Søvnhormoner: Agentene for en god natts søvn

Å sove godt er å leve godt. For å få en god natts søvn trenger vi hjelp av en serie hormoner som fører tilsyn med uendelige prosesser for å sikre en dyp og gjenopprettende hvile. Vi forklarer kroppens søvnhormoner i denne artikkelen!
Søvnhormoner: Agentene for en god natts søvn

Siste oppdatering: 22 mai, 2021

Søvnhormoner fører tilsyn med og kontrollerer hvile og til og med vår overlevelse. Noen ganger forsømmer vi viktigheten av hvile om natten og mengden metabolske prosesser som oppstår i disse periodene. Vi består av en rekke forbindelser som krever harmoni av døgnrytmer, som igjen sørger for at vi får en god natts søvn.

Lys og mørke styrer ikke bare atferd og tidsplaner. Hver og en av oss har en indre klokke som synkroniserer et stort antall prosesser og biokjemiske og fysiologiske aktiviteter som overvåker vårt velvære.

Hormoner er derimot de små agentene som aktiverer viktige mekanismer i kroppens balanse.

Disse små molekylene, produsert av det endokrine systemet, og som sender meldinger til forskjellige deler av kroppen og hjelper oss med å regulere viktige prosesser, er også viktige for en god natt søvn. Imidlertid er de også veldig følsomme for livsstilen vår. Et dårlig kosthold eller til og med overdreven eksponering av mobiltelefoner og datamaskiner kan endre aktiviteten deres fullstendig.

Husk at dårlig søvnkvalitet ikke bare betyr at du føler deg mer utmattet om morgenen. Søvn øker også immunresponsen og hjelper kroppen med å bekjempe mange forskjellige sykdommer.

Kvinne som ikke får sove.

Søvnhormoner for en god natts søvn: Hva er søvnhormoner?

Her er et interessant faktum. Kroppen skiller ut og sirkulerer rundt 50 forskjellige typer hormoner. Hver og en av dem har en funksjon og blir utskilt av en bestemt kjertel. Når det gjelder søvnhormoner, oppfyller mange av dem forskjellige oppgaver i tillegg til å gjøre kroppen klar for en god natts søvn.

Det vi mener er at oppgaven deres ikke bare er å la oss hvile. Noen av dem jobber på forskjellige måter, inkludert hormoner som reduserer appetitten vår slik at vi ikke plutselig våkner sultne.

Som vi allerede har påpekt er disse molekylene som er så avgjørende i kroppens balanse, helse og velvære også veldig følsomme for livsstil. Stress er utvilsomt en av hormonenes verste fiende. På samme måte kan faktorer som menstruasjon eller overgangsalder hos kvinner også  påvirke god hvile.

Melatonin regulerer hvilesykluser

Hvis vi måtte nevne et viktig biologisk element for å fremme søvn, ville de fleste av oss umiddelbart tenkt på melatonin. Faktisk er dette hormonet, som er syntetisert fra tryptofan og produsert i konglekjertelen, nøkkelen til denne prosessen.

  • Melatonin og dens hovedfunksjon er å regulere søvnsykluser.
  • Eksponering for lys og mørke stimulerer et område av hjernen som kalles suprachiasmatic nucleus (SCN). Når det begynner å bli mørkt, begynner denne regionen å sende kommandoer for å frigjøre melatonin for å fremme søvn.
  • Men når det er dagslys øker kortisolnivået og melatonin reduseres for å favorisere våkenhet og aktivitet.
  • Ikke desto mindre øker aktiviteter som å se på TV-programmer eller tilbringe mange timer på mobiltelefon kortisolnivået, noe som hindrer oss i å sovne.

Skjoldbruskkjertelhormoner balanserer stoffskiftet for å hjelpe søvn

Trijodtyronin er et ekstremt viktig skjoldbruskkjertelhormon for å kontrollere stoffskiftet. For eksempel er en av de mange funksjoner å regulere kroppstemperatur og hjertefrekvens. Derfor må temperaturen så vel som hjerterytmen reduseres når natten kommer. På denne måten går vi inn i en riktig tilstand av ro og avslapning.

På den annen side vet vi at personer med forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen lider av søvnforstyrrelser.

Søvnhormoner for en god natts søvn: Renin, et enzym som regulerer blodtrykket

Renin er et enzym som skilles ut av nyrecellene. De har funksjonen å fremme vannbalansen i kroppens salter. Imidlertid er betydning om natten også avgjørende fordi det hjelper til med å regulere blodtrykket.

Studier som den som ble utført på Hospital Clínic i Barcelona, ​​Spania, viser at en endring i dette enzymet kan gi nattlig hypertensjon og følgelig søvnløshet.

Molekyler.

Oreksin

Oreksin er to forskjellige typer nevropeptidhormoner som kommer fra et vanlig forløperprotein: prepro-oreksin. De oppfyller forskjellige funksjoner som appetittregulering eller sekresjon av kjønnshormoner. Likevel vet vi også at de er avgjørende i søvn-våken-sykluser.

Takket være disse kan vi gå fra en tilstand til en annen på en normal måte. Dette betyr at når det er på tide å våkne, aktiverer de oss gjennom dopamin. Når det er på tide å hvile, jobber de sammen med resten av de biokjemiske prosessene for å fremme hvile.

Eksperter har også sett at en endring i oreksiner kan gi narkolepsi (plutselig og ukontrollerbar søvn i uventede øyeblikk).

Kjønnshormoner hjelper også nattesøvnen vår

Når vi snakker om søvnhormoner refererer vi normalt ikke til progesteron, østrogen eller testosteron. Imidlertid har disse hormonene også innvirkning på nattlig hvile, og enhver endring i dem innebærer en endring i søvnmønstret vårt.

  • Det er viktig å understreke at en av de vanligste hormonelle forandringene i løpet av en kvinnes premenstruelle fase er den plutselige reduksjonen av progesteronnivået.
  • Dette påvirker kroppens temperatur og resulterer i dårligere REM-søvn.
  • På den annen side er det en nedgang i progesteronproduksjonen i overgangsalderen, som også forårsaker søvnløshet.

Når det gjelder menn, har eksperter observert at lave testosteronnivåer reduserer søvnkvaliteten og endrer søvnmønsteret.

Det er fascinerende å se hvordan alle disse enzymene og komplekse molekylene i kroppen vår orkestrerer den nødvendige fysiologiske balansen som styrer vårt velvære uten at vi selv vet det. Som vi har sett, gjør søvnhormoner mye mer enn å favorisere god søvn. De er også viktige for helsen vår.

Det kan interessere deg ...
Hvorfor det å tenke positivt ikke alltid fungerer
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Hvorfor det å tenke positivt ikke alltid fungerer

Mange har innsett at det å tenke positivt ikke alltid fungerer, og at en håpefull holdning ikke garanterer at gode ting vil skje. Les videre!



  • Boutin, J.; Audinot, V.; Ferry, G. y Delagrange, P. (2005). “Molecular tools to study melatonin pathways and actions.”. Trends Pharmacol Sci 26(8): 412-9.
  • Mong, J. A., Suchecki, D., Semba, K., & Parry, B. L. (2010). Sleep and the endocrine brain. International Journal of Endocrinology. https://doi.org/10.1155/2010/967435
  • Pascual-Leone, A. M. (2004). Eje cerebro-intestinal: orexinas. In Anales de la Real Academia Nacional de Farmacia (Vol. 70, No. 4).