Hjemmeisolering på små områder: et liv mellom fire vegger

Ikke alle av oss har en balkong, hage eller treningsutstyr hjemme. En god del av befolkningen må faktisk tilbringe hjemmeisoleringen på små områder. Hvis dette er ditt tilfelle, bør du ikke gå glipp av disse tipsene.
 

I disse dager er det en usynlig virkelighet som mange ikke engang har tenkt på – de menneskene som er isolert i små områder. På disse stedene går tiden ofte mye langsommere. Vi kan for eksempel ikke glemme de som bor i bare ett rom, studenter eller dem som deler den samme plassen med andre.

Én ting er klart: den nåværende pandemien er en formidabel equalizer når det gjelder sykdommen i seg selv og dens psykiske effekter. Ingen av oss er immune mot COVID-19, og mange opplever angst og usikkerhet rundt situasjonen og hvordan verden kommer til å endre seg i fremtiden.

Alle opplever den imidlertid fra sine egne individuelle sosiale omstendigheter. Alle ser på at verden går forbi fra vinduene sine. Noen av dem er små og tilhører bittesmå rom midt i byene våre. Andre hus som er i trange gater får knapt et glimt av solen.

I sterk kontrast, kan andre åpne vinduene og til og med spise frokost på balkongen. Andre kan hvile og koble fra i hagen sin. I noen land rundt om i verden, som her i Norge, har folk til og med lov til å dra ut for å trene hver dag.

 

Som forventet, vil isoleringen påvirke en familie som bor i en liten leilighet svært annerledes enn de som får lov til å dra ut eller som i det minste kan sitte i hagen sin.

Bord og stoler på små områder

Hjemmeisolering på små områder

Hjemmeisolering på små områder har åpenbart ikke den samme effekten når det gjelder én enkelt person. Mange familier består imidlertid av to foreldre, barna deres og til og med kjæledyrene deres.

Hvis livet under disse forholdene allerede var komplisert før isoleringen, vil det være enda verre nå. Tross alt tilbragte de fleste sannsynligvis mange timer hjemmefra hver dag på grunn av livets rutiner.

Her snakker vi om jobb, handleturer, skole og fritid som kompenserer tiden vi tilbringer hjemme mellom de fire veggene. Det at man kan glede seg over et sosialt liv sikrer at alt vanligvis går bra hjemme.

Hjemmeisolering på et lite område er noe som kan ha en større psykisk effekt på unge mennesker som deler en leilighet. Livet innenfor de fire veggene kan tappe oss fullstendig, psykisk sett. Videre kan samlivsproblemer gjøre ting verre.

Så, etter å ha sett på disse potensielt problematiske situasjonene, hvilke strategier kan du implementere for å håndtere dem på en bedre måte? La oss ta en titt …

 

Små områder, forskjellige aktiviteter

Du må ta et viktig aspekt med i beregningen i tilfelle du må tilbringe isoleringen på et lite sted. Du må dele opp områdene du har så mye som mulig og ikke gjøre alle oppgavene dine på samme sted. Hva mener vi med dette? Her er noen eksempler:

  • Du bør ikke spise måltidene dine på sofaen, i senga eller der du ser TV eller hviler. I stedet bør du spise måltidene dine ved et bord.
  • Hvis du må jobbe hjemmefraikke gjør det på samme sted som du spiser.
  • Dersom det er mulig, bør du flytte bordet til et annet område av leiligheten eller rommet (ideelt sett ved et vindu).

Målet her er å distrahere tankene dine litt. Hvis du alltid spiser, jobber og ser på TV på samme sted, vil du føle deg mer under press, utmattet og frustrert.

Man bør ivareta øyeblikkene med privatliv, selv på små områder

Alle trenger litt alenetid. Derfor, når det er mulig, bør du ta litt tid unna de andre i husstanden din og enten gå til rommet ditt eller balkongen for å lese, lytte til musikk eller trene, blant andre aktiviteter.

En man og en katt

Rutiner: forbedre livskvaliteten din ved å organisere tiden din

Du er kanskje ikke klar over at det å regulere tiden, oppgavene, fritiden, jobben og treningen din er svært positivt for den psykiske helsa di. Likevel krever isolering i små områder også en svært viktig strategi: rutiner.

Det spiller ingen rolle om du naturlig er en mer aktiv eller passiv person, eller om din greie er å rengjøre eller gjøre yoga, lese eller tegne. Det er svært fordelaktig å gjøre forskjellige aktiviteter gjennom dagen.

Solen og D-vitamin

Et av de største problemene som kan oppstå under isolering på små områder, er mangelen på sollys. Studier som denne som ble utført ved University of California, Berkeley, av legene William Grant og Henry Lahore, fremhever at mangel på D-vitamin kan øke risikoen for infeksjon.

Det er farlig å ha et svekket immunforsvar. Nettopp på grunn av dette, bør du prøve å få litt sol på kroppen i 15 til 30 minutter om dagen. Dra nytte av balkongen, vinduene eller hagen din hvis du har tilgang til noen av dem. På denne måten kan du øke D-vitaminnivåene dine.

Et koselig hjørne ved et vindu

Kreativitet: små områder fulle av magi

Små områder har mye potensiale. Kanskje du kan bruke denne tiden hjemme til å gjøre små endringer i livet, vanene eller rutinen din.

Målet er å finne måter å gjøre leiligheten eller rommet ditt litt lysere på. Med litt oppfinnsomhet, lyst og kreativitet kan du også skape originale og attraktive områder hjemme hos deg.

Noen ganger kan noe så enkelt som å bruke et laken for å lage en indisk tipi være moro for barna. Husk at den individuelle sjarmen til et hus, en leilighet eller et bestemt område, uansett hvor lite det er, skapes av dem som bor der.

Målet er å ta vare på følelsene, motivasjonen, helsa og drømmene dine for å gjøre disse dagene litt mer utholdelige.