Å være isolert alene: Hvordan kan man håndtere det?

mars 26, 2020
Å være isolert alene er ikke enkelt. Det er viktig å ha tilstrekkelige strategier for å håndtere denne tiden på best mulig måte, ved å sikre at sinnet ditt blir din beste allierte.

Mange er isolert alene som følge av koronaviruskrisa. Omstendighetene dukket opp uventet og nesten uten at vi innså det. COVID-19 har frosset livene våre og de daglige rutinene våre.

Å gå gjennom denne perioden er enklere sammen med familie eller en partner. Man får mer stimuli, i tillegg til at den nære kontakten, kjærligheten og støtten er svært trøstende.

Noen må imidlertid møte denne perioden med isolasjon eller karantene alene. Dette er enten fordi de bor alene eller på grunn av arbeid. Mange eldre er i denne situasjonen.

Situasjonen kan imidlertid endre seg raskt, og du må være følsom for faktorer som angst, stress og byrden av isolasjonFølelser og sinnet ditt kan virkelig ødelegge deg i denne sammenheng.

Ja, du kan si at det ikke er et problem fordi de fleste har Internett-tilgang. Videosamtaler, meldinger uten stopp og interaksjon med sosiale nettverk hjelper. Ja, det er ingen tvil om at teknologien er til stor nytte. Du må imidlertid vite at dette ikke er nok. Vi trenger den fysiske tilstedeværelsen av andre mennesker. Vi trenger selskap og betydningen dette har for livene våre. Så, hva kan vi gjøre i disse tilfellene?

Steinhode med et vindu

Å være isolert alene: anker og formål

Det finnes ikke så mye forskning på hvordan folk håndterer isolasjon. Vi har imidlertid informasjon om kollektive kontinenter, som den som ble rapportert i en fersk studie fra The Lancet ved King’s College London. Ekspertene analyserte lignende opplevelser, som de folk opplevde i flere byer i Canada i 2003 på grunn av et annet koronavirus: SARS.

I dette tilfellet så de at etter 10 dager, oppleve befolkningen følelser av stress, frustrasjon, kjedsomhet, større frykt for smitte, angst på grunn av mangel på forsyninger, og frykten for å miste jobben for godt. All denne forskningen var basert på familier. Derfor har vi ikke noen data som omhandler effektene det å være isolert alene kan ha.

Det kan ha de samme konsekvensene som å tilbringe flere timer i en sensorisk deprivasjonstank. Å ikke se eller ha kontakt med noen andre vil påvirke hjernen vår betydelig. Selvsagt ville effekten ha vært mye verre dersom vi ikke hadde teknologien og mobiltelefonene våre for å holde kontakten med andre.

Ting for å forankre deg til dagens virkelighet

Når en person bruker flere timer, dager og uker alene, kan de lide av en svært spesifikk effekt: dissosiasjonDet er en svært vanlig hjernesvikt når mennesker lider av angst. Det består i hovedsak av å begynne å føle at det som skjer faktisk ikke er ekte.

Du føler deg ikke koblet til kroppen din lenger. Du ser deg i speilet og opplever apati og følelsen av at du er frakoblet personen i speilbildet. Virkeligheten blir langsommere, og det virker som at ikke noe har noen betydning lenger.

Dette fenomenet faller innenfor et spekter. Med andre ord lider noen av det på en mild måte, mens andre lider av det på en ekstrem måte. Det du må gjøre her er å «forankre» sinnet ditt slik at det ikke stikker av. Du må sørge for at det ikke vandrer av gårde, men i stedet fokuserer på her og nå.

Rutiner er viktig når du er isolert alene

I disse situasjonene, er rutiner viktige. Du må prøve å opprettholde en timeplan der du gjør bestemte oppgaver til bestemte tidspunkter. I tillegg til det, bør du sette av tid til fritid, hvile og fysisk trening.

Det å ha noe å gjøre vil oppmuntre deg. Hvis du må være isolert alene, er det ideelt å ha en slags oppgave som vil ta opp noe av tiden din hver dag. Det kan for eksempel være lurt å melde seg på et nettbasert kurs.

Som en del av disse «ankrene» og ting som hjelper deg med å fokusere tankene dine, er regelmessig kontakt med familien og vennene dine en prioritet.

I løpet av telefon- eller videosamtaler, bør du prøve å huske lykkelige øyeblikk som dere har delt sammen, morsomme tider, og andre ting som kan skape positive følelser. På denne måten vil hjernen din få store doser av serotonin for å hjelpe deg med å fokusere på det som virkelig er viktig.

Kvinne ligger med mobilen i senga

Husk dine fremtidige mål og håp for morgendagen

For å takle det å være isolert alene, trenger hjernen din mer enn bare en rutine. Den trenger også noe som går utover meldinger med hengivenhet og samhandling med dem du er glad i på en skjerm.

Når man avslutter en samtale, sitter man ofte igjen med en følelse av tomhet. Sinnet ditt kan lide, og følelsene dine kan påvirkes negativt.

Disse er øyeblikkene når du må huske hva planene og målene dine for fremtiden er. COVID-19 vil passere. Etter hvert vil situasjonen bli mer håndterbar.

Vi vil alle komme ut av isolasjon og karantene hjemme, og verden vil begynne å bevege seg igjen. Drømmene dine vil fortsette med å vente på deg, og målene dine bør gi deg motivasjon, håp og selvtillit.

Du må åpne sinnet ditt en gang iblant og se mot horisonten, ikke bare på det kalde vindusglasset. Husk formålet ditt. Ja, det er sant at livet nå er satt på pause, men det kommer ikke til å ta så lang tid før det tar tak i hånden vår igjen og fører oss mot drømmene våre. Alt kommer til å gå tilbake til normalen igjen.