Anbefalinger i møte med COVID-19-isolering

Situasjonen vår har endret seg raskt. Nå må vi møte en ny utfordring: å lage oss nye rutiner i møte med COVID-19-isoleringen som vil beskytte velværet vårt.
 

Hjemmeisolering i møte med COVID-19, samt de sikkerhetstiltakene som har blitt iverksatt i denne situasjonen, overrasket oss alle. I løpet av veldig kort tid, har vi blitt kastet inn i en urovekkende og forvirrende situasjon.

Vi har alle sett hvordan usikkerhet og frykt for fremtiden lett kan overvelde oss. I tillegg til det faktum at vi må bruke så mange timer hjemme, må vi også lage en rutine med flere begrensninger enn vanlig.

Psykisk helse er en grunnleggende del av livene våre og er noe vi må ta for oss i denne situasjonen. Du må identifisere behovene dine. Ikke nøl med å be om hjelp dersom du har behov for det. Du bør heller ikke neglisjere de som allerede led før COVID-19-pandemien.

Her er noen viktige anbefalinger som kan hjelpe deg med å avfinne deg med situasjonen som de fleste av oss befinner oss i akkurat nå.

En kvinne med en kopp kaffe ved vinduet

Fokuser på det som er positivt i møte med COVID-19

Det er helt grunnleggende at du fokuserer på årsakene til at disse beskyttelsestiltakene blir tatt. Det er faktisk en årsak til at det eksisterer regler som hjemmeisolering, at man kun bør gå ut dersom det er behov, og at man må følge visse sikkerhetsprosedyrer. Ikke fokuser bare på det at du må holde deg hjemme. Husk at vi alle gjør dette for det felles beste, noe som er den viktigste faktoren akkurat nå.

 

Helseministere i flere land, samt andre helse- og akuttmottak, forsikrer oss om at målet er å redusere antallet smittede mennesker for å unngå at helsetjenestene og sykehus kollapser under det hele.

Dette er årsaken til at vi må være ansvarlige for å kunne unnslippe fra denne situasjonen så snart som mulig og minimere skaden av den.

Organiser den daglige rutinen din

Organiser aktivitetene dine og planlegg rutinene dine for å kunne nyte tiden din. Hva er noen av aktivitetene du har lyst til å gjøre som du ikke kan gjøre i den vanlige rutinen din? Inkluder flere ulike oppgaver i den daglige rutinen din, slik at du ikke må bruke mange timer på å gjøre det samme.

Å sette opp en timeplan med alle de oppgavene du har lyst til å gjøre hver dag, er en måte å komme seg gjennom hjemmeisoleringen på. Ved å gjøre dette, vil du bidra til å holde farta oppe for å gjøre alle disse oppgavene, og du vil forplikte deg til å begynne med dem.

Bytt rom, ikke bruk hele dagen på kun ett sted. Du kan for eksempel lese på stua, studere på kjøkkenet, osv.

 

Tilpass området der du kommer til å bruke mest tid. Bytt pyntegjenstander, flytt litt på møblene. Gjør deg selv komfortabel og sørg for at det er så «deg» som mulig.

Så langt det lar seg gjøre, bør du fortsette å arbeide, og hvis du ikke kan det, bør du ta på deg annet ansvar så mye som mulig. Ikke alt ansvar er knyttet til jobb, noe som betyr at du også kan finne på noe selv. Slipp fantasien fri!

Hold spising og hvile til bestemte tidspunkter. I mange tilfeller kan det å være hjemme føre til tvangsspising eller overdreven soving.

Hold kontakten med dem du er glade i og dem rundt deg. Kommuniser med dem, ha videosamtaler, og send meldinger gjennom sosiale nettverk.

Dette er et godt tidspunkt til å styrke båndene du har med venner og familie og å lære nye ting om dem.

Hold deg aktiv

Det å holde både sinnet og kroppen aktive, er faktisk en måte å håndtere hjemmeisoleringen eller -karantenen på, ettersom det er svært positivt for velværet ditt.

Det finnes flere ulike ressurser som kan underholde deg hjemme: les, tren, lytt til musikk, se TV-serier eller en film, og tegn og mal for å utvikle kreativiteten din.

 

Det å bruke mange timer på sofaen vil bare forårsake apati og latskap. Som vi kan se i en artikkelPsychology Today, vil latskap gjøre en enkel aktivitet til noe kjempevanskelig. Vi vil aldri oppnå personlig trivsel på denne måten, ettersom vi knapt får gjort noe.

Eksperter sier at det å være lat forårsaker uro og sløvhet. Dette er bare enda en byrde å bære i dagens situasjon.

Å være hjemme hele dagen betyr ikke at man skal leve i pysjen, uten å dusje eller børste håret. Hygienevaner er også grunnleggende akkurat nå.

Unngå «infoxication» i møte med COVID-19

Begrepet infoxication kommer fra «information overload», som rett og slett betyr informasjonsoverbelastningDet å kun snakke om koronaviruset vil ofte bare øke nivåene dine av nød og angst. Du er allerede klar over den nåværende situasjonen, og selvsagt er det viktig å holde seg informert. Dette betyr imidlertid ikke at du må snakke om det hele dagen lang.

Videre kan dette føre til konstante tanker om fremtiden, noe du også bør unngå. Eksempler på dette er «hvordan kommer jeg til å overleve dersom hjemmeisoleringen vedvarer?», «hva kommer til å skje om noen uker?» og «kan jeg fortsette å jobbe etter at alt dette er over?».

 

Det er på tide å leve her og nåDet å tenke på hva som kanskje kan skje i fremtiden vil bare gjøre ting verre når du prøver å håndtere hjemmeisoleringen. Det du frykter vil kanskje ikke skje, noe som er årsaken til at det er nytteløst å stresse deg selv ved å tenke på det.

To kvinner snakker sammen

Sett av tid til deg selv

Det er helt grunnleggende at du setter av litt til å ta vare på deg selv i løpet av dagen og uka. Ta et avslappende bad, påfør kremer, og ta på deg sminke dersom du vanligvis gjør dette. Få litt friskluft og ta en titt på verden på utsiden.

Identifiser og skriv ned følelsene som dukker opp inni deg i denne nye situasjonen. Det å skrive dem ned vil hjelpe deg med å kontrollere dem.

For å konkludere, er det avgjørende at vi overholder alle reglene og tiltakene som har blitt tatt som følge av COVID-19. La oss hjelpe hverandre med å overvinne denne situasjonen!