Brakkesyke – frykt for å gå ut etter hjemmeisoleringen

Mange opplever frykt og kvalme når det er på tide å begynne å gå ut igjen etter å ha isolert seg hjemme. Faktisk er det noen som foretrekker å fortsette å holde seg hjemme. Dette psykologiske fenomenet er kjent som brakkesyke. I denne artikkelen skal vi forklare det nærmere og ta en titt på hvordan man kan håndtere det.
 

Frykt for å gå ut blant folk igjen. Angst for å gjenoppta forpliktelsene våre. Følelsen av at vi har alt vi trenger hjemme, at det ikke har noe å si om hjemmeisoleringen varer noen uker til. Denne typen psykiske virkelighet definerer det som kalles «brakkesyke» i psykologien. Merkelig nok påvirker det mange mennesker.

Du kan bli overrasket over det vi skal fortelle deg. Hvem ønsker vel ikke å ha kontakt med omverdenen igjen, med de summende gatene, sollyset og lindringen som landsbyene og byene våre vil gi oss?

Bevis sier faktisk at hundrevis av menn og kvinner enten allerede har eller vil føle seg engstelige over å måtte dra ut av det trygge hjemmet sitt og tilbringe tid i omverdenen igjen.

Først og fremst må vi gjøre det klart at dette er en vanlig sensasjon. Her snakker vi ikke om en form for psykisk lidelse. Det enkle faktum at vi har tilbrakt mange uker i hjemmeisolering gjør hjernen vår vant til den tryggheten vi finner innenfor de fire veggene av hjemmet vårt.

I tillegg til dette, må vi legge til en annen faktor: koronaviruset har ikke forsvunnet. Risikoen for å bli smittet er fremdeles til stede, og det er ganske forståelig at frykten for smitte vil øke usikkerheten og engsteligheten vi føler overfor å dra ut enda mer.

 

Brakkesyke er en type opplevelse som psykologer har kjent til siden begynnelsen av 1900-tallet. La oss dykke dypere inn i dette emnet.

En hytte

Hva er brakkesyke?

Brakkesyke (cabin fever på engelsk) ble først klinisk beskrevet i 1900. Mange jegere og gullgravere i Nord-USA pleide å tilbringe flere måneder i hyttene sine, fordi de utnyttet bestemte tider av året til å utføre aktivitetene sine.

Isoleringen hadde ofte sin pris på dem på mange måter. Et eksempel på dette er å nekte å dra tilbake til sivilisasjonen, mistillit ved kontakt med andre mennesker, og økt stress og angst, blant andre.

Denne typen symptomatologi var også ganske vanlig blant ansatte som driftet fyrtårnene før de ble automatisert.

I disse dager, og gitt den begrensede situasjonen vi opplever, har psykologer begynt å se på brakkesyke-fenomenet igjen. De ønsker å få en bedre forståelse av denne virkeligheten som så mange opplever.

Hva er symptomene på brakkesyke?

En av de vanligste kjennetegnene ved dette syndromet er slapphet. Det er svært vanlig at man føler seg trøtt, opplever nummenhet i ben og armer, tar lange lurer, og til og med har problemer med å stå opp om morgenen.

 
  • Videre kan du også oppleve kognitive symptomer som konsentrasjonsvansker og hukommelsessvikt.
  • Mangel på motivasjon.
  • Å føle en trang til å spise visse matvarer for å lindre angst.
  • Brakkesyke manifesterer seg også i de spesifikke følelsene tristhet, frykt, engstelighet og frustrasjon.
  • Det mest åpenbare symptomet er imidlertid frykten for å gå ut. Ofte kan folk imidlertid ganske enkelt erklære at de ikke har lyst til å dra ut ennå, at de har det bra akkurat nå, og at de har alt de trenger.

Jeg er redd for å gå ut, hva kan jeg gjøre?

Symptomene på brakkesyke manifesterer seg mer enn du kanskje tror akkurat nå. Faktisk har det nådd det punktet at Peking University utviklet en skala for å vurdere forekomsten av denne faktoren blant befolkningen.

Én ting er imidlertid klart. Det er ikke hyggelig å oppleve dette fenomenet. Videre, for å gjøre ting verre, hører de som lider av det stadig stemmene til dem som er desperate etter å kunne gå tilbake til det vanlige livet sitt. Dermed er det viktig å forstå og respektere de som foreløpig ikke egentlig ser frem til å ta det første trinnet ut.

 

Hvis dette er deg, håper vi at de rådene vi deler nedenfor vil hjelpe deg.

Gi deg selv tid – det er forståelig at du føler det på denne måten

Vi påpekte dette i begynnelsen. Brakkesyke er ikke en psykologisk lidelse. Det beskriver ganske enkelt en helt vanlig følelsesmessig situasjon som manifesterer seg etter at man har vært isolert i flere uker.

Nettopp på grunn av dette må du ikke fôre frykten og bekymringene dine ytterligere ved å forestille deg at du mister kontrollen over situasjonen. Det er forståelig at du opplever dette.

Det som er viktig, er at du gir deg selv tid. Du trenger ikke å gå ut hvis du ikke vil. Du kan begynne ved å ta små skritt. I dag kan du for eksempel ganske enkelt prøve å åpne inngangsdøren uten å gå ut. I morgen kan du prøve å ta noen skritt utenfor døren. Etter det kan du prøve å gå en liten tur.

Rutiner og mål

Hjernen trenger rutiner for å håndtere tid, føle seg trygg og unngå å måtte tenke overdrevent. For å redusere effekten av brakkesyke, bør du redusere tiden du bruker på å hvile. Unngå å bruke for mye tid i sengen eller på å ta en lur.

 

Lag en rutine og hold deg til den. I denne rutinen bør du:

  • Dele ut arbeids- eller hjemmeoppgavene dine.
  • Sette av en bestemt tid til sunn mat.
  • Sette av litt tid til å trene.
  • Det viktigste er å bestemme tidspunkter du skal gå ut på.
Føtter går

Oppsøk hjelp hvis du trenger det

Hvis du føler deg stadig mer redd for å gå ut, er det viktig å be om hjelp. Hvis du finner ut at det er umulig for deg å ta steget eller at den enkle handlingen å visualisere deg selv på gata gjør deg engstelig, er det kanskje på tide å oppsøke profesjonell hjelp.

Vi står overfor en ny situasjon. I løpet av de kommende månedene vil det derfor oppstå mange psykiske utfordringer. Vi må være forberedt på dette, være følsomme og menneskelige overfor hverandre og være nærmere andre slik at vi sammen kan håndtere denne situasjonen bedre. Å be om profesjonell hjelp når du trenger det er alltid en verdifull ressurs du kan ty til.