Eksternalisering: En måte å komme unna dine problemer på

· juli 11, 2018

Vi mennesker trenger ofte hjelp til å håndtere våre problemer. Vel, en ting vi kan gjøre er å gå til terapi, og en av de mest brukte teknikkene er eksternalisering, som vi skal snakke om i dag.

Folk kommer til terapi med alle typer problemer de ikke har kunnet løse på egen hånd. Disse problemene er ofte interne. Det betyr at de ikke har blitt fullt konstruert og tenkt ut. Ofte er symptomene det som får folk til å gå i terapi: angst, mangel på motivasjon, tristhet, stress, relasjonsproblemer, familieproblemer etc.

Eksternalisering er et verktøy psykologer bruker for å hjelpe sine pasienter til å finne ut av sine problemer. Det tillater oss å observere våre problemer eller symptomer fra utsiden og finne mening eller løsninger raskt og effektivt.

Eksternalisering.

Symptomer definerer ikke folk

Folk som går til terapi er vanligvis svært knyttet til deres overbevisninger, problemer og symptomer. Faktisk kan de se disse tingene som en del av seg selv, og de er ikke klar over andre perspektiver.

For eksempel kan det være vanskelig for en person å skille seg fra sin angst, depresjon eller dårlige selvfølelse. Det er vanskelig for dem å ikke inkludere det i hvordan de snakker om sin personlighet.

I terapi kan en person uttrykke ting de vanligvis ikke forteller folk om, inkludert ting som gjør vondt eller ting de ikke liker ved seg selv. Forsvarsmekanismer kan komme opp her og hindre fremgang.

Opprinnelsen til eksternalisering kan spores tilbake til systemisk terapi. En av de første til å foreslå denne tilnærmingen var en systemisk terapeut, Michael White, som gjorde denne teknikken til den sentrale akse av hans terapeutiske tilnærming.

«Vi mislykkes oftere fordi vi løser feil problem enn fordi vi får feil løsning på riktig problem.»

– Russell L. Ackoff –

Hvordan eksternalisering fungerer

Vi er ofte så fordypet i våre problemer at vi ikke kan se noen løsning. Eksternalisering betyr å eksponere noe som en person antar bare er på innsiden. Det kan gjøres ved å tegne, for eksempel. Tanken er å observere problemet eksternt.

La oss tenke på en person som har mye angst. De har internalisert den til et punkt der de nå definerer seg som en engstelig person. Det er smertefullt for dem, så vel som mentalt, emosjonelt og fysisk utmattende. Men eksternalisering av symptomene kan bidra til å lindre den lidelsen.

Du velger hvilket element som skal eksternaliseres (symptomer, emosjoner, problemer) og navnsette det. Deretter oppretter du avstand mellom personen og hva de eksternaliserer. Til slutt hjelper du personen til å se deres problem fra et annet synspunkt.

Journalføring.

Fordelene med å endre perspektiv

Fordelene ved eksternalisering er:

  • Emosjonell balanse: personen kan kjenne en følelse av lettelse og fred ved å si sine problemer høyt. Når de er følelsesmessige stabile, blir det lettere å observere problemet fra et annet perspektiv.
  • Større selvkontroll når man håndterer symptomer og problemer. Når en person har internalisert symptomet eller problemet, kan de føle at de ikke har kontroll over hva som skjer med dem. Å ta et annet perspektiv forbedrer deres evne til å håndtere sine problemer.
  • Nye ressurser for å løse det gjeldene problemet. Problemløsing er ikke alltid lett. Eksternalisering gjør det mulig for en person å finne nye ressurser for å blokkere situasjonen. Nye verktøy fører til nye løsninger.
  • Økt ansvar for problemer. Hvis personen føler seg overveldet av sine vanskeligheter, vil de trolig miste kontroll over situasjonen. Eksternalisering tillater dem å ta ansvar for hva de kan endre.
  • Endre og stille spørsmål ved overbevisninger. Forhåndsdefinerte ideer kan hindre mer enn de hjelper. Denne teknikken åpner en person opp for å skape nye måter å tenke på.
  • Sette avstand mellom problemet og personen. Eksternalisering gjør det lettere for personen å utvide eller endre sitt perspektiv. Deretter kan de separere seg fra identiteten de ga seg selv. For eksempel, i stedet for å tenke «Jeg er gretten, jeg er alltid sint», de kan tenke, «Jeg blir sint, men ikke alltid.»
Perspektiv.

Hvordan kan du komme deg unna fra dine problemer?

Med denne teknikken eksternaliserer vi ikke bare problemer eller symptomer, men lærer også mye om våre egne kvaliteter, ressurser og styrker. Dette gjør det mulig for en person å se sitt problem fra et konstruktivt perspektiv og ikke bli så overveldet. Det er som å ta på seg nye briller.

Eksternalisering gir i utgangspunktet et nytt perspektiv og mening til et problem. Et nytt perspektiv og mening åpner da døren for nye løsninger og endringer.