Hva er kognitiv restrukturering og hva er det godt for?

april 20, 2019
I kognitiv restrukturering anses tanker som hypoteser. Terapeuten og pasienten jobber sammen for å samle inn data som bestemmer om disse hypotesene er riktige eller nyttige.

Hva ville skje hvis partneren din forlot deg? Du ville nok føle deg forferdelig, men ville det egentlig være så ille? Hvor mange andre fryktelige ting skjer i verden? Hvor mange av dem er verre enn å avslutte forholdet med partneren din eller å stryke på en prøve? Du lurer kanskje på hvor alle disse spørsmålene kommer fra. Vel, de kommer fra kognitiv restrukturering.

Kognitiv restrukturering er en teknikk som fokuserer på våre tanker. Gjennom det lærer folk å erstatte skadelige tanker med andre som ikke er så vanedannende. Kognitiv restrukturering er således en av de mest suggestive kognitive atferdsteknikkene innen en psykologs repertoar. Hvis vi endrer visse tanker, endrer vi følelsene som er knyttet til dem, noe som kan føre til trivsel.

Jente med piler peker i forskjellige retninger over hodet hennes.

En tanke er en hypotese

Kognitiv restrukturering består i å få pasienten til å identifisere og stille spørsmål til deres mistilpassede tanker. Som et resultat vil de erstatte dem med mer hensiktsmessige tanker for å redusere eller eliminere følelsesmessig nød som de tidligere tankene forårsaket.

I kognitiv restrukturering anses tanker som hypoteser. Terapeuten og pasienten jobber sammen for å samle inn data som bestemmer om disse hypotesene er riktige eller nyttige. I stedet for å fortelle pasienten noen gyldige alternative tanker, spør terapeuten en rekke spørsmål, slik at de kan utforme atferdseksperimenter som pasienten evaluerer og bruker for å teste ut sine negative tanker.

Til slutt kommer pasientene til en konklusjon om gyldigheten eller nytten av de nevnte tankene. Som du ser, pålegger ikke terapeuten pasienten noen ting. Pasienten trekker konklusjoner fra forsøkene.

Teoretisk grunnlag for kognitiv restrukturering

Kognitiv restrukturering er basert på følgende teoretiske antagelser:

  • Måten som folk kognitivt strukturerer sine erfaringer på, har en grunnleggende innflytelse på hvordan de føler og handler, så vel som på de fysiske reaksjonene de har. Med andre ord avhenger vår reaksjon på en gitt hendelse hovedsakelig på hvordan vi oppfatter den, verdsetter den og tolker den.

Tenk deg at du har en date med en person du knapt kjenner. Du har ventet i en halv time, og de har fortsatt ikke dukket opp. Hvis tolkningen din er at de ikke er interessert i deg, vil du føle deg trist og vil ikke kontakte dem igjen noen gang.

Men hvis du tror at grunnen til at de er sent ute, er et tilbakeslag eller en tidsforvirring, vil din følelsesmessige og atferdsmessige reaksjon være veldig annerledes. På den annen side påvirker kjærlighet, oppførsel og fysiske reaksjoner hverandre og bidrar til å opprettholde tanker.

  • Du kan identifisere folks tanker gjennom metoder som intervjuer, spørreskjemaer og selvopptak. Mange av disse tankene er bevisste mens andre er ubevisste. Men personen har tilgang til dem.
  • Å endre folks tanker er mulig. Faktisk er det brukt til å oppnå terapeutiske endringer.
Jente i terapi i prosessen med kognitiv restrukturering.

ABC-modellen for kognitiv restrukturering

Kognitiv restrukturering er basert på en modell som mange forfattere (for eksempel Ellis, 1979) kaller ABC-modellen.

I denne modellen refererer bokstaven A til en aktiviseringssituasjon, hendelse eller erfaring. For eksempel å bli dømt av en person vi elsker eller å stryke på en prøve.

Bokstaven B representerer pasientens hensiktsmessige eller upassende kognisjon (tanker) om situasjonen (A). Kognisjon refererer også til kognitive prosesser. Blant dem finner vi oppfatning, oppmerksomhet, minne, resonnement og tolkning.

En persons antagelser og overbevisninger forårsaker informasjonsprosessfeil. Blant disse feilene eller forstyrrelsene finner vi overgeneralisering, filtrering, dikotom tenking og katastrofalisering blant andre.

Til slutt refererer bokstaven C til følelsesmessige, adferdsmessige og fysiske konsekvenser av B (kognisjoner). For eksempel, å være redd og løpe unna når en bjeffende hund nærmer seg oss.

Følelser, oppførsel og fysiske reaksjoner påvirker hverandre og bidrar til å opprettholde kognisjon. I ABC-modellen fører kognisjoner alltid til følelser. Men følelser kan eksistere i noen få øyeblikk uten tidligere kognisjoner.

En grunnleggende kognitiv restruktureringsforutsetning er at kognisjoner spiller en viktig rolle i å forklare menneskelig atferd og følelsesmessige forstyrrelser.

Som du kan se, er det i henhold til kognitiv restrukturering ikke hendelser som er ansvarlige for våre følelsesmessige og atferdsmessige reaksjoner. Dermed er våre forventninger og fortolkninger av disse hendelsene, i tillegg til troen knyttet til dem, ansvarlige for hvordan vi føler oss og handler.

  • Leahy, R. L., & Rego, S. A. (2012). Cognitive Restructuring. In Cognitive Behavior Therapy: Core Principles for Practice. https://doi.org/10.1002/9781118470886.ch6
  • Shikatani, B., Antony, M. M., Kuo, J. R., & Cassin, S. E. (2014). The impact of cognitive restructuring and mindfulness strategies on postevent processing and affect in social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.05.012
  • Johnco, C., Wuthrich, V. M., & Rapee, R. M. (2014). The influence of cognitive flexibility on treatment outcome and cognitive restructuring skill acquisition during cognitive behavioural treatment for anxiety and depression in older adults: Results of a pilot study. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.04.005
  • Marks, I., Lovell, K., Noshirvani, H., Livanou, M., & Thrasher, S. (1998). Treatment of posttraumatic stress disorder by exposure and/or cognitive restructuring: A Controlled Study. Archives of General Psychiatry. https://doi.org/10.1001/archpsyc.55.4.317