Slik kan du gi psykisk hjelp til eldre i løpet av pandemien

De eldre trenger oss. I tillegg til å beskytte dem mot pandemien, er det viktig å ta hensyn til deres psykiske velvære. I denne forbindelse kan vi alle bruke flere psykologiske strategier for å forbedre humøret og motivasjonen deres.
 

Eldre er den mest utsatte befolkningsgruppen i koronaviruskrisen. Å lære å gi psykisk hjelp til eldre under pandemien er ikke bare en nødvendighet, men en prioritering. Som vi alle vet, må mange av dem takle denne situasjonen fra ensomheten i sine egne hjem, noe som betyr at de også er den gruppen som er mest utsatt mentalt sett.

Vi savner de eldre og lider for dem. Når vi først klarer å sette en stopper for sykdommen, vil vi gjøre mange forpliktelser, og en av dem vil utvilsomt være å omformulere omsorgen ved helsestasjoner, både for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Ethvert samfunn som anser seg selv som «utviklet», må beskytte og ta vare på menneskene de skylder så mye til. Uansett om de er på sykehjem eller hjemme hos seg selv, trenger eldre at vi setter i gang strategier umiddelbart, og ikke bare av den typen som beskytter dem mot viruset. Deres psykiske velvære er også en prioritet.

En eldre mann

Hvordan kan du gi psykisk hjelp til eldre?

Mennesker som er 65 år eller eldre regnes som pensjonister, selv om det er mye uenighet rundt dette. Hvorfor? Fordi vi alle vet at denne generasjonen av 60-åringer er mer aktiv og full av liv enn noen gang. Her snakker vi om besteforeldre som alltid passer på barnebarna, som reiser regelmessig, drar på fester og fortsetter å lære og sette seg mål for fremtiden.

 

Eldre er en av de største befolkningsgruppene i samfunnet. Som du vet, lever vi i et aldrende samfunn, og eldre har svært ulike behov.

Noen av dem er svært aktive pensjonister, mens andre er avhengige og trenger kontinuerlig pleie. Noen av dem bor alene, andre med partnerne sine, og andre med større familier. Det som er sant for alle av dem, er imidlertid at de plutselig befinner seg i en situasjon der de er de mest utsatte. Nettopp på grunn av dette, er isoleringstiltakene de må ta strengere. De har vært uten direkte kontakt med barna og barnebarna i lang tid nå. Effektene av denne situasjonen kan være svært alvorlige.

Sosiale nettverk for å gi psykisk hjelp til eldre

Samfunnet kan rett og slett ikke forsømme de eldre. Vi må derfor ta hånd om behovene de har.

Naboer er ofte det nærmeste kontaktpunktet for eldre mennesker, spesielt dersom de bor alene eller familiene deres bor langt unna. Dermed kan det være en del av hverdagen vår å finne ut om de har det bra eller om de trenger noe.

Teknologi er deres største allierte

 

I situasjonen vi går gjennom akkurat nå, er teknologi broen som lar oss holde kontakten med hverandre. For vår eldre befolkning er de åpne vinduer som de kan snakke med barna og barnebarna sine gjennom, samt vennene sine.

Ofte vil det det enkle faktum å vite at de har en videosamtale den dagen, virkelig gjøre hele dagen deres verdt det. Det tvinger dem til å kle på seg, tenke på hva de skal si, huske historier fra livet sitt og gjøre seg klar til å fortelle dem.

Et eldre par i en videosamtale: gi psykisk hjelp til eldre

Psykiske aktiviteter for å holde hjernen aktiv

Alle bør sette av litt tid til fordelaktige aktiviteter som også er underholdende. Foreldrene og besteforeldrene våre liker ofte å drive med kryssord, Sudoku, strikking, maling og baking, blant andre aktiviteter.

Det er viktig at de også vet om de mange ressursene som er tilgjengelige på mobiltelefonene og datamaskinene deres, som kan hjelpe dem med å trene hjernen. Disse nettbaserte spillene er alltid gunstige.

Fysisk trening

For å gi eldre psykisk hjelp i løpet av pandemien, er det også lurt å råde dem til å få litt moderat mosjon. De bør imidlertid alltid være klar over begrensningene sine og ikke ta noen risiko.

 

Mange av våre mødre, fedre og besteforeldre er vant til å gå turer. I løpet av COVID-19-krisen kan dette ha blitt redusert noe, avhengig av landet de bor i. Hvis de ikke kan gå turer eller ikke får lov til å dra ut, bør de finne andre måter å holde seg aktive på.

Et eksempel kan være å ta trappene i stedet for heisen opp til leiligheten sin. De kan også gjøre milde uttøyingsøvelser eller yoga som er tilpasset alderen og den fysiske tilstanden deres.

Råd for å kontrollere tiden og forbedre hukommelsen

Et av de vanligste problemene som mange eldre lider av, er mental forvirring og desorientering. Nettopp på grunn av dette er det bra for dem å utføre oppgaver som holder dem fokusert på her og nå, samt koblet til identiteten og det personlige livet deres.

Ideelt sett bør de følge daglige rutiner. Å ha en dagbok hvor de skriver ned hvilken dag det er, hva de gjorde i går og hva de planlegger å gjøre dagen etter er også lurt. En annen aktivitet som er svært positiv, er å bla i et fotoalbum.

Dagbok

Gi psykisk hjelp til eldre ved å ha videosamtaler med dem sent på kvelden

Eldre føler seg ofte motløse og triste når solen går ned. Denne tiden av døgnet er spesielt vanskelig for de som lider av demens. Faktisk er det såkalte «sundowning syndrome» en svært vanlig psykisk tilstand blant eldre mennesker. Denne tilstanden er karakterisert av forandringer i kroppens biologiske klokke og melatoninunderskudd.

Nettopp på grunn av dette er det best å ringe dem på dette tidspunktet på dagen. Spør dem hvordan dagen deres var, hva de spiste og hvordan de har det. Etter å ha sørget for at de har det bra, kan du lede samtalen mot følgende emner:

  • Minn dem om positive øyeblikk fra fortiden for å stimulere hukommelsen.
  • Foreslå ting du har lyst til å gjøre sammen med dem når alt er over, da dette vil hjelpe dem med å holde håpet oppe.
  • Reduser og rasjonaliser frykten deres. Mange eldre blir mer redde når de ser nyhetene. Du bør derfor prøve å roe dem ned og forsikre dem om at alt er i orden.
 

For å konkludere, finnes det flere måter vi kan gi psykisk hjelp til eldre på i løpet av pandemien. Du kan være naboen som handler dagligvarer, barnebarnet som sender dem kjærlige og morsomme meldinger, eller barnet som forsikrer dem om at dere snart vil være i stand til å gi hverandre klemmer igjen.