er det de som ikke kan forestille seg å være stille eller ikke kan fungere i en klasseromsetting med andre mennesker. Gode ​​nyheter: vi kan meditere mens vi trener, mens vi går en tur.

Som du kan se, er mindfulness alltid der, det er innen vår rekkevidde …

et grønt blad på en liten stein

Å praktisere mindfulness i dagens travle verden

Tidene endres, men åndelighetens røtter og den ekstraordinære arven av mindfulness forblir. Og faktisk mer behøvd nå enn noensinne. Livet er så komplisert nå … Hvordan kan vi lære å utvikle full bevissthet? Hvordan kan vi lære å meditere, puste og forbinde med «her og nå»?

  • Rohan Gunatillake er en innovatør som revolusjonerte mindfulness-verden på en svært konkret måte: ved å gjøre meditasjon dynamisk takket være ny teknologi eller til og med sport.
  • Forfatteren forklarer hvordan vi har endret oss. Våre behov er nå mer intense, vår verden er kaotisk, vi har så mange flere måter å lære på: internett og ny teknologi bringer oss nærmere personlig vekst enn noen sinne, og til og med inn i verden av meditasjon.
  • Rohan Gunatillake kaller det «urban meditasjon.» Fordi sannheten er, byer, arbeid og den digitale verden er det som definerer mange av oss i dag. Hvordan kan vi snike oss vekk for en 10-dagers naturoase for å lære å meditere? Hvis vi ikke kan det, og det kan vi sannsynligvis ikke, har vi vårt eget hjem og de fantastiske teknologiene som kan lære oss hvordan vi skal koble oss til virkeligheten …

«Hvis du vil erobre livets angst, lev i nuet, lev i pusten.»

– Amit Ray –

Verden er i stadig endring, og vi er en del av det. Men la oss ikke glemme: mindfulness er også mobilt. La oss nyte nåtiden, i alle dens fantastiske nyanser, oppturer og nedturer, lukter, smaker og opplevelser ….

oppmerksomhet, fred og ro

Måter å begynne å praktisere mindfulness på

Som Daniel Goleman sa i sin tid; oppmerksomheten er en muskel som vi må bruke daglig, for å være mer bevisst på omgivelsene våre, så vel som hva som foregår i oss. Men … hvordan gjør vi dette hvis vi ikke har tid? Kan vi virkelig lære å meditere ved å gå til en time-lang klasse en gang i uken?

Vel, det er mulig, men noen mennesker går til disse klassene ut av nysgjerrighet og til slutt forlater dem etter noen dager fordi det ikke virker. De har problemer med å roe deres travle sinn og finne den perfekte balansen inni seg der alt annet er i bakgrunnen.

Men det er ikke en tilfeldighet at denne mer enn 2500 år gamle buddhistiske øvelsen endte her i Vesten. Det er fordi forskere som Dr. Kabat-Zin – blant andre – forstår at vår krevende verden beveger seg fort, og vi trenger derfor oppmerksomhet. For å komme i gang har vi flere alternativer å velge mellom.

«Livet er en dans. Mindfulness er vitne til den dansen.»

– Amit Ray –

Person mediterer

Å praktisere mindfulness på jobb

Bedrifter som Apple, Google, Nike og eBay bruker allerede mindfulness daglig på sine arbeidsplasser. For at denne teknikken skal være effektiv, trenger vi selvfølgelig å ha det rette arbeidsmiljøet og bedriftspolitikken, men det er egentlig ikke så komplisert for oss å gjøre det selv. Her er noen retningslinjer:

  • Kom deg på jobb uten å stresse (du klarer kanskje ikke dette den første uken, men litt etter litt kommer du dit.)
  • Dediker 5 minutter til å situere deg selv, planlegge dagen, se på hva du skal gjøre, hvordan du føler deg.
  • Pust inn dypt og vær oppmerksom på her og nå av kroppen din, holdningen din og eventuelle spenninger.
  • Ta en 5 minutters pause hvert 40. minutt for å meditere, puste og koble til deg selv igjen.

Å meditere mens du går

Den ideelle situasjonen ville være å gi oss en halv time hver dag for å gå en rask tur, ikke bare for å trene kroppen vår, men også vårt sinn på de grunnleggende prinsippene om mindfulness. Her er noen hovedretningslinjer:

  • Begynn å gå i et normalt tempo. Litt etter litt finner du et tempo som er avslappende, rensende og frigjørende. Noen vil gå sakte og andre kan bestemme seg for å gå raskere.
  • Det er på tide å fokusere oppmerksomheten på noe. Visualiser tankene dine som om det var en lanterne som skinner sitt lys på et bestemt aspekt og deretter et annet: først pusten din, så følelsen av føttene ettersom de berører bakken, så følelsen av vinden som berører huden din … Fokuser oppmerksomheten på disse aspektene i en syklisk måte, først en og deretter en annen.
  • Til slutt vil du innse at du ikke lenger trenger å fokusere oppmerksomheten på alt som skjer med kroppen din. Etter noen dager vil lyset i lanternen være så vidtgående at du oppfatter alt på en gang.
en person som går blant flygende fjær

Å praktisere mindfulness hjemme

Hvis du er en som ikke er komfortabel i et klasserom eller med å lytte til en veileder i person, eller hvis du ikke har tid til å delta på et kurs, ikke glem at du alltid har nettbøker og -kurs lett tilgjengelig. Takket være disse kan vi lære grunnlaget for mindfulness hjemme.

Hvis du gjør det, vil det aldri skade å følge disse forslagene:

  • Velg et område, et sted og en tid på dagen som best passer dine behov for å praktisere mindfulness. Husk at du virkelig må forplikte deg til det fordi det vil kreve konsistens.
  • Begynn med 10 eller 15 minutter. Litt etter litt, ettersom du blir vant til det, kan du gjøre det lenger.
  • Velg en teknikk som fungerer for deg.
  • Vær tålmodig og ikke forvent umiddelbare resultater. Mindfulness tar tid og engasjement.

Tidene er i endring, og selv med våre travle, krevende liv, vil vi alltid ha denne bemerkelsesverdige øvelsen innen rekkevidde. Alt vi trenger å gjøre er å finne den veien som passer best for oss. La oss prøve noe nytt og ta det første skrittet mot forståelse og mindfulness.