Sorg og COVID-19: smerten av forsinkede avskjeder

I denne artikkelen vil vi snakke om hvordan vi kan håndtere tap i denne vanskelige tiden, tatt i betraktning at vi ikke har mange av de vanlige ressursene på grunn av koronavirustiltakene. Fortsett å lese for å finne ut mer om forholdet mellom sorg og COVID-19.
 

Noen ganger når vi rett og slett grensene våre og er ikke i stand til å holde ut lenger. Vi føler oss overveldet, sinte, hjelpeløse, frustrerte og fulle av smerte. Ofte fører våre personlige kriser til situasjoner som dette. Heldigvis er de situasjoner som vi, som mennesker, kan overvinne. I dag skal vi snakke om forholdet mellom sorg og COVID-19.

Det er ikke enkelt å godta de endringene som den verdensomspennende krisen har medbragt. De fleste av oss opplever faktisk sorg på én eller annen måte.

For å hjelpe deg, skal vi ta en nærmere titt på flere psykologiske teorier om sorg, samt forskning om koronaviruset. Mange av dem er så nye at de har blitt implementert direkte for å håndtere situasjonen.

Først og fremst, la oss ta en titt på definisjonen av sorg. I boken sin Pérdida, Pena, Duelo: Vivencias, Investigación y Asistencia (På engelsk: Loss, Grief, Mourning: Experiences, Research, and Support) fra 2013, foreslo Jorge L. Tizón at sorg er «en rekke fenomener som blir satt i bevegelse etter tapet». Videre sier han at disse fenomenene «ikke bare er psykologiske, men også psykososiale, sosiale, fysiske, antropologiske og selv økonomiske».

 

Med koronaviruspandemien har det imidlertid skjedd en rekke endringer i flere land rundt om i verden. Disse endringene har ført til tap på ulike nivåer, og sorg er en direkte konsekvens av det.

«Når vi ikke lenger er i stand til å endre situasjonen – blir vi utfordret til å endre oss selv.»

-Viktor E. Frankl-

Manifestasjoner: ulike typer sorg og COVID-19

Når vi snakker om sorg, refererer vi alltid til de som vanligvis kalles sørgende. Det er vanlig at sørgende opplever følgende sensasjoner:

  • Psykologiske. Eksempler på dette er spenning i magen, tetthet i brystet og halsen, hyperfølsomhet mot lyder, en følelse av depersonalisering, kortpustethet, hodepine, tørr munn, og hjertebank.
  • Atferdsmessige. Søvnforstyrrelser, sosial isolering, gråting, sørging, stønning og distraksjon.
  • Emosjonelle. Sinne, skyld, angst, tilknytning og fravær av følelser.
  • Kognitive. Problemer knyttet til hukommelse, oppmerksomhet og konsentrasjon, repetitive og illusoriske tanker, blant andre.

Disse er noen av manifestasjonene som vanligvis dukker opp, men alle vil ha hvert sitt unike tilfelle. Så, hvilke typer sorg har dukket opp i løpet av koronaviruskrisen?

Kvinne opplever følelse av tristhet

Typer sorg

 

Avhengig av typen tap, finnes det mange forskjellige typer sorg. Her er de vanligste:

  • Forutsett. Dette er en prosess av forlenget sorg, som inntreffer før tapet faktisk har skjedd. Det dukker vanligvis opp når noen har fått en diagnose og det ikke finnes en kur.
  • Kronisk. Denne typen kalles også patologisk eller komplisert sorg. Dette er uløst sorg som dukker opp når den etterlatte ikke er i stand til å slutte å oppleve prosessene og erfaringene knyttet til opplevelsen av tap.
  • Forvrengt. Her har man en uforholdsmessig reaksjon på situasjonen.
  • Fraværende. Dette er når en person nekter for at tapet har skjedd. Det anses også som et av sorgstadiene.
  • Uautorisert. Når de rundt den etterlatte ikke godtar sorgen, men i stedet oppmuntrer dem til å holde inne de manifestasjonene som personen kan ha lyst til å uttrykke.
  • Hemmet. Når en person ikke uttrykker følelsene sine og unngår smerten ved tap.

I tillegg til dette, finnes det også andre typer sorg, avhengig av typen tap. Eksempler på dette er relasjonell sorg, som er knyttet til tap som død og separasjon, eller materiell sorg, som er knyttet til gjenstander og eiendeler.

 

Videre, ifølge andre klassifikasjoner, kan vi si at sorg oppstår etter familierelaterte og sosiale faktorer, som tap av autonomi eller funksjonalitet, sosial isolering, mangel på økonomiske ressurser, og fravær av tilstrekkelig støtte.

Sorg og COVID-19

Når det gjelder sorg og koronaviruset, for eksempel, publiserte Cara L Wallace og kollegene hennes en artikkel i Journal of Pain and Symptom Management, hvor de foreslår at tiltak som sosial distansering, begrensede besøk på helsestasjoner og virkningen av spredningen av viruset kompliserer sorgprosessen.

Vi må huske alle endringene i dynamikken som medfølger sorgen som vi alle var vant til. Et eksempel er begravelsesritualer. I mange tilfeller kan de ikke gjennomføres med grupper av mennesker og heller ikke rett etter tapet.

En trist kvinne

Hvordan kan vi håndtere situasjonen?

Når vi sørger, går vi gjennom forskjellige stadier, og sorg knyttet til COVID-19 er intet unntak.

Ifølge sorgeksperten Elisabeth Kübler Ross, er stadiene følgende:

  • Fornektelse, der vi utsetter smertene.
  • Sinne, der ergrelse dukker opp i møte med frustrasjon.
  • Forhandling, der former for og forsøk på kontroll dukker opp.
  • Depresjon, karakterisert av en dyp følelse av tomhet.
  • Til slutt har vi aksept, der resignasjon og forståelse forekommer.
 

For å nå det siste stadiet, må du:

  • Uttrykke følelsene dine for å frigjøre spenninger og få kontakt med din følelsesmessige verden.
  • Gi slipp. Det er viktig å gi slipp på situasjonen, selv om det er smertefullt. Du må gjøre dette for å kunne gå videre. Selvsagt betyr ikke dette å glemme den personen du var glad i eller de tidene dere tilbragte sammen.
  • Be om hjelp. I møte med koronaviruskrisen, har det dukket opp mange hjelpekanaler gjennom både telefonen og videosamtaler. Husk at det finnes eksperter innen sorgrådgivning, som for eksempel psykologer, og mange av dem er også profesjonelle i teleterapi.
  • Bruk ressursene du faktisk har. Still seg selv følgende spørsmål: «hva kan jeg gjøre med det jeg allerede har?». Ikke la noen områder forbli urørt.
  • Egenomsorg. Ikke glem den sosiale helsa di. Husk at fysisk avstand ikke nødvendigvis betyr sosial isolering. Du må heller ikke glemme den fysiske helsa di. Vær oppmerksom på kostholdet ditt, fysisk trening og søvn. Omfavn psyken din og ta deg tid til å gjøre noe du liker, bruk tid på å reflektere, og prøv å frigjøre spenning.
 

Avslapningsteknikker

Noen studier, som den utført av Cyrus SH Ho, Cornelia Yi Chee, og Roger CM Hoer en forkjemper for psykoutdanning og nettbasert psykologisk intervensjon. Alternativt kan du praktisere mindfulness, fokusere på avslapningsteknikker, kontrollere stress, og praktisere meditasjon som lar deg slappe av.

Kort sagt, er sorg og COVID-19 en svært spesiell prosess på grunn av omstendighetene det oppstår i. I situasjonen vi går gjennom akkurat nå, er det mer sannsynlig at det vil være mer komplisert å håndtere sorg fordi noen av våre mektigste ressurser har blitt kapret av selve situasjonen.

Her snakker vi om viktigheten av kontakt hud til hud og ansikt til ansikt. Det er derfor det er viktig at vi bruker ressursene vi faktisk har til rådighet, spesielt de som vi har fått gjennom mange år med fremskritt innen teknologi.