Hvordan kan du styrke immunforsvaret ditt?

· april 27, 2018

Å være immun mot noe betyr å være beskyttet mot det. Og det er hensikten med immunsystemet. Det er kroppens naturlige forsvar mot infeksjoner. Det er derfor kroppens kapasitet til å møte infeksjoner synker dersom immunforsvaret er svakt. Du blir mer sårbar overfor enkelte sykdommer. Nedenfor gir vi deg noen tips for å styrke immunforsvaret ditt naturlig.

Hvordan virker immunsystemet?

De viktigste cellene i immunsystemet kalles leukocytter eller hvite blodlegemer. Når organismen oppdager en trussel, blir disse cellene mobilisert og reiser rundt med blodstrømmen til de finner problemet. Oppgaven deres er å reparere vevet som har blitt skadet, fungere som en barriere som stanser infeksjonen og produsere algogene stoffer som frambringer smerte.

Betennelse er immunsystemets måte å håndtere infeksjoner på, enten de er forårsaket av bakterier, sopp, virus, protozoer eller prioner. Immunsystemet ditt oppdager de partiklene som er skadelige for helsen din. Deretter, som svar på invasjonen, reagerer det med å angripe og skade dem. Hevelsen går ikke ned før trusselen har forsvunnet.

Hvit blodcelle sammen med røde blodlegemer

Når immunsystemet ikke fungerer skikkelig…

Når immunsystemet ikke fungerer skikkelig, har det mange negative følger for kroppen. Immunsvikt er en av dem – systemet er «ute av drift».
Immunsvikt gjør at den naturlige beskyttelsen og forsvarsmekanismen er mindre aktiv enn normalt.

Andre negative konsekvenser er veksten av enkelte autoimmune sykdommer, som får systemet til feilaktig å angripe sunne celler i kroppen. Organismen klarer ikke lenger å skille mellom sitt eget vev og infeksjonsframkallende stoffer. Og, ettersom systemet er forvirret, blir friske deler av kroppen betente. Det finnes mer enn 80 autoimmune sykdommer. Selv om årsaken til dem i mange tilfeller er ukjent, antas det at de har en sterk arvelighet. De er også mer vanlige hos kvinner.

Tips for å styrke immunforsvaret ditt

Selv om det er indre faktorer som forstyrrer kroppens vanlige funksjoner, er det andre eksterne faktorer som du kan kontrollere bedre. Derfor kan du gripe inn og modifisere disse eksterne faktorene for å styrke immunforsvaret ditt.
Hva er disse faktorene?

Et velbalansert kosthold

Dette er hovedfaktoren for å styrke immunsystemet ditt. Kostholdet ditt må være godt balansert. Det betyr at det må være basert på at du skal få i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger i riktig mengde.

Et velbalansert kosthold inkluderer umettet fett (nøtter, laks, tunfisk, olivenolje), melkeprodukter, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler og minst 5 porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. I tillegg finnes det andre næringsstoffer som kan supplere kostholdet ditt og hjelpe til med å styrke immunforsvaret:

  • Vitamin E – som finnes i hvetekimolje, solsikker, safrantistel, mais og soyabønner. Du finner det også i mandler, peanøtter og hasselnøtter, eller i grønne bladgrønnsaker som spinat.
  • Vitamin C – er vanlig i grønsaker som kål og brokkoli, i tillegg til i frukter som appelsin, grapefrukt, guava og sitroner.
  • Vitamin A – finnes i melk, smør, og cheddarost. Det finnes også i grønnsaker, som gulrøtter og kål.
  • Jern – finnes i magert rødt kjøtt, som kalv eller storfekjøtt, skalldyr, lever og egg.
  • Sink og selen – finnes i rikelige mengder i biff, kalkun og kylling, i tillegg til i reker, hummer og de fleste typer fisk. Disse mineralene finnes i nesten alle typer mat som mennesker spiser på jevnlig basis.
Smilende kvinne holder salatbolle

Unngå infeksjoner

I mange tilfeller står det dårlig til med personlig hygiene og mathygiene. I løpet av dagen plasserer vi hendene våre på mange ulike steder: dørhåndtak, toaletter, datatastaturer… På grunn av dette kan alle mulige virus og bakterier som er i omgivelsene havne i kroppen vår. Derfor må du vaske hendene grundig før du putter noe i munnen. Selv om det kan virke opplagt, er det viktig, og en veldig god måte å forhindre infeksjoner på.

På samme måte, selv om matvarer går gjennom en kjede for å sikre at de er trygge, er det høyst anbefalt å vaske frukt og grønnsaker nøye før du spiser dem. Det er vanligvis nok å bruke vann og eddik. Av samme årsak er det viktig å holde maten kald hele tiden når du handler kjøtt og fisk.

Hold deg aktiv

Fysisk trening i 30 minutter minst 3 ganger i uka er en annen vane som kan holde deg frisk. Denne faste treningsrutinen holder musklene dine aktive. Det hjelper også cellene i kroppen din til å få nok oksygen slik at de kan utøve sine funksjoner bedre.

Det er avgjørende at aktiviteten du velger å utføre innebærer å bruke nesten alle muskelgruppene i kroppen din. For eksempel svømming, tennis, sykling, løping eller gange. Alle disse aktivitetene trener koordinasjon, fleksibilitet og komplett bevegelse av kroppen.

Men vær forsiktig! For på samme måte som en stillesittende livsstil skader blodsirkulasjonen og øker risikoen for hjerte og karsykdommer, kan for mye trening øke sårbarheten til immunsystemet ditt. Hvis du overstiger grensene til kroppen din, skader du forsvarsmekanismen din fordi du trener for ekstremt og utmattende. Det er viktig å justere intensiteten til treningen og vite hvor langt du kan gå før det blir for mye.

Meditasjon og avspenning

I mange tilfeller kan stress, angst eller depresjoner bidra til å redusere motstandskraften din. Dersom de dukker opp jevnlig, vil de, i tillegg til å forstyrre sinnet ditt, forringe og svekke forsvaret ditt og øke risikoen for sykdommer. En god metode for å unngå dette og styrke immunforsvaret ditt, er å trene yoga, tai-chi, mindfulness eller meditasjon. De er alle avspenningsteknikker som lar deg forbedre pusten din. Som en konsekvens av det, vil balansen mellom sinnet ditt og kroppen din også forbedres.

Kvinne som mediterer

Du blir hele tiden eksponert for skadelige stoffer: tobakksrøyk, miljøforurensing, støv, aerosoler… Det å styrke immunsystemet ditt er derfor den beste metoden for å hindre skade på kroppen din. Dersom du benytter deg av disse enkle retningslinjene, vil immunsystemet ditt bli styrket og kroppen din vil sette pris på det.