Råd for å håndtere negative tanker under COVID-19-krisen

Det å oppleve frykt og usikkerhet under COVID-19-pandemien er helt normalt. Du må imidlertid holde de negative tankene dine i sjakk. Det er kun på denne måten at du kan sørge for at sinnet ditt alltid er din beste allierte i vanskelige tider.
 

Det er helt normalt å ha negative tanker under COVID-19-krisen. Faktisk kan det være greit å vite at de fleste over hele verden opplever de samme følelsene, frykten og usikkerheten akkurat nå. Dette kan hjelpe deg med å føle deg litt mindre alene og mer tilkoblet til andre. Du må imidlertid kontrollere din mentale tilstand for å ikke falle inn i en tilstand av fortvilelse. Lær hvordan du kan håndtere negative tanker i dagens artikkel!

Som vi har påpekt på nettstedet vårt før, handler den nåværende koronaviruskrisen om mer enn å bare ta vare på den fysiske helsa di. Under disse omstendighetene er det også viktig å ta vare på det psykiske velværet ditt.

Faktorer som hjemmeisolering, atskillelse fra noen man er glade i og følelsen av at man ikke vet hva som kommer til å skje i fremtiden, kan ha stor påvirkning på den indre balansen din.

Følelsene dine kommer til å sette deg på prøve. I en så uforutsigbar sammenheng, trenger du ressurser. Det er sant at du har rett til å la deg selv dra til det midlertidige tilfluktsstedet av tristhet fra tid til annen. Du må imidlertid være i stand til å opprettholde kontrollen over det du faktisk kan kontrollere: atferden din og tankene dine.

 

Det faktisk noe som sprer seg mye raskere enn selve koronaviruset: panikk. Du kan ikke bukke under for frykt, fordi da vil du ikke være til nytte for verken deg selv eller andre. I løpet av denne tiden er det på tide å aktivere ressurser som du ikke visste at du hadde, og å lære å håndtere negative tanker.

En mann tenker

Råd for å håndtere negative tanker under COVID-19-krisen

Organisasjoner som Verdens helseorganisasjon (WHO) og American Psychological Association (APA) insisterer riktignok på at vi tar ulike forebyggende tiltak. De råder folk til å vaske hendene ofte, holde seg hjemme, opprettholde sosial avstand fra andre og å kun dra hjemmefra dersom det er helt nødvendig.

Disse tiltakene reduserer risikoen for infeksjon, men samtidig gjør de mennesker til kapsler av angst som kan eksplodere når som helst.

Koronaviruspandemien har vært til stede siden slutten av 2019, og den beveger seg raskt fremover. Den forårsaker imidlertid ikke bare infeksjon (hvor de fleste opplever kun milde symptomer). Den forstyrrer også liv, prosjekter, arbeidssteder, studier og kortsiktige mål.

Akkurat nå, er det som om vi er figurer som er fanget inn i en krystallkule, og dette kan virkelig ha sin pris på tankene våre. La oss ta en titt på hvordan nettopp du kan takle negative tanker under COVID-19-pandemien.

 

Jeg kommer til å bli smittet og alt kommer til å gå galt … Jeg kommer til å miste noen jeg er glad i

Frykt for smitte eller død er de vanligste tankene i denne sammenhengen. Det er helt vanlig at denne frykten går gjennom tankene dine på et eller annet tidspunkt. Videre, dersom dette skjer, har den et formål: å beskytte deg og dine kjære.

Det du imidlertid ikke bør tillate, er at disse tankene hele tiden surrer rundt i hodet ditt. Dette vil bare lamme deg og fôre panikken enda mer. Så, hva kan du gjøre under disse omstendighetene?

  • Det er nødvendig at man tar en realistisk tilnærming til det hele. Ja, det er fare for smitte, men dersom du tar de nødvendige tiltakene, reduseres risikoen kraftig.
  • Det er også sant at det er en mulighet for at noen vi er glade i kommer til å gå bort, men du må se på statistikken. Risikoen for dette ligger på mellom 3 og 5 %, eller sannsynligvis mye mindre, da det sannsynligvis er flere mennesker som er smittet enn det tallene viser. Det rammer spesielt eldre og andre utsatte mennesker blant oss, og det er de vi virkelig bør beskytte.
  • Hver gang disse negative tankene invaderer deg, må du rasjonalisere dem og deretter visualisere deg en skuff der du kan legge de mest negative og lite nyttige tankene dine. Etterpå må du låse skuffen!
En mann ser ut av vinudet

Dette marerittet vil aldri ta slutt – jeg klarer ikke å holde ut med denne situasjonen!

I psykologi kalles denne typen resonnementer «affektiv prognose». Vi gjør dette når vi forestiller oss hvordan vi kommer til å føle oss i morgen, dagen etter, eller om en måned. Det er vanlig at folk lar seg bli revet med av de mest negative følelsene, som panikk og angst. Langt fra å håndtere dem, kan det faktisk være at vi gir dem all makten over oss.

Du bør vite at dette også er en av de mest tilbakevendende negative tankene under COVID-19-krisen. Folk begynner å tro at denne hjemmeisoleringen vil vare evig og at vi aldri kommer til å overvinne viruset. Det er imidlertid noe du bør være klar over: sjansen for at du klarer å håndtere denne krisen, avhenger av at du har et godt grep rundt tankene dine.

En måte å oppnå dette på er ved å regulere den følelsesmessige verden din. Avslapping, meditasjon, aktiviteter som får deg til å tenke på andre ting, og å snakke med dem du er glade i har vist seg å være nyttig.

 

Når du føler det på denne måten, kan du spørre deg selv det følgende spørsmålet: hvor mange ganger har jeg hatt følelsen av at en forferdelig situasjon aldri ville ende, og til slutt gjorde den nettopp det? Ta det med ro, alt dette vil gå over!

Jeg kommer til å miste jobben min og verden slik vi kjenner den kommer til å endre seg

Du kan ha mange negative tanker under COVID-19-krisen. Du kan for eksempel være bekymret for at du kan miste jobben din eller at verden slik du kjenner den kommer til å endre seg.

I disse tilfellene er det noe som er helt klart: dette er ikke irrasjonell frykt. Det ville være naivt å overbevise deg om at når vi først har fått viruset under kontroll, vil ting gå tilbake til akkurat slik de var før.

Det er svært sannsynlig at mange mister jobben. Så, hvordan kan du takle denne frykten?

  • Ved å prioritere og fokusere på behovene vi har i dette øyeblikket. Akkurat nå er det viktigste at vi tar vare på oss selv, holder oss trygge, beskytter oss og flater ut smittekurven. Nå må dette være alles prioritering, og det er også det enste som det er opp til oss å gjøre.
  • Du vet ikke hva som kommer til å skje i morgen, det er sant. Uansett hva som skjer, kan du imidlertid bestemme deg for å møte morgendagen på en rolig måte. Når den kommer, kan du handle deretter. Du bør alltid fokusere på å gjøre én ting om gangen, steg for steg, dag for dag.
 

Negative tanker under COVID-19-krisen: Konklusjon

For å konkludere, kommer denne pandemien til å ende. Dette er et faktum. Menneskeheten har allerede vært gjennom lignende scenarier, og i disse dager har vi flere midler og ressurser, samt bedre eksperter og leger enn noen gang før. Rasen vår er fantastisk når vi alle kommer sammen, og det er det som skjer akkurat nå.

Det er helt normalt å være redd, men du må kontrollere frykten. Bruk følelsene dine til din egen fordel og husk hva som er prioriteringene dine: fysisk helse og psykisk velvære.